Skriftlig spørsmål fra Jenny Klinge (Sp) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:411 (2019-2020)
Innlevert: 28.11.2019
Sendt: 28.11.2019
Besvart: 05.12.2019 av olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg

Jenny Klinge (Sp)

Spørsmål

Jenny Klinge (Sp): Hvordan vurderer statsråden Statnetts samfunnsansvar som oppfylt ved et salg av regionalnettet til en kjøper uten lokal tilstedeværelse, der Statnett likevel ser ut for å bli praktisk ansvarlig for driften og der det er en annen relevant, lokal kjøper?

Begrunnelse

Jeg har tidligere spurt statsråden om Statnetts ønske om å selge regionalnettet i den nordlige delen av Møre og Romsdal, i dokument nr. 15:343 (2019-2020).
I en samtale 26/11 med administrerende direktør i Mørenett, som ligger an til å få kjøpe regionalnettet nord i fylket, spurte jeg om hvordan de som en kjøper plassert sør i fylket skulle kunne drifte anlegg nord i fylket på en god måte. Da fikk jeg vite at dette ikke skulle bli noe problem, fordi selger Statnett har gitt tilsagn om å drifte anleggene i Romsdal og på Nordmøre på vegne av Mørenett, noe som skulle kunne foregå i mange år fremover. En slik intensjonsavtale mellom Statnett og deres foretrukne kjøper av regionalnettet samsvarer dårlig med Statsnett sin overordnete strategi for slike salg. I svaret fra statsråden av 26/11 skal strategien være å selge dette nettet for

«å fokusere på sin hovedoppgave som er knyttet til å eie og drive det landsdekkende transmisjonsnettet på de høyeste spenningsnivåene».

Da er det et paradoks dersom Statnett skal være involvert i driften fremover.
Regional tilstedeværelse har vært framholdt som et argument for å velge Mørenett. Som nevnt har ikke Mørenett tenkt å ha egne anlegg på Nordmøre og i Romsdal, og man kan da lure på hvilken regional tilstedeværelse det blir å snakke om. På Statnett sine nettsider skriver de dette om samfunnsansvaret sitt: «Vi tar samfunnsansvar for å bidra til tillit og aksept for arbeidet vi utfører.» Jeg tviler i dette tilfellet på om Statnett i sin iver etter å selge anleggene har funnet løsninger som er til det beste for energiforsyningen til sluttkunder i hele fylket. Jeg mener at salgsprosessen ikke fremstår som tillitsvekkende og at den således ikke legger grunnlag for aksept for det arbeidet Statnett utfører.
Nordmøre og Romsdal Regionalnett er dannet av fire nettselskaper i det området der Mørenett nå ligger an til å få kjøpe regionalnettet av Statnett. Disse fire nettselskapene går altså sammen om et felles eierselskap til regionalnettet, og de ønsker å kjøpe regionalnettet av Statnett i sitt eget geografiske område. Hvis statsråden er opptatt av færre aktører, stiller altså Nordmøre og Romsdal Regionalnett med en løsning. Det fremstår ikke som at Statnett har vurdert denne løsningen seriøst.

Kjell-Børge Freiberg (FrP)

Svar

Kjell-Børge Freiberg: Statnett har det overordnede systemansvaret for det norske kraftsystemet. Det følger av formålsparagrafen i Statnetts vedtekter at foretaket har ansvaret for en samfunnsøkonomisk rasjonell drift og utvikling av transmisjonsnettet. Statnett har som strategi å selge nettanlegg som ikke er å regne som transmisjonsnett for å fokusere på sin hovedoppgave.
I forbindelse med salg av 132 kV nett i Møre og Romsdal har Statnett til hensikt å inngå en midlertidig drifts-, vedlikehold- og beredskapsavtale med Mørenett. Slike avtaler har som hensikt å sikre at kunnskap om anleggene overføres på en trygg måte, og for å sørge for god forsyningssikkerhet og beredskap.
Ved overføring av nettsystem til ny eier er det flere hensyn som må tas. Statnett mener det er viktig å ha en slik avtale med nettselskapet som skal overta foretakets nett. De som har hatt ansvaret for vedlikehold og beredskap er godt kjent med anleggene, og kan lettere avverge feil eller mangler og bistå personell i det nye selskapet i en overgangsfase. Videre gir avtalen tid for både kjøper og selger til å tilpasse arbeidsstokken til et nytt arbeidsomfang og dermed ivareta arbeidstakernes interesser. Statnett har opplyst at en avtale om gradvis overtakelse av oppgaver bedrer overgangen til ny eier og sørger for at praktiske konsekvenser og risiko for strømkunder og samfunnet for øvrig minimeres. Etter at avtalen er utløpt, vil Statnett være ute av all drift, vedlikehold og beredskap for nettanleggene.
Den midlertidige drifts-, vedlikeholds- og beredskapsavtalen skal sørge for at negative konsekvenser for forsyningssikkerheten unngås, og slik at samfunnets interesser ivaretas på best mulig måte.
I tråd med de rammer som fremgår av statsforetaksloven skal det ikke legges noen føringer til Statnett med konkrete kriterier for salg av nettanlegg.
Jeg legger til grunn at Statnett i nødvendig grad utreder og vurderer alle sider ved salg av nettanleggene i de nordlige områder av Møre og Romsdal, og at beslutninger i Statnett tas med formål om å oppnå en samfunnsmessig rasjonell drift og utvikling av transmisjonsnettet.