Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:2673 (2019-2020)
Innlevert: 18.09.2020
Sendt: 18.09.2020
Besvart: 25.09.2020 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Vil statsråden gjøre en evaluering av hvor mange søknader som er behandlet og innvilget, og om denne nye ordningen fungerer like treffsikkert som den tidligere ordningen?

Begrunnelse

Tilskudd til tilpasning av bolig ble tidligere forvaltet av Husbanken. Tilskuddet var regulert i en egen forskrift gitt med hjemmel i husbankloven § 1. Fra årsskiftet 2020 gikk tilskuddet over i kommunerammen/inntektssystemet. Samtidig fikk kommunene en lovpålagt plikt til å behandle søknader om tilskudd til tilpasning av bolig. Dette følger av kapittel 2 i bostøtteloven.

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: I statsbudsjettet for 2019 ble det under programkategori 13.80 kap. 581 post 75 bevilget 481,5 mill. kroner til kommunale tilskudd til etablering og tilpasning av bolig. 96 mill. kroner av bevilgningen gikk til tilskudd til tilpassing. Fra 1. januar 2020 ble posten avviklet. I stedet ble ca. 500 mill. kroner overført til rammetilskuddet til kommunene. Samtidig ble bostøtteloven utvidet med et nytt kapittel, hvor det slås fast at kommunene plikter å vurdere å gi tilskudd til tilpasning av bolig for personer med spesielle boligbehov. Formålet med å overføre tilskudd til tilpasning av bolig til kommunene, var for det første å gi kommunene et mer helhetlig ansvar for den boligsosiale politikken, slik at de i større grad kan se lokale boligsosiale utfordringer i sammenheng med andre velferdsområder. For det andre gir det mer forutsigbarhet for kommunene hvilke ressurser som står til rådighet.
Lovendringen har gitt kommunene ansvar for å ha tilskuddsordninger på dette området, og bevisstgjør dem i større grad om deres rolle som tilskuddsforvaltere. Oppgaveoverføringen innebærer videre at kommunene gis større muligheter til å utnytte ressursene effektivt, til det beste for mottakerne. De kan for eksempel velge å bruke mye tilskuddsmidler ett år, og mindre i senere år. Det gir også bedre mulighet til å avveie om etableringstilskudd, tilpasningstilskudd eller praktisk bistand er mest hensiktsmessig i hver enkelt sak.
Husbanken vil i tiden fremover følge utviklingen i tilskuddsbruken, og ha dialog med kommunene. Ordningen har bare eksistert i åtte måneder. Når ordningen er mer innarbeidet, vil det være aktuelt med en evaluering.