Skriftlig spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til finansministeren

Dokument nr. 15:1744 (2019-2020)
Innlevert: 27.05.2020
Sendt: 28.05.2020
Besvart: 02.06.2020 av finansminister Jan Tore Sanner

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): Vil finansministeren bekrefte at Stavanger kan innføre en kommunal garantiordning for unge førstegangsetablerere, og når kan man vente seg en avklaring?

Begrunnelse

Bankenes krav om femten prosent egenkapital gjør det krevende for mange unge førstegangskjøpere å få boliglån, med mindre man har foreldre som kan stille opp som garantister.
Stavanger kommune har derfor, etter forslag fra Stavanger Høyre, vedtatt at de ønsker en kommunal garantiordning for førstegangskjøpere – hvor kommunen garanterer for egenkapitalkravet.
Målgruppen er unge med jobb og betjeningsevne, som ikke enda har opparbeidet seg tilstrekkelig egenkapital. Målet er å styrke Stavangers attraktivitet for unge i etableringsfasen og redusere sosiale forskjeller på boligmarkedet.
Stavanger kommune har i henvendelse til Finansdepartementet bedt om avklaring på at de har anledning til å utstede slike garantier, om det vil kreve konsesjon og om det vil være innenfor boliglånsforskriften.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Stavanger kommune ba i brev 17. september 2019 Finansdepartementet om å vurdere en skissert kommunal boligfinanseringsordning for unge førstegangsetablerere. I brevet ba kommunen spesielt om departementets vurdering av tre problemstillinger:

- Kommunens anledning til å utstede garantier for oppfyllelse av egenkapitalkrav.
- Hvorvidt en kommunal garantiordning vil kreve konsesjon, og ev. mulighet for å søke dispensasjon fra konsesjonskrav.
- Om en kommunal garantiordning vil utfordre formålet med boliglånsforskriften og nasjonal politikk.

Finansdepartementet har i dag sendt et brev til Stavanger kommune med departementets vurdering av de ovennevnte problemstillingene.
De juridiske rammene for hva kommunene kan garantere for, er gitt i kommuneloven § 14-19, og ligger innenfor Kommunal- og moderniseringsdepartementets ansvars-område. De juridiske rammene er nærmere omtalt i Prop. 46 L (2017-2018) Lov om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven). Etter bestemmelsen i kommune-loven kan kommuner og fylkeskommuner ikke stille kausjon eller annen økonomisk garanti for virksomhet som drives av andre enn kommunen eller fylkeskommunen selv, hvis garantien innebærer en vesentlig økonomisk risiko eller er stilt for nærings-virksomhet. Å stille garanti for boliglån til privatpersoner ved kjøp av bolig, vil etter Kommunal- og moderniseringsdepartementets vurdering ikke være omfattet av forbudet mot næringsvirksomhet. Etter deres vurdering er det er også lite sannsynlig at garantier for den type beløp det er snakk om i den skisserte ordningen, vil innebære vesentlig økonomisk risiko for kommunen. Dersom ordningen skulle få et stort omfang, vil spørsmålet om garantiene innebærer en vesentlig økonomisk risiko, kunne måtte vurderes på nytt.
Garantistillelse er i utgangspunktet konsesjonspliktig finansieringsvirksomhet etter finansforetaksloven § 2-1 annet ledd bokstav a. Finanstilsynet har i brev 11. september 2019 til Finansdepartementet lagt til grunn at kommuner under visse forutsetninger kan stille garanti etter unntaket i finansforetaksloven § 2-1 tredje ledd bokstav a. Finansdepartementet legger til grunn at kommunen vurderer egen virksomhet opp mot finansforetakslovens regler, og ved behov sender en søknad til Finanstilsynet.
Boliglånsforskriften skal bidra til en mer bærekraftig utvikling i husholdningenes gjeld gjennom å sette rammer for bankenes utlånspraksis. Forskriften setter bl.a. grenser for hvor stort et lån kan være i forhold til boligens verdi (maksimal belåningsgrad). Forskriften § 6 åpner for at bankene i beregningen av belåningsgraden kan supplere boligens verdi med betryggende tilleggssikkerhet i form av pant i annen fast eiendom, kausjon eller garanti. Forskriften setter ikke begrensninger for hvem som kan stille garanti, utover at garantien skal være betryggende. Forskriften er derfor ikke til hinder for en kommunal garantiordning som Stavanger kommune skisserer.