Skriftlig spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:430 (2019-2020)
Innlevert: 29.11.2019
Sendt: 29.11.2019
Besvart: 09.12.2019 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): I et NAV-anbud kan man få godkjennelse av NAV-tiltak med klasser på forberedende voksenopplæring, forbeholdt den gruppa som NAV og skolen mener kan klare å gjennomføre grunnskolen. Igjen sitter det mange hundre deltakere på grunnskolen som går og går uten retning.
Hvilke begrensninger ligger i lovverket, læreplaner og andre rammevilkår som gjør at man ikke kan lage bransjekurs for denne gruppa for å sikre at elevene her, som for eksempel innvandrere, kommer i arbeid?

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Svaret er utarbeidet i samråd med Kunnskapsministeren.

Slik jeg forstår representanten gjelder spørsmålet mangler ved grunnskoleopplæringen for voksne. Grunnskoleopplæring er etter opplæringsloven et kommunalt ansvar. Den enkelte kommune har også ansvaret for introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere, og for opplæring i norsk og samfunnsfag etter introduksjonsloven. NAV samarbeider med kommunene om bl.a. introduksjonsprogrammet når det gjelder å gi deltakerne tilbud om arbeidsmarkedstiltak.
For å kunne tilby opplæring som er bedre tilpasset voksnes arbeids- og livssituasjon enn ordinær grunnskoleopplæring, er det i regi av Kunnskapsdepartementet satt i gang forsøk med forberedende voksenopplæring, slik representanten henviser til. Kompetanse Norge administrerer forsøket. Her er opplæringen tilrettelagt og inndelt i mindre moduler for å gjøre det lettere for deltakerne å gjennomføre opplæringen. Det er også utviklet egne læreplaner. Deltakere fra nærmere 50 kommuner inngår i forsøket som skal gå fram til sommeren 2023. Dette er ikke et NAV-tiltak, men NAV samarbeider med Kompetanse Norge om å rekruttere deltakere til forsøket. NAV kan også bidra med egne kurs eller moduler.
Forsøket vil bli evaluert av Kunnskapsdepartementet som også vil vurdere hvordan erfaringene fra forsøket skal følges opp.
Kunnskapsdepartementet har videre ansvaret for Kompetansepluss-programmet som administreres av Kompetanse Norge. I denne ordningen kan virksomheter og frivillige organisasjoner søke om midler for å tilby opplæring i grunnleggende lese-/skrive-, regne-, muntlig- og digitale ferdigheter, eller opplæring i norsk. Ordningen bidrar til at voksne får nødvendig kompetanse til å mestre krav og omstillinger i arbeidslivet.
NAV kan på sin side gjennom NAVs eget opplæringstiltak gi arbeidssøkere tilbud om kurs i grunnleggende ferdigheter og norskopplæring når det styrker arbeidssøkerens mulighet til å komme i arbeid. Med grunnleggende ferdigheter menes ferdigheter i regning, lesing, skriving, samt muntlige og digitale ferdigheter.
NAV kan videre, etter at et nytt regelverk kom på plass fra 1. juli i år, gi tilbud til ledige om tilrettelagte opplæringsløp på inntil tre år i forbindelse med yrkesfaglig utdanning på videregående nivå, eller gi tilbud om høyere utdanning for personer med nedsatt arbeidsevne.
Det foreligger derfor ulike tilbud om tilrettelagt opplæring på grunnskole og videregående nivå, og tilbudet er i gradvis utvikling. Det gjelder kurs i regi av utdanningsmyndighetene og kurs i regi av NAV. Kursene er tilrettelagt for både arbeidssøkere og arbeidstakere. Jeg kan derfor ikke se at det foreligger noen formelle hindringer for å tilby bl.a. innvandrere kurs i grunnleggende ferdigheter eller mer yrkesrettede bransjekurs.