Skriftlig spørsmål fra Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) til justis- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:2308 (2018-2019)
Innlevert: 20.09.2019
Sendt: 20.09.2019
Besvart: 25.09.2019 av justis- og innvandringsminister Jøran Kallmyr

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp)

Spørsmål

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp): Tror statsråden på det de ansatte som har gitt ham tilbakemeldinger i den omtalte rapporten beskriver, og vil han da så raskt som mulig sørge for at det blir mye bedre bemanning og mer ressurser i Sør-Øst politidistrikt slik at befolkningen kan være trygge på at alle anrop blir besvart?

Begrunnelse

I sommer ba Politiets Fellesforbund (PF) sine medlemmer i Sør-Øst politidistrikt beskrive hverdagen. Tilbakemeldingene ble samlet i et 50 sider langt notat som ble overlevert justisministeren da han besøkte distriktet i sommer. Notatet er nylig omtalt i en rekke medier, deriblant NRK, og der kommer det fram at telefoner ikke blir besvart og sakene hoper seg opp før de rekker å behandles.
En ansatt i politidistriktet gjengis med følgende tilbakemelding til justisministeren:

«Underdimensjonering av operasjonssentralen har ført til at så mange som 200 innkomne anrop pr. dag ikke har blitt besvart, og at ventetiden på 02800 fort har vært 45 minutter. Dette leder til at befolkningen slutter å ringe politiet.»
En annen ansatt gir justisministeren denne tilbakemeldingen:

«I juni 2019 hadde sentralen 2566 ubesvarte 2800-anrop. Det er 24 prosent av alle innkomne anrop. På samme tid hadde sentralen 105 ubesvarte nød anrop, noe som tilsvarer 1,24 prosent.»

Ifølge Politiets fellesforbund er ikke disse tallene unike og de bekrefter overfor NRK at tallene er tilsvarende høye i sammenlignbare måneder som august og september.
De ansatte på den nye felles operasjonssentralen sier de har så mye å gjøre at de ofte ikke rekker å ta telefonen, og beskriver en arbeidshverdag der de ikke lengre har tid til å yte samme service som før, der ressursene ute i gata ikke strekker til og der de opplever at de som patruljer sliter med å få svar hos sin egen operasjonssentral.
En etterforsker gir i tillegg denne skremmende beskrivelsen til justisministeren:

«Ledelsen snakker hele tiden om den «nye kriminaliteten», men det vi sliter med og ikke klarer å håndtere er «gammel kriminalitet». Vi vasser i det, og blir du ikke drept, voldtatt eller utsatt for veldig grov vold, så kan du nesten glemme at noen ser på saken din i uoverskuelig fremtid.»

Jøran Kallmyr (FrP)

Svar

Jøran Kallmyr: Rapporten det vises til i begrunnelsen for spørsmålet er en orientering fra Politiets Fellesforbunds medlemmer i Sør-Øst. Jeg er godt kjent med innholdet i rapporten.
Regjeringen har prioritert å styrke politidistriktene, og samtlige distrikt har økt bemanningen i regjeringsperioden. Det er Politidirektoratet som tildeler og fordeler midler og politiårsverk til politidistriktene, og det er politimesteren sitt ansvar å disponere ressurser effektivt og etter behov. Politidistriktet Sør-Øst har i perioden 31.12.13 til 31.03.2019 blitt styrket med 79 politiårsverk og 10 jurister.
Departementet vil ta opp forhold som de ansatte i Sør-Øst politidistrikt har tatt opp med meg, i styringsdialogen med POD og i den varslede stortingsmeldingen om politiet.
Departementet stiller krav til polititjenestene gjennom styring av Politidirektoratet. Innenfor rammen av de krav som er satt er det politimesteren som må avveie disponeringen av ressurser i tråd med lokale utfordringer og behov, og innenfor rammen av tildelte budsjettmidler.
Sør-Øst er blant de distriktene som sist ble satt i drift med ny organisasjon. Det skjedde i juni 2018. Endringene var mer omfattende i dette distriktet enn i mange av de andre idet fire politidistrikt ble til ett, og fire operasjonssentraler ble slått sammen til én.
Samtidig som jeg har respekt for at det tar tid å få ny struktur til å fungere optimalt, forventer jeg at det blir truffet nødvendige tiltak slik at innbyggerne i Sør-Øst politidistrikt får de polititjenestene de har krav på.