Skriftlig spørsmål fra Lene Vågslid (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1797 (2019-2020)
Innlevert: 02.06.2020
Sendt: 03.06.2020
Besvart: 09.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Lene Vågslid (A)

Spørsmål

Lene Vågslid (A): Vil statsråden garantere for at de tre rasutsatte områdene på gamle E134 over Nutheim blir fullfinansiert av Statens vegvesen før veien er omklassifisert til fylkesveg?

Begrunnelse

I desember 2019 åpnet Mælefjelltunnelen og strekningen Gvammen, Hjartdal til Århus, Seljord fikk en ny trasé. Utbyggingen og ny vegtrasé for europavegen har konsekvenser for klassifiseringen av vegnettet i området. For Vestfold og Telemark fylkeskommune vil dette medføre at det som nå kan betegnes som gamle E134 over Nutheim nedklassifiseres til fylkesveg. Strekningen går fra nybygget kryss ved Gvammen til nybygget kryss ved Århus.
Hjemmel er vegloven § 7, hvorpå det hitsettes:

«Etter at fylkeskommunen (…) har uttala seg, kan departementet gjere vedtak om at riksveg skal leggjast ned eller gjerast om til fylkesveg (…).»

Departementet i dette tilfellet er Samferdselsdepartementet.
Vestfold og Telemark fylkeskommune gjennomførte befaring av veistrekningen fredag 29. mai. Her ble fylkeskommunen gjort oppmerksom på at det er det 3 strekninger på omtalte strekning av E134 mellom Gvammen og Århus, som må skredsikres. Fylkeskommunen er gjort kjent med at det er tre rasutsatte punkter på denne veien, to i skredfaktorklasse høy og en i middels. Fylkeskommunen har så langt estimert kostnadene til mellom 30 til 50 millioner kroner. Dette kommer i tillegg til en årlig estimert driftskostnad på 2,6 millioner kroner.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: I Statens vegvesens rapport om skredsikringsbehov på riks- og fylkesvei i Region sør, utgitt høsten 2019, er det kartlagt tre punkter på E134 i Hjartdal og Seljord kommuner. To av punktene (Brudalsbrekka og Ambjørndalen) er i rapporten definert til å ha høy skredfaktor, mens skredpunktet ved Nutheimsvingene er i rapporten definert til å ha middels skredfaktor.
Statens vegvesen har lagt planer for utbedring av skredpunktene Brudalsbrekka og Ambjørnsdalen i løpet av 2020. Tiltakene består av rensk av utsatt fjellparti, samt montering av skredgjerde. Statens vegvesen mener dette er tiltak som er nødvendige for å ivareta kravene i vegloven § 7, fjerde ledd, om at veien skal oppfylle visse tekniske krav før den overføres til fylkeskommunen.
Statens vegvesen vurderer det til at det ikke er behov for å gjennomføre strakstiltak på det gjenstående skredpunktet ved Nutheimsvingene nå.