Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1019 (2019-2020)
Innlevert: 20.02.2020
Sendt: 20.02.2020
Besvart: 27.02.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Kan statsråden berolige både ansatte i Avinor og flypassasjerer i Norge, med at beredskap og redning går foran økonomi innen norsk luftfart, slik at mannskapene bl.a. kan redde liv uavhengig av om flyet er røykfullt eller ei?

Begrunnelse

I Dagens Næringsliv 19/2-2020, er det en artikkel vedrørende beredskapen på norske flyplasser. Undertegnede har i november stilt et spørsmål til statsråden om svekket beredskap som følge av planlagte økonomiske kutt i Avinors budsjett for 2021. Den forrige statsråden svarte da at han

«... vil gjere klart at tryggleiken i norsk luftfart skal ivaretakast på ein god måte også i tida som kjem.»

Nå uttaler Peggy Følsvik, nestleder i LO og leder i LO Luftfart til DN at brannmannskaper ikke har lov til å gå inn i brennende og/eller røykfylte fly for å redde menneskeliv. I et brev til Luftfartstilsynet skriver LO at:

«Resultatet er blitt en redusert beredskap og forvitring av røykdykkerkompetansen innen Avinors brann- og redningstjeneste. Som følge av dette har Avinor besluttet at Avinors brann og redningstjeneste ikke skal entre en flykropp for å redde liv, der det er brann eller røykutvikling.»

De skriver videre i brevet at

«Det fremstår for oss som at kravet om å redusere kostnader går foran opprettelsen av et høyt sikkerhetsnivå innen norsk luftfart.»

Forbudet mot å gå inn i brennende fly blir bekreftet av tidligere brannsjef på Oslo Lufthavn Gardermoen, Ole Hansen. Han er også visepresident i den internasjonale brannorganisasjonen CTIF. Han bekrefter at EASAs regelverk, som ligger til grunn for sikkerheten på norske flyplasser, praktiseres forskjellig i Europa.

Avinor berører ikke påstanden om forbud i sine kommentarer til saken. Sikkerheten innen norsk luftfart har alltid vært høy, men nå stilles det spørsmål rundt denne sikkerheten.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Spørsmål om flysikkerhet og brannberedskap er faglige spørsmål som blir ivaretatt av fagmyndighetene på området. Jeg har derfor lagt spørsmålet fram for Luftfartstilsynet. Jeg har også rådført meg med Avinor, som eier og driver av de fleste lufthavnene i Norge.
Luftfartstilsynet viser til at primæroppgaven til brann og redning på lufthavnene er at de innenfor en definert responstid skal begrense skadeomfang dersom det skjer noe med et luftfartøy inne på lufthavnens område. For å yte en best mulig innsats er det i regelverket stilt krav til kompetanse og trening for personellet, til utstyr og utformingskrav osv.
Mens det i tidligere nasjonalt regelverk var krav om røykdykkertjeneste på lufthavner med luftfartøy over en viss størrelse, viser Luftfartstilsynet til at dette ikke lenger er et krav i det felleseuropeiske regelverket. På noen områder har det felleseuropeiske regelverket strengere krav enn det tidligere nasjonale regelverket, mens det på andre områder er lempeligere krav. Intensjonen er å ha mer fleksibelt regelverk, der det i større grad er opp til aktørene i luftfarten å gjennomføre risikovurderinger. Det innebærer at det ikke er noe som hindrer noen lufthavn i å ha røykdykkerkompetanse, dersom risikovurderinger indikerer at behovet er tilstede.
Luftfartstilsynet mener at det felleseuropeiske regelverket bidrar til standardisering, og at dette bidrar til bedre flysikkerhet. EUs luftfartsbyrå, EASA, gjennomfører jevnlig standardiseringsinspeksjoner av luftfartsmyndighetene i EU/EØS-landene for å sikre lik praktisering av det felleseuropeiske regelverket. For ordens skyld bemerker Luftfartstilsynet at lufthavnenes brann og redning – i henhold til luftfartsregelverket – skal være dimensjonert og trent for å ivareta hendelser med luftfartøy, og at dette følges opp av Luftfartstilsynet gjennom tilsyn.
Avinor viser til at selskapets lufthavner er sertifisert etter det felleseuropeiske regelverket pr. 1. januar 2018. Av regelverket følger det at sikkerhet har første prioritet, noe som er gjentatt i Accountable Managers Statement, dvs. erklæring fra ansvarlig leder (konsernsjefen) i Avinor. Avinor peker også på at Luftfartstilsynet følger opp at selskapet opererer i henhold til regelverket.
Avinor viser ellers til at det er andre krav til innsats og risikovurderinger ved luftfartsulykker enn ved bygningsbrann, og at røykdykkertjeneste – slik det gjelder for kommunalt brannvesen – er en innsats som benyttes ved bygningsbrann. Avinors brann- og redningstjeneste trener og øver på å redde liv ved en luftfartsulykke eller hendelse på- eller i den umiddelbare nærhet av lufthavnen. Oppgavene går ut på å skape og ivareta et miljø for å kunne overleve i, etablere evakueringsmuligheter for passasjerene og starte redning av passasjerer som ikke klarer seg uten bistand. Ved behov skal Avinors mannskap entre luftfartøy dersom det er forsvarlig. Som i alt redningsarbeid vektlegges de ansattes sikkerhet høyt.