Lene Vågslid (A): Hvilken konkret plan har statsråden nå for å forhindre at det forekommer seksuell trakassering og utnytting av makt i politietaten, og vil statsråden spenne buen høyere enn det den har gjort til nå for å legge mer arbeid i å utvikle en strategi for utvikling av lederskap i politiet?
Begrunnelse
I januar i år publiserte forskerne Dag Ellingsen og Ulla-Britt Lilleaas en kronikk i Politiforum, hvor de skrev om mannskultur, ledelseskultur, varslerkultur og «metoo». Her kom de blant annet med kritikk av Utrykningsenheten (UEH) i Vest politidistrikt, men de uttalte også at de mente dette ikke bare gjaldt politiet i Vest.
I en artikkel på Politiforum.no 13.oktober kan vi lese om forskningsprosjektet som er finansiert av NordForsk, som nylig presentert nye og urovekkende historier fra andre deler av etaten. Funnene ble presentert for politidirektør Benedicte Bjørnland. Bjørnland sier følgende til Politiforum:
«Jeg fikk høre om misbruk av posisjon for å oppnå seksuelle handlinger i bytte mot gunstige vakter eller gode referanser. Jeg fikk høre om festkultur – og om såkalt «knulle-torsdag» ved B3-leir (Bachelor politiutdanning – operativ trening under leiropphold i tredje år). Instruktører beordret til undervisning i leir skal ha hatt seksuell omgang med kvinnelige studenter. Dette opprører meg, sier Bjørnland.»
Undertegnede er like opprørt og reagerer kraftig på funnene. Politidirektøren viser i saken til at instruktører har hatt intime relasjoner til studenter, i en setting hvor makt, autoritet og styrkeforhold åpenbart er skjevt, er uakseptabelt og i strid med etatens verdigrunnlag. Politidirektøren viser også til at det er satt i verk enkelte tiltak, men varsler også at det er behov for kraftigere tiltak.
En kompleks organisasjon som politiet må ha en ambisiøs strategi for utvikling av ledere og deres kompetanse, skriver Rune Glomseth, førsteamanuensis ved PHS, i Dagens Perspektiv 1.oktober. Han skriver i innlegget blant annet:
«Ledelseskompetanse handler om kunnskaper, holdninger og ferdigheter. Politiledere må blant annet ha politifaglige, juridiske og økonomisk kompetanse. Videre samfunnsfaglig og demokratisk kompetanse i tillegg til sin ledelseskompetanse, jfr. Vanebo (2017:97) og Glomseth i Johannesen og Glomseth (2015:140 flg.). Utover det må de ha et reflektert forhold til politiets samfunnsoppdrag og ha god forståelse for lederrollen.»
Førsteamanuensis Glomseth sitt hovedbudskap er:
«Spenn buen høyere, hev ambisjonsnivået og legg mer arbeid i å utvikle en strategi for utvikling av lederskap i politiet for årene som kommer.»