Skriftlig spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:2265 (2019-2020)
Innlevert: 13.08.2020
Sendt: 13.08.2020
Besvart: 18.08.2020 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): Stortinget vedtok i 2018 at regjeringen skulle få på plass en evaluering av seksårsreformen i skolen.
Hvor langt er evalueringen kommet, når kan vi vente oss en konklusjon og framlegg av funnene, samt når og hvordan skal dette komme førsteklassingene og lærerne ved skolestart til gode?

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Jeg er opptatt av at de yngste barna skal trives, lære og ha det trygt og godt på skolen. Derfor er det viktig at vi har kunnskap som gjør at vi kan legge godt til rette for dette.
I tildelingsbrev til Utdanningsdirektoratet for 2019 ba Kunnskapsdepartementet Udir om å følge opp Stortingets vedtak om evaluering av seksårsreformen. Udir lyste ut oppdraget om å evaluere seksårsreformen første gang høsten 2019. Det kom ingen tilbud som tilfredsstilte kravene til kvalitet, og direktoratet avlyste derfor konkurransen etter en faglig vurdering. De lyste ut på nytt våren 2020, og OsloMet fikk tildelt oppdraget juni i år.
Evalueringen som OsloMet nå er i gang med, er organisert som et treårig prosjekt, med rapporteringer gjennom hele prosjektperioden. Prosjektet til OsloMet tar utgangspunkt i en helhetlig tilnærming for å belyse de yngste barnas skolehverdag. De vil undersøke hvordan de yngste barna ivaretas i skolen i dag, og hvordan praksisen er i tråd med anbefalinger fra tidligere forskning. De undersøker også i hvilken grad intensjonene som lå bak vedtaket om skolestart for seksåringer er ivaretatt i dagens skole.
Stortinget har også bedt regjeringen utarbeide en kunnskapsoppsummering om de yngste barna. Denne ble ferdigstilt sommeren 2019 og ble brukt som kunnskapsgrunnlag i utviklingen av de nye læreplanene i fagfornyelsen. I de nye læreplanene er utforsking, lek og læring gjennom lek tydelig inne på de første trinnene. Dette vil komme både elever og lærere til gode allerede denne høsten. Hvordan evalueringen fra OsloMet vil komme elever og lærere til gode, må vi komme tilbake til når rapportene foreligger.

Tilleggssvar 3. november 2020:

I tillegg til svaret på spørsmålet om evalueringen, ble det i svaret skrevet:

"Stortinget har også bedt regjeringen utarbeide en kunnskapsoppsummering om de yngste barna. Denne ble ferdigstilt sommeren 2019 og ble brukt som kunnskapsgrunnlag i utviklingen av de nye læreplanene i fagfornyelsen. I de nye læreplanene er utforsking, lek og læring gjennom lek tydelig inne på de første trinnene."

Ved en inkurie er tidspunkt for når kunnskapsoppsummeringen var ferdigstilt blitt feil. Selve kunnskapsoppsummeringen var ferdig høsten 2018, og den ble brukt av læreplangruppene da de utviklet nye læreplaner. I svarbrevet til Stortinget ble det ved en feiltakelse oppgitt datoen for publiseringen av en artikkel om oppsummeringen på Kunnskapssenter for utdanning. Jeg beklager dette.
I et svar på spørsmål til skriftlig besvarelse om de yngste barna i skolen fra samme representant 16. august 2019, nr. 2072, ble for øvrig tidspunkt for ferdigstillelse av kunnskapsoppsummeringen oppgitt korrekt.