Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:2538 (2019-2020)
Innlevert: 07.09.2020
Sendt: 07.09.2020
Besvart: 14.09.2020 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup

Une Bastholm (MDG)

Spørsmål

Une Bastholm (MDG): Fylkeskommunale garantier for riksveiprosjekter truer å sette den ordinære driften til fylkeskommunene under press. Ifølge kommuneloven § 14-19 er tilsagn om økonomisk garanti «bare gyldig hvis vedtaket om å stille garantien er godkjent av departementet.
Mener statsråden at departementet har etterkommet sin eksplisitte godkjenningsplikt for fylkeskommunale garantier?

Begrunnelse

Mer enn halvparten av fylkeskommunene har tatt på seg garantiansvar som er høyere enn 100 % av sitt driftsbudsjett og til dels langt over 400 %. Store deler er garantier for riksveiprosjekter. Det er fare for at dårligere bankrating vil medføre at rentekostnader for fylkeskommunens låneportefølje øker og dermed setter FKs driftsbudsjett under press, noe NRK Rogaland skriver om 05.09.20 https://www.nrk.no/rogaland/veigjelden-kan-lamme-fylkene-_-na-kan-utbygging-av-nye-e39-bli-stoppet-1.15146330
Etter den gamle kommunelovens §51 krevde slike garantier departementets godkjenning. Den nye kommuneloven presiserer eksplisitt at slike garantier ikke er gyldig med mindre de er godkjent av departementet. Situasjonen krever en avklaring om fylkeskommunene i det hele tatt sitter med et garantiansvar når garantier kan være ugyldig på grunn av manglende godkjenning.

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Det er en etablert praksis at fylkeskommunene garanterer for statlige veiprosjekter. Noe av bakgrunnen for dette er at fylkeskommunale garantier sikrer den lokale/regionale tilslutningen til prosjektets finansieringsplan som legges frem for Stortinget. Ved å stille garantier, tar lokale/regionale myndigheter et ansvar for totaløkonomien i prosjektet.
Flere store veiprosjekter de siste årene har imidlertid vært med på å bidra til at garantiansvaret som enkelte fylkeskommuner har påtatt seg, er blitt mye høyere enn tidligere. Regjeringen har derfor til vurdering om og på hvilken måte det bør gjøres tilpasninger i dagens ordning med fylkeskommunalt garantiansvar for statlige veiprosjekter.
Kommuneloven § 14-19 trekker eksplisitt frem at det ikke kan stilles garantier som innebærer vesentlig økonomisk risiko. Videre må vedtaket om å stille en garanti, godkjennes av Kommunal- og moderniseringsdepartementet for å være gyldig. Det er fylkeskommunen som kjenner de lokale forholdene best, og som i første omgang som garantist selv må gjøre en vurdering av om garantien kan sies å innebære vesentlig økonomisk risiko, før vedtaket fattes. Basert på søknaden fra fylkeskommunen gjør Kommunal- og moderniseringsdepartementet deretter en selvstendig vurdering av blant annet vesentlig økonomisk risiko, før vedtaket om garantien kan godkjennes og er gyldig. Fylkeskommunens egen vurdering spiller imidlertid naturligvis en viktig rolle i departementets vurderinger av økonomisk risiko.
Departementet har hittil godkjent alle fylkeskommunale garantisøknader knyttet til riksveiprosjekter.