Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1841 (2019-2020)
Innlevert: 05.06.2020
Sendt: 08.06.2020
Besvart: 15.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Vil statsråden rydde opp i svakhetene i systemet, som gjør at man kan misbruke AutoPass-brikker til å betale mindre enn man skal, hvilke tiltak vil statsråden iverksette, og når forventer statsråden at dette skal være på plass?

Begrunnelse

Bladet Motor kunne 5. juni avsløre at det skal være mulig for bilister å bruke AutoPass-brikker som er registrert på elbiler i bensin/dieselbiler uten at dette oppdages. Det gjør at disse betaler mye mindre enn de som følger reglene og betaler for den bilen de faktisk kjører. Elbiltakst er som regel enten sterkt redusert eller gratis. Dette bruddet på avtalevilkårene for bombrikke kan Motor fortelle er lett å gjennomføre og blir sjelden eller aldri kontrollert.
Denne juksingen går utover bilister som gjør som de skal og følger reglementet. Det er derfor viktig at dette følges opp av myndighetene og blir rettet opp i. Det er allerede på plass systemer som kontrollerer biler som kjører gjennom bomsnitt uten brikke, det burde eksempelvis være mulig å benytte disse til en automatisert kontroll av biler med brikke.
Fremskrittspartiet er mot bompenger og ville helst løst situasjonen som tillater juksing ved å fjerne bomstasjonene for alle. Imidlertid er det viktig at systemet som er på plass ikke lar seg utnytte og er mest mulig rettferdig overfor de som blir belastet for passeringer. Dette handler også om folks tillit til myndighetene.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: AutoPASS er et system som har automatisert bompengeinnkrevingen i Norge. Systemet har bidratt til å effektivisere innkrevingen samt bidratt til at en større andel av innkrevde midler går til formålet med ordningen. I tillegg har AutoPASS bidratt til at det i byområdene nå er mulig å bruke bompengeordningen til å påvirke sammensetningen av bilparken og regulere trafikken. Det er altså mange fordeler med denne innkrevingsløsningen, men i likhet med alle automatiserte betalingsløsninger vil det dessverre være noen som forsøker å svindle systemet – og som klarer det. Vi har likevel valgt å ta i bruk slike løsninger selv om det kan innebære en risiko for at noen svindler, eller at passeringen blir priset feil av andre årsaker.
Bakgrunnen for dette er at løsningen samlet sett lønner seg for samfunnet. Det er viktig å poengtere at dette likevel ikke betyr at det ikke er viktig å sette inn tiltak for å redusere svinnet. Dette er noe det arbeides kontinuerlig med. Bompengeselskapene har også mulighet til å foreta stikkprøver for å verifisere at det er riktig brikke som er montert i kjøretøyet. For en del år siden gikk debatten høyt om misbruk av bombrikker fra lette kjøretøy i tungbiler – noe gjorde det mulig å slippe unna med rimeligere bompasseringer. I 2015 ble det ved forskrift innført et krav om obligatorisk brikke for tunge næringskjøretøy. Regelverket stilte krav om at tunge kjøretøy i næring skulle ha montert gyldig brikke med gyldig avtale i kjøretøyet. Ordningen blir kontrollert av utekontrollen til Statens vegvesen, og brudd på regelverket medfører forelegg på 8 000 kroner. Denne ordningen har så å si fjernet misbruk med bombrikker i tunge kjøretøy.
Trafikanter som har brikkeavtale, inngår en AutoPASS-avtale med sitt bompengeselskap. Feil bruk av brikke vil være et brudd på denne avtalen, jf. at det der heter at brikken ikke skal benyttes i andre kjøretøy enn det kjøretøyet avtalen er registrert på.
Antallet passeringer i bomstasjonene i Norge har økt betydelig de siste årene. I 2019 var det om lag 880 millioner passeringer. Om lag 93 prosent av disse var lette kjøretøy. Den store økningen av bompasseringer de siste årene har ført til at Statens vegvesen nå ser på hvordan det kan være mulig å lage mer effektive kontrollmekanismer. I forbindelse med at det nå utvikles en ny teknisk systemløsning for bompengeinnkreving som er planlagt satt i drift i 2021, legges det nå til rette for en løsning som muliggjør at passeringer som foretas med en uriktig brikke prises i riktig takstgruppe for det aktuelle kjøretøyet.