Ingalill Olsen (A): Er det mulig å dispensere fra kravet om at mann og båt må ha vært i fiske i 2 år for å kunne bruke et erstatningsfartøy for å ta opp resterende kvote, og på den måten hjelpe til i en urimelig og uforskyldt situasjon for fiskeren David Ingilæ, da båten hans brant opp for kort tid siden?
Begrunnelse
Forrige helg var det en stor, dramatisk båtbrann i Kjøllefjord i Troms og Finnmark. 3 båter brant, deriblant MS "Polarfangst" som eies av fiskeren David Ingilæ (18). David Ingilæ hadde akkurat skaffet seg denne båten og var i god gang med linefiske etter hyse og torsk og mente han skulle greie kravet på 300.000 kr for å kvalifisere seg til krabbekvote i 2021. Til tross for denne tragiske hendelsen har Ingilæ greid å skaffe seg et leiefartøy MS "Polarliner", hvor hensikten var å betjene lånene på båten og kunne fortsette å kvalifisere seg til krabbefisket i 2021. For å kunne fortsette på fisket kontaktet han Fiskeridirektoratet nord som signaliserte at han etter lovverket ikke ville få tillatelse til å drifte leiefartøyet. Begrunnelsen var at han hadde stått for kort tid på blad B og båten hadde ikke vært lenge nok i fiske. Regelverket krever at mann og båt må ha vært i fiske i 2 år. Dette regelverket knytter seg nok til at en skal unngå misbruk, og i den hensikt kan det virke rimelig. Det er allikevel er hårdt slag for en ung mann som ønsker å være fisker, som har brukt oppspart kapital og lånt midler og virkelig satset på yrket. Det er en samstemt enighet langs kysten at vi ønsker rekruttering til fiskeryrket, og at vi må ta vare på hver eneste ungdom som ønsker å bli fisker. For rekruttering av unge fiskere og for å hjelpe en ung mann som er urimelig hårdt rammet, håper jeg at det fins en mulighet for å dispensere fra regelverket slik at David Ingilæ kan få drive sitt leiefartøy fram til han får erstattet sin egen båt.