Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til statsministeren

Dokument nr. 15:2203 (2019-2020)
Innlevert: 01.08.2020
Sendt: 03.08.2020
Besvart på vegne av: Statsministeren
Besvart: 10.08.2020 av næringsminister Iselin Nybø

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Vil statsministeren ta initiativ til å løfte denne problematikken opp på et internasjonalt nivå for å hjelpe rederi og sjøfolk?

Begrunnelse

Rederiforbundet, Norsk Sjømannsforbund og sjøfolk som sitter fast i utlandet på grunn av korona uttrykker bekymring for helse- og familieliv. 250 000 sjøfolk sitter fast på skip i utlandet og mange av disse er norske. Jeg støtter og deler rederiforbundets bekymring over helsen til disse sjøfolkene. Ikke minst har jeg stor medfølelse for de mange familier som savner sine kjære. Det er en hard psykisk påkjenning å ikke kunne gå i land noe sted og være borte fra familien så lenge. Jeg forventer og håper statsministeren vil løfte dette på høyt internasjonalt nivå, norske sjøfolk er svært viktige for sjønasjonen Norge og bør hjelpes. Det må komme på plass løsninger som sikrer at man får foretatt mannskapsskifte, og dette bør være mulig å kombinere med smitteverntiltak. Sjøfolkene kan hjelpes hjem med politisk vilje og hjertevarme for arbeidere i en av Norges viktigste næringer.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: De globale utfordringene omkring mannskapsbytter på skip er dramatiske. Som følge av epidemien venter nå 250 000 sjøfolk verden over på å mønstre av, og like mange venter på å komme seg tilbake på jobb. Situasjonen er bekymringsfull både med hensyn til sjøfolkenes helse og det å kunne drive skipsfart internasjonalt.
Fra norsk side legges det ned store ressurser for å bidra til at skipsfarten kan gjennomføre sine mannskapsbytter. Vi har et nært samarbeid med Rederiforbundet og andre i næringen her hjemme. I Norge ble sjøfolk som frakter varer og passasjerer raskt utpekt som samfunnskritisk personell og dermed unntatt fra karantene og visumplikt. Internasjonalt spiller våre utenriksstasjoner en viktig rolle for å bistå norske rederier i enkeltsaker, og for å skape bedre forståelse hos andre lands myndigheter om det kritiske behovet for mannskapsbytter.
Vi vil sammen med andre sjøfartsnasjoner fortsette å opprettholde trykket for å finne løsninger. Men dette er krevende i en tid der smittetallene globalt fortsetter å øke. Det er avgjørende å finne raske og pragmatiske løsninger for mannskapsbytter i mange land, som samtidig ivaretar nødvendige smittevernhensyn. Dette arbeidet har hatt, og vil fortsette å ha, svært høy prioritet.
Det viktigste nå er å oppfordre land til å gjennomføre IMO-protokollen. FNs sjøfartsorganisasjon IMO utarbeidet 5. mai 2020 en protokoll med tolv punkter som skal gjøre det mulig for myndigheter og aktørene i næringen å gjennomføre trygge mannskapsbytter og ivareta smittevernhensyn. Et sentralt budskap er at sjøfolk må anses som samfunnskritisk personell som kan reise på tross av restriksjoner.
Jeg hadde senest i dag et møte med de tre sjømannsorganisasjonene og Rederiforbundet der vi blant annet drøftet utfordringene omkring mannskapsbytte. Det er anslagsvis noen hundre norske sjøfolk som ikke har kunnet reise hjem som planlagt pga. koronasituasjonen. Tilbakemeldingen er at disse tilfellene i hovedsak har løst seg etter noe tid, og at samarbeidet mellom myndigheter og organisasjonene fungerer bra. Jeg understreket at organisasjonene må gi oss tilbakemelding om tilfeller som ikke løser seg, og der norske sjøfolk ikke kan reise hjem. Her ønsker vi fra myndighetenes side å gjøre det vi kan for å løse de konkrete tilfellene.