Skriftlig spørsmål fra Runar Sjåstad (A) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:1472 (2019-2020)
Innlevert: 30.04.2020
Sendt: 30.04.2020
Besvart: 07.05.2020 av olje- og energiminister Tina Bru

Runar Sjåstad (A)

Spørsmål

Runar Sjåstad (A): Hvor mye ville det koste å bygge en terminal eller nedskalert terminal på Veidnes ut fra Equinor sine beregninger?

Begrunnelse

Equinor har ved flere anledninger fremhevet lønnsomheten ved utbygging av oljefeltet Johan Castberg utenfor Nordkapp kommune i Vest-Finnmark. Under høringen i regi av Energi og miljøkomiteen ble Equinor spurt av undertegnede om utbygging av feltet og prosjektet var avhengig av om det ble krevd ilandføring av olja til en terminal på Veidnes. Svaret fra Equinor var at prosjektet ville være lønnsomt uavhengig av løsning for å håndtere oljen. Ilandføring til terminal ble senere valgt bort av Equinor da dette ble en mer kostbar løsning en den valgte løsning med bøyelastere.

Tina Bru (H)

Svar

Tina Bru: Stortinget ble i 2018 forelagt utbyggingen av Johan Castberg-feltet, jf. Prop. 80 S (2017-2018) Utbygging og drift av Johan Castberg-feltet med status for olje- og gassvirksomheten og Innst. 368 S (2017-2018). I etterkant av dette godkjente Olje- og energidepartementet 28. juni 2018 plan for utbygging og drift for Castberg-feltet, inklusive rettighetshavernes foreslåtte løsning for transport av oljen med bøyelastere til markedet.
Ved behandlingen av utbyggingsplanen fattet Stortinget to anmodningsvedtak (890 og 891) knyttet til råoljeomlasting på Veidnes i Finnmark. Disse har regjeringen fulgt opp, jf. Prop. 1 S (2019-2020).
Tidligere statsråd Listhaug orienterte Stortinget om selskapenes beslutning knyttet til en ev. råoljeomlasting på Veidnes i svar på skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentanten Halleland i januar 2020, jf. Dokument nr. 15:622 (2019-2020). Som det fremgår av dette svaret viser beslutningsgrunnlaget at et kaianlegg for oljeomlasting på Veidnes ville medføre en investering på om lag 2,4 milliarder kroner og ha en negativ nåverdi før skatt på om lag 3,6 milliarder kroner. Dette sammenliknet med å transportere oljen direkte fra feltet til markedet. At nåverdien før skatt er mer negativ enn investeringskostnaden viser at også selve driften av et slik kaianlegg ville gå med tap. Utredningene viser at oljeomlasting har negativ nåverdi før skatt på om lag 2,9 milliarder kroner selv om oljevolumer fra andre potensielle feltutbygginger i Barentshavet inkluderes.
Basert på dette besluttet selskapene endelig transportløsning for Castberg-feltet i desember 2019. Løsningen med transport direkte til markedet, som ligger til grunn for den godkjente utbyggingsplanen, er valgt.