Skriftlig spørsmål fra Åsunn Lyngedal (A) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:1652 (2019-2020)
Innlevert: 16.05.2020
Sendt: 18.05.2020
Besvart: 29.05.2020 av barne- og familieminister Ida Lindtveit Røse

Åsunn Lyngedal (A)

Spørsmål

Åsunn Lyngedal (A): Kan regjeringen forsikre forbrukerne om at de vil få refundert sine betalte reiser fra Reisegarantifondet dersom disse avbestilles eller kanselleres grunnet korona, og reisearrangøren den er kjøpt via, senere går konkurs?

Begrunnelse

Reisearrangørene er i en meget vanskelig situasjon der de har plikt til å refundere alle reiser som kanselleres samtidig som 80 % av kundenes innbetalinger er brukt til å betale flyselskaper, hoteller og andre leverandører som ikke refunderer disse. Regjeringens løsning for pakkereiseselskapene presentert i revidert nasjonalbudsjett var en låneordning for å refundere reiser avbestilt fra 14. mars til 14. juni. Selskapene sier de ikke har råd til å benytte seg av låneordningen og at det vil komme et ras av konkurser. At staten har gjort en tapsavsetning for halve lånebeløpet på 2 mrd. kan tyde på at de gjør en lignende vurdering. Det vært en alminnelig oppfatning av forbrukerne vil få dekket sitt refusjonskrav gjennom reisegarantifondet hvis reisearrangøren går konkurs. Pakkereiseloven § 43 «Hva som dekkes av reisegarantien» bestemmer: «Reisegarantien skal sikre tilbakebetaling av alle betalinger for pakkereiser1 og for reisetjenester etter § 42 første ledd annet punktum, som ikke blir levert som følge av insolvens.» Teksten skaper usikkerhet rundt hva som skjer hvis pakkereisen ikke leveres grunnet korona og reisearrangøren går konkurs i etterkant. Hvis forbrukeren da er likestilt med andre kreditorer og henvist til å levere et krav i boet har forbrukere og pakkereiseselskaper felles skjebne. Dette er en viktig premiss å få avklart i forkant av Stortingets arbeid med RNB.

Ida Lindtveit Røse (KrF)

Svar

Ida Lindtveit Røse: Forbrukerne er helt sentrale i å få økonomien i gang igjen etter denne ekstraordinære situasjonen, og det er sentralt at deres interesser ivaretas på en god måte. Regjeringen har iverksatt flere tiltak for å legge til rette for at pakkereisearrangører skal kunne tilbakebetale forbrukere som avbestiller eller får avlyst sin pakkereise grunnet koronapandemien.
I tillegg til å ivareta forbrukernes interesser, har regjeringen et mål om å unngå unødvendige konkurser i pakkereisenæringen. Det vil også redusere behovet for dekning gjennom Reisegarantifondet. I forbindelse med RNB er det foreslått en finansieringsordning til pakkereisearrangørene slik at de kan tilbakebetale sine kunder for reiser som skulle startet i perioden 14. mars til og med 14. juni. Denne ordningen er, som i Danmark, utformet som en låneordning. Tidligere er pakkereisearrangørenes frist for å tilbakebetale forbrukerne midlertidig forlenget fra 14 dager til 3 måneder. Formålet med denne fristforlengelsen var å gi pakkereisearrangørene tid til å søke på ulike støtteordninger til næringsdrivende og få oversikt over sin likviditet i den ekstraordinære situasjonen vi nå er inne i.
Til tross for tiltakene kan det ikke utelukkes at en del pakkereisearrangører vil gå konkurs før forbrukerne har fått tilbake sitt innbetalte forskudd for en reise som er blitt avlyst eller avbestilt.
Stortinget har nylig bevilget 100 millioner kroner til Reisegarantifondet, med en overskridelsesfullmakt på ytterligere 200 millioner kroner. I Prop. 67 S (2019-2020) la regjeringen til grunn at midler fra bevilgningen og fullmakten tildeles Reisegarantifondet i den utstrekning fondet ikke er i stand til å dekke forpliktelsene etter pakkereiseloven. Forståelsen av pakkereiseloven i denne spesielle situasjonen ble omtalt i Prop. 68 L (2019-2020).
Etter pakkereiseloven § 43 skal reisegarantiordningen "sikre tilbakebetaling av alle betalinger for pakkereiser […] som ikke blir levert som følge av insolvens". Det er reist spørsmål om dette også omfatter situasjoner der pakkereiser blir avlyst/avbestilt og pakkereisearrangøren senere går konkurs. Dette er et uavklart rettslig spørsmål som ikke har vært gjenstand for rettslig avklaring gjennom domstolen. Mens ordlyden i pakkereiseloven § 43 taler i favør av at slike situasjoner faller utenfor garantiordningen, tilsier pakkereiseordningens formål at disse situasjonene omfattes.
Reisegarantiordningen administreres av Reisegarantifondet, og det er fondet som dekker tilbakebetalingsforpliktelsen overfor de reisende dersom en pakkereisearrangør går konkurs. Reisegarantifondet er en selvstendig stiftelse, med et eget styre. Regjeringen kan ikke instruere fondet om å legge til grunn en bestemt tolkning av pakkereiseloven § 43. Dersom Reisegarantifondet faller ned på en snever fortolkning, vil eventuelle tilbakebetalingskrav som er oppstått før konkurs, ikke være dekket av fondet. Mange forbrukere vil imidlertid kunne få tilbake pengene på andre måter. Alle de som har reiseforsikring, har betalt med kredittkort eller via en betalingsformidler slik som Visa, Mastercard eller PayPal har mulighet til å søke refusjon fra reiseforsikringen, kredittyter eller betalingsformidler.
Noen forbrukere risikerer å falle utenfor alle disse ordningene, men vi vet ikke ennå hvor mange dette er. Regjeringen vil derfor følge situasjonen nøye, og vurdere å sette inn ytterligere tiltak dersom det oppstår en situasjon der mange reisende ikke får dekket sine krav ved pakkereisearrangørenes konkurs. Det er imidlertid for tidlig å ta stilling til dette nå, før vi vet om det blir et behov eller har et bilde av omfanget.