Skriftlig spørsmål fra Ruth Grung (A) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:2274 (2019-2020)
Innlevert: 14.08.2020
Sendt: 14.08.2020
Besvart: 24.08.2020 av olje- og energiminister Tina Bru

Ruth Grung (A)

Spørsmål

Ruth Grung (A): Oljeoperatørene har ansvar for å fjerne installasjoner og plugging av brønner når feltene stenges. Nedstengingskostnadene varierer mellom 5 og 15 % av totalkostnadene. Plugging av brønner varierer fra 50 mill. til flere hundre mill. og det er over 2 000 brønner som ikke er permanent plugget. Det antydes at de store operatørselskapene ønsker å trekke seg ut og overlate ansvaret til mindre aktører.
Hva gjør ministeren for å sikre at operatørene oppfylle sine forpliktelser og ikke overlater regningen og miljøkostnader til fellesskapet?

Tina Bru (H)

Svar

Tina Bru: Norsk petroleumsvirksomhet er regulert gjennom lover og forskrifter som innebærer at alle sentrale aktiviteter i alle faser av petroleumsvirksomheten krever tillatelser, samtykker og godkjenninger fra myndighetene. Systemet bidrar til å gi myndighetene god styring og kontroll med petroleumsvirksomheten, fra leting etter petroleumsforekomster, utbygging og utvinning til avslutning av virksomheten. Regelverket forvaltes av flere deler av myndighetsapparatet, inklusive Olje- og energidepartementet og Oljedirektoratet, Arbeids- og sosialdepartementet og Petroleumstilsynet, samt Klima- og miljødepartementet og Miljødirektoratet.
Aktørene står for den operasjonelle virksomheten innen leting, utbygging, drift og avslutning, og har ansvaret for å følge opp at krav i regelverket følges. Myndighetene fører tilsyn med selskapenes aktivitet. Dette gjelder også for plugging og forlating av brønner. Brønner som tas ut av produksjon for godt skal i henhold til gjeldende regelverk plugges permanent for å sikre dem mot framtidige lekkasjer.
Det skal legges frem en avslutningsplan før en utvinningstillatelse utløper eller oppgis, eller bruken av en innretning endelig opphører. Planen skal bl.a. omfatte forslag til nedstengning av produksjon, disponering av innretninger, samt plugging og forlating av brønner som på det tidspunktet ikke allerede er plugget og forlatt. Myndighetene skal behandle planen og fatte vedtak om disponering. Rettighetshaver i en utvinningstillatelse som inneholder et petroleumsfelt er forpliktet til å sørge for at vedtak om disponering blir gjennomført.
Rettighetshaverne i enhver utvinningstillatelse er solidarisk ansvarlige overfor staten for økonomiske forpliktelser som følger av petroleumsvirksomhet i henhold til tillatelsen. Dette gjelder også de kostnader som er forbundet med gjennomføringen av myndighetenes vedtak om disponering. Solidaransvaret innebærer at dersom en rettighetshaver skulle misligholde sin andel er øvrige rettighetshavere ansvarlige for også å dekke hans forholdsmessige andel av kostnadene.
Dersom hele eller deler av en tillatelse overdras, følger det av petroleumsloven at den som overdrar sin deltakerandel vil være subsidiært økonomisk ansvarlig overfor både de øvrige rettighetshaverne og staten for kostnadene ved gjennomføring av disponeringsvedtaket. Et oljeselskap som selger samtlige utvinningstillatelser eller samtlige aksjer i det norske rettighetshaverselskapet, vil forbli subsidiært ansvarlig for kostnader knyttet til disponering av de innretninger, herunder brønner, som eksisterte på overdragelsestidspunktet. Det vil kort sagt si at ansvaret inntrer dersom ny rettighetshaver misligholder sin betalingsforpliktelse knyttet til gjennomføring av disponeringsvedtaket.
Jeg mener dette systemet legger godt til rette for at rettighetshaverne oppfyller sine forpliktelser på dette området, at hensynet til havmiljøet er godt ivaretatt og at ikke rettighetshaverne overlater kostnadene ved disponering og plugging og forlating til fellesskapet.