Skriftlig spørsmål fra Ingvild Kjerkol (A) til statsministeren

Dokument nr. 15:59 (2019-2020)
Innlevert: 10.10.2019
Sendt: 10.10.2019
Rette vedkommende: Helseministeren
Besvart: 17.10.2019 av helseminister Bent Høie

Ingvild Kjerkol (A)

Spørsmål

Ingvild Kjerkol (A): Hvordan kan statsministeren påstå at det er bedre beredskap i luftambulansetjenesten nå enn det har vært tidligere, når Luftambulansetjenesten HF sier det var lavere beredskap fra leverandøren i august og september enn for snittet i 2018 og første halvår av 2019?

Begrunnelse

Under trontaledebatten i Stortinget forrige uke sa statsministeren at «Det er bedre beredskap i luftambulansetjenesten nå enn det har vært tidligere fordi vi har styrket luftambulansen.» I Luftambulansetjenesten HFs brev til Finnmark legeforening datert 8. oktober står det at Babcock Scandinavian AirAmbulance AS (Babcock) for august og september har levert ca. 90 % beredskap med de ordinære flyene. Til sammenligning var tilgjengeligheten av ambulansefly i snitt 93,55 % for hele 2018 og 95,97 % første halvår 2019.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Statsministerens uttalelse knytter seg til endringen i beredskapsnivået mellom gammel og ny kontrakt. Det er et faktum at luftambulansetjenesten i Norge er blitt styrket med den nye kontrakten. Dagens kontrakt koster 100 millioner kroner mer i året enn den forrige kontrakten. Alle ambulanseflyene er skiftet ut med nye og mer moderne ambulansefly. Et av propellflyene er erstattet av et jetfly som har vesentlig bedre kapasitet når det gjelder hastighet, rekkevidde og lasteevne. Det er dessuten etablert en bakvaktordning med piloter som kan settes inn ved plutselig sykdom, med ett crew i Alta om natten og ett på Gardermoen på dagtid. Dette har man ikke hatt tidligere.
Statsministeren slo videre fast i sitt innlegg at det er klart at leverandøren er ansvarlig for å levere etter de kontraktene de har, og at vi forventer at det skal leveres normal beredskap fremover. Dette er et klart uttrykk for at det ikke har blitt levert godt nok, og at vi har forventninger til at operatøren kommer opp på avtalt nivå i sin beredskap.
Ingen bestrider at det har vært utfordringer knyttet til operatørbyttet. Det stemmer at Babcock i august og september leverte litt over nitti prosent beredskap med ambulansefly. Det er verken Luftambulansetjenesten HF, Helse Nord RHF eller regjeringen fornøyd med.
Den viktigste årsaken til utmeldinger fra beredskap har vært en teknisk feil på ett og samme navigasjonssystem i de nye flyene. Feilen har ført til tretti døgn mindre beredskap. Denne feilen er nå, i samarbeid med leverandøren, rettet opp i alle fly. Det forventes derfor bedre beredskap allerede denne uken. Det er svært ulønnsomt for Babcock å ikke levere i henhold til kontrakt. Selskapet jobber derfor hardt med å bedre tilgjengeligheten, både på kort og lang sikt. Selv om Babcock har flere piloter enn det Lufttransport hadde, så ansetter de nå flere. Som oppdragsgiver har Luftambulansetjenesten HF hyppige møter med Babcock for å sikre at beredskapen så raskt som mulig blir akseptabel. Jeg har også bedt om daglig rapportering på beredskapssituasjonen. Denne rapporteringen ligger offentlig tilgjengelig på Luftambulansetjenestens hjemmesider.