Ingalill Olsen (A): Har Samferdselsdepartementet godkjent Hurtigrutens nedbygging til kun to skip langs kysten, og hva har samferdselsministeren tenkt å gjøre for å bidra til at gods kommer fram mellom Kirkenes og Bergen?
Begrunnelse
Hurtigruten har igjen redusert sitt tilbud til de 34 anløpsstedene hvor de får betalt fra staten for å drive lokalpassasjertrafikk og godstrafikk. Dette kommer på toppen av et tidligere, dramatisk forverret tilbud etter nedstengningen knyttet til covid-19. For mange av anløpsstedene er dette dramatisk. Eksempelet fra Havøysund i Finnmark i perioden 1. oktober til 1. november er som følger: Havøysund er kansellert 52 ganger. 20 dager er det ingen båter. 12 dager har Havøysund anløp, og det er kun 6 ganger det går an i løpet av perioden å sende fisk. Godskapasiteten på godsbåter er i tillegg sprengt, så det er vanskelig å sende noe som helst av gods. Dette betyr at godstrafikksituasjonen befinner seg i en krisesituasjon hvor det må settes krav til hurtigruten om å oppfylle sine forpliktelser.