Skriftlig spørsmål fra Bjørnar Moxnes (R) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:2322 (2018-2019)
Innlevert: 20.09.2019
Sendt: 23.09.2019
Besvart: 25.09.2019 av olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg

Bjørnar Moxnes (R)

Spørsmål

Bjørnar Moxnes (R): Hvordan kan statsråden garantere at den nye energiklagenemnda som nå opprettes som følge av innlemmelsen av EUs tredje energipakke kan fatte gyldige vedtak også når disse vedtakene er i strid med EUs regelverk og instrukser? Og hvis ikke dette kan garanteres, hvilken reell myndighet har da nemda?

Begrunnelse

Som en del av innlemmelsen av EUs tredje energipakke ble det vedtatt å opprette en «uavhengig klagenemnd», for vedtak fattet av
Reguleringsmyndigheten for energi (RME). Departementet har ut fra EU-regelverket laget en forskrift for klagenemnda. RME får sine vedtak fra ESA, som i tur har fått disse fra ACER. Ettersom både ACER er et byrå under EU, og ESA forutsetningsvis skal kopiere ACERs vedtak, vil mange av RMEs vedtak være iverksetting av EUs instrukser på energifeltet. Energiklagenemnda vil dermed kunne behandle klager på RMEs iverksetting av EUs instrukser. Det er tvilsomt om denne nemnda gyldig kan fatte vedtak i strid med EUs regelverk og instrukser uten at ESA og eventuelt EFTA-domstolen vil overprøve den.

Kjell-Børge Freiberg (FrP)

Svar

Kjell-Børge Freiberg: Stortinget samtykket 22. mars 2018 til å innlemme EUs tredje energimarkedspakke i EØS-avtalen, jf. Prop. 4 S (2017-2018) og Innst. 178 S (2017-2018). Det ble samtidig gjort endringer i energiloven og naturgassloven for å gjennomføre energimarkedspakken i norsk rett. Lovvedtakene er ikke satt i kraft ennå.
Som følge av lovendringene skal det bl.a. opprettes en uavhengig klagenemnd som skal behandle klager på enkeltvedtak fattet av Reguleringsmyndigheten for energi (RME). Energiklagenemnda skal fatte sine enkeltvedtak i medhold av energiloven og naturgassloven.
EØS-avtalen er en folkerettslig avtale. Norske forvaltningsorganer slik som RME og Energiklagenemnda må basere sine vedtak på norsk regelverk, i dette tilfelle energiloven og naturgassloven og forskrifter gitt i medhold av disse. Jeg kan ikke se at EUs regelverk og instrukser på annen måte kan komme inn når Energiklagenemnda skal fatte sine vedtak med hjemmel i norsk lov.
Nærmere bestemmelser om Energiklagenemnda vil bli fastsatt i forskrift til energiloven og naturgassloven, i tråd med forutsetningene i Stortingets vedtak 22. mars 2018 og avtalen mellom flertallspartiene på Stortinget. Norsk forvaltningsrett, forvaltningsloven og offentleglova vil gjelde for nemnda på vanlig måte.