Skriftlig spørsmål fra Nina Sandberg (A) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:2254 (2019-2020)
Innlevert: 12.08.2020
Sendt: 12.08.2020
Besvart: 20.08.2020 av forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim

Nina Sandberg (A)

Spørsmål

Nina Sandberg (A): Hvorfor foretok ikke politisk ledelse i Kunnskapsdepartementet seg noe for å sikre at IB-elevene kunne søke med likest mulig utgangspunkt som andre videregåendeelever i årets spesielle opptak til høyere utdanning, og hvordan vil departementet framover håndtere IB-elevenes sak for å minimere de uheldige konsekvensene de er påført?

Begrunnelse

25. mars avgjorde Kunnskapsdepartementet at alle skriftlige eksamener i videregående avlyses, men at elevene likevel får vitnemål. Som følge av koronapandemien skulle elever i norsk videregående skole få søke opptak til høyere utdanning basert på standpunktkarakterer.
Statsråd Asheim uttalte i en pressemelding 21. april at han er opptatt av at alle skal ha likest mulig utgangspunkt for å søke seg til høyere utdanning.
Norske videregåendeelever på International Baccalaureate (IB) fikk derimot et helt annet utgangspunkt for å søke. Ledelsen i International Baccalaureate Organisation (IBO) bestemte at som følge av koronakrisen skulle eksamensresultater fastsettes ut fra historiske data fra tidligere elevkull og skriftlige innleveringer. Et flertall av IB-elevene opplevde å bli satt betydelig ned i karakter, og mente at avgangskarakterene ikke var riktige. Mens andre norske elever fikk vitnemål med standpunktkarakterer, ble IB-elevene tildelt karakterer ut fra algoritmer, og forskjellsbehandlet på en måte som jevnt over svekket deres muligheter for opptak. Kunnskapsdepartementet ba om en redegjørelse fra IBO, men gjorde ellers ikke noe for å sikre disse elevene likebehandling før opptaket.
Nå fastslår Datatilsynet at IB-karakterene er uriktige, som elevene selv mente. Karakterer er avgjørende for videre studier og karriere, og det er helt grunnleggende at de fastsettes på en troverdig og rettferdig måte.
Ifølge advokatfirmaet Lund & Co fantes det innen eksisterende regelverk åpning for å sikre IB-elevene mulighet til å konkurrere på lik linje med andre videregåendeelever. Advokatfirmaet mener at den algoritmiske karakterfastsettingen ville vært ugyldig etter forskrift til opplæringslova 5 3-25 fjerde ledd, og at lB-elevenes «predicted grades» burde kunne legges til grunn som tilsvarende standpunktkarakter.
Datatilsynet varsler at de vil pålegge IB-organisasjonen å sette nye standpunktkarakterer for elevene. Saken burde fått en politisk løsning før opptaket ble gjennomført. Nå er spørsmålet hva Kunnskapsdepartementet vil gjøre for å ivareta IB-elevenes videre muligheter, i en ekstraordinær situasjon.

Henrik Asheim (H)

Svar

Henrik Asheim: International Baccalaureate (IB) er en egen form for videregående opplæring som følger opplæring bestemt av den internasjonale stiftelsen The International Baccalaureate (IBO). I Norge kan fylkeskommunale videregående skoler og skoler godkjent etter friskoleloven tilby IB. Det er den enkelte skole som søker IBO om å få opprette et slikt tilbud.
IBO besluttet tidlig i vår å avlyse alle eksamener for alle sine elever over hele verden pga. koronasituasjonen. IB-elever har dermed ikke fått fastsatt karakterer på vanlig måte denne våren. Karakterene er fastsatt på samme måte for IB-elever over hele verden og elevenes Diploma eller Certificate er utstedt av IBO. Norske utdanningsmyndigheter kan ikke endre eller sette til side gyldige vitnemål eller diplom.
Jeg forstår at usikkerheten omkring hvilke metoder IBO har brukt for fastsetting av karakterer skaper en uheldig og frustrerende situasjon for dem det gjelder. På bakgrunn av dette sendte Kunnskapsdepartementet 17. juli et brev med spørsmål om hvordan IBO har fastsatt karakterene i år. Også Datatilsynet har henvendt seg til IBO om dette, og tilsynet har også sendt et forhåndsvarsel til IBO om at tilsynet legger opp til å treffe vedtak om at IB-karakterene må rettes.
Mandag denne uken gikk IBO ut med informasjon om at de vil utstede nye vitnemål til årets avgangselever basert på elevenes egne prestasjoner. Jeg er glad for at elevene har blitt hørt og at de nå får vitnemål som bedre dokumenterer deres faktiske kompetanse i de ulike fagene. Søkerne vil bli vurdert på bakgrunn av sine nye vitnemål og Kunnskapsdepartementet ser på hvilke muligheter vi har for å gi dem opptak til norsk høyere utdanning denne høsten. Vi er sent i opptaket nå og de aller fleste studieplassene er fylt opp. Jeg kan derfor ikke garantere at alle vil få plass. Jeg vil også presisere at ingen som allerede har fått en studieplass vil miste denne.