Skriftlig spørsmål fra Morten Wold (FrP) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:1309 (2019-2020)
Innlevert: 03.04.2020
Sendt: 03.04.2020
Besvart: 20.04.2020 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup

Morten Wold (FrP)

Spørsmål

Morten Wold (FrP): Fremskrittspartiet er glade for at den svært lange saksbehandlingstiden vedrørende Fellesprosjektet E16 og Ringeriksbanen nå er over, og at den statlige reguleringsplanen er vedtatt. Samtidig må det stilles spørsmålstegn ved manglende begrunnelse for hvorfor det planlagte krysset på Helgelandsmoen ikke er med i planen.
Vil statsråden gå i dialog med kommunen omkring dette nå som private aktører har sagt seg villig til å betale for krysset gjennom et spleiselag?

Begrunnelse

Det planlagte krysset på Helgelandsmoen ligger innenfor Statens vegvesens normalavstand mellom krysset på Elstangen og krysset i Styggedalen.
Buskerud fylkeskommune var svært tydelige i sin høring. De forutsatte bygging av kryss og frykter at det vil bli svært store fylkeskommunale investeringer i fylkesveinettet dersom krysset ikke blir bygget.
Hole kommune som normalt er regulant, spilte inn krysset på Helgelandsmoen som sitt viktigste krav.
En mulighetsstudie av Helgelandsmoen har vist at det er mulig å skape over 5.000 arbeidsplasser i Hole som følge av krysset. I disse Korona-tider er dette grunn til ettertanke.
Departementet skriver i sin forklaring at “de negative konsekvensene av et kryss på Helgelandsmoen først og fremst knyttet til et høyere arealbeslag.”
Departementet skriver videre at “For nærmiljø og friluftsliv, naturmangfold, kulturmiljø og naturressurser vurderes konsekvensen å ikke være vesentlig høyere enn for alternativet uten kryss. Et kryss kan likevel bidra til et utbyggingspress som på sikt kan føre til nedbygging av natur- og friluftsområder.”
Dette er man lokalt ikke uten videre enig i. Hole har riktignok mange fantastiske friluftsområder, og det er vel andre natur- og friluftsområder i Hole som fremstår som mer attraktive. Det er verdt å huske på at Forsvaret har tungt benyttet landskapet på Helgelandsmoen i over hundre år.
Det vises også til at Hole kommune nå har nedsatt en styringsgruppe for et spleiselag om krysset og at finansieringen av krysset er sikret lokalt. Dette spleiselaget bør staten være med på.

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Den statlige reguleringsplanen for Ringeriksbanen og E16 Høgkastet–Hønefoss ble vedtatt uten kryss på Helgelandsmoen. Det ble lagt vekt på at en løsning uten kryss bidrar til å redusere investeringskostnadene og øke den samfunnsøkonomiske nytten i prosjektet. I tillegg kan veg og bane legges tettere sammen uten kryss, og dermed redusere fotavtrykket. Dette er i samsvar med anbefalinger fra Bane NOR, Jernbanedirektoratet og Statens vegvesen.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet er planmyndighet for statlige planer. Det er Bane NOR og Statens vegvesen som er forslagsstiller i denne saken, og som har utarbeidet planen på oppdrag fra Samferdselsdepartementet. I spørsmålet om kryss på Helgelandsmoen ble samferdselsetatenes anbefaling tillagt avgjørende vekt. Dersom det er lokal vilje til å finansiere et kryss på Helgelandsmoen, legger jeg til grunn at det rettes en henvendelse til Samferdselsdepartementet, som da må vurdere om det er grunnlag for å endre tilrådningen om kryss på Helgelandsmoen.