Skriftlig spørsmål fra Ingalill Olsen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2706 (2019-2020)
Innlevert: 21.09.2020
Sendt: 22.09.2020
Besvart: 30.09.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Ingalill Olsen (A)

Spørsmål

Ingalill Olsen (A): Har Samferdselsdepartementet godkjent Hurtigrutens nedbygging til kun to skip langs kysten, og hva har samferdselsministeren tenkt å gjøre for å bidra til at gods kommer fram mellom Kirkenes og Bergen?

Begrunnelse

Hurtigruten har igjen redusert sitt tilbud til de 34 anløpsstedene hvor de får betalt fra staten for å drive lokalpassasjertrafikk og godstrafikk. Dette kommer på toppen av et tidligere, dramatisk forverret tilbud etter nedstengningen knyttet til covid-19. For mange av anløpsstedene er dette dramatisk. Eksempelet fra Havøysund i Finnmark i perioden 1. oktober til 1. november er som følger: Havøysund er kansellert 52 ganger. 20 dager er det ingen båter. 12 dager har Havøysund anløp, og det er kun 6 ganger det går an i løpet av perioden å sende fisk. Godskapasiteten på godsbåter er i tillegg sprengt, så det er vanskelig å sende noe som helst av gods. Dette betyr at godstrafikksituasjonen befinner seg i en krisesituasjon hvor det må settes krav til hurtigruten om å oppfylle sine forpliktelser.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Samferdselsdepartementet godkjente 18. september at Hurtigruten reduserer driften på kystruten til to skip. Kystruten er viktig for mange lokalsamfunn langs kysten vår og jeg skulle ønske det var mulig å opprettholde en mer normal drift. Koronapandemien og reiserestriksjonene spesielt, har imidlertid ført til et betydelig fall i etterspørselen etter reiser på kystruten. Passasjergrunnlaget er per i dag så lavt at det ifølge Hurtigruten ikke er økonomisk drivverdig med flere skip i drift. I september (per 28.9) reiste 4.146 passasjer med Hurtigruten på kystruten, mens tilsvarende tall for hele september 2019 var 27.245.
En begrenset produksjon bør i størst mulig grad ivareta helheten i Hurtigrutens tilbud langs kysten. Vi har med denne ordningen forsøkt å ta hensynet til både passasjertilbudet og godstransporten.. Jeg har imidlertid stor forståelse for de negative konsekvenser som følger av et redusert antall havneanløp, og da spesielt i Nord-Norge. Situasjonen er utfordrende og departementet vil fortsette dialogen med de berørte parter i denne saken med tanke på å finne gode løsninger og eventuelle tilpasninger fremover.