Skriftlig spørsmål fra Ruth Grung (A) til fiskeriministeren

Dokument nr. 15:2006 (2018-2019)
Innlevert: 30.06.2019
Sendt: 01.07.2019
Besvart: 05.07.2019 av fiskeriminister Harald T. Nesvik

Ruth Grung (A)

Spørsmål

Ruth Grung (A): Kvotemeldingen legger opp til en del endringer som kan ha store økonomiske konsekvenser for den enkelte fisker/reder. Det er et langt tidsvindu fra meldingen med forslagene er lagt frem til de eventuelt blir vedtatt i stortinget og blir iverksatt.
Vil ministeren ta grep for å hindre at enkeltaktører utnytter tidsvinduet til å posisjonere seg for å få ekstra uttelling av de foreslåtte endringene?

Harald T. Nesvik (FrP)

Svar

Harald T. Nesvik: Spørsmålet dreier seg om hvorvidt det er mulig å gjøre tilpasninger i overgangsperioden fra kvotemeldingens fremleggelsestidspunkt og frem til implementeringen av nytt system på bakgrunn av de forslagene som fremmes i meldingen, og om det vil tas grep for å motvirke slike tilpasninger.
De to tiltakene i meldingen der denne problemstillingen er særlig relevant er spørsmålet om kvoteberegningsgrunnlag i kystflåten (overgang fra hjemmelslengde til faktisk lengde) samt åpningen til å søke om konvertering av strukturkvoter til kvotefaktorer med 15 års lengre varighet.
Åpningen til å søke om konvertering av strukturkvoter er et tiltak som i prinsippet vil kunne gi insentiver til tilpasning om det ikke tas nødvendige forbehold. For strukturkvoter med 19 års gjenværende tid for tildeling vil konvertering på de premisser som er angitt i meldingen, innebære at man viderefører nesten 90 % av strukturkvoten etter konvertering til 15 års lengre tildelingstid. Dette er i mange tilfeller trolig et vesentlig mer attraktivt tilbud enn å foreta strukturering etter implementeringen av nytt system, og kan i disse tilfellene gi sterke insentiver til å foreta strukturering i forkant av implementeringen av nytt system.
I meldingen er det av den grunn signalisert at forslaget gjelder allerede førstegangstildelte strukturkvoter, altså at strukturkvoter som er førstegangstildelt etter meldingens fremleggelsestidspunkt, ikke vil kunne søkes konvertert.
Spørsmålet om kvoteberegningsgrunnlaget i kystflåten knytter seg til regjeringens forslag om at gruppeinndeling etter hjemmelslengde erstattes av en gruppeinndeling etter faktisk lengde, fremmet i Meld. St. 32 (2018-2019) Et kvotesystem for økt verdiskaping (kvotemeldingen). Regjeringens forslag i kvotemeldingen går ut på at fartøy som har større faktisk lengde enn hjemmelslengde, flyttes opp til de gruppene de etter lengde hører til.
Dagens praksis for utskifting eller forlengelse av fartøy over gruppegrensene er relevant for dette spørsmålet. Dette er regulert i en instruks fra departementet til Fiskeridirektoratet om forholdsmessighet mellom driftsgrunnlag og fartøystørrelse ved tildeling av deltakeradgang. Instruksen innebærer blant annet at deltakeradganger med hjemmelslengder under 11 meter ikke kan tildeles fartøy med en faktisk lengde over 15 meter og at deltakeradganger med hjemmelslengder 11-15 meter ikke kan tildeles fartøy med en faktisk lengde over 21 meter.
Jeg gjør oppmerksom på at denne instruksen ble behandlet i kapittel 3.8 i stortingsmelding nr. 31 (2016-2017) etter et anmodningsvedtak i Stortinget og i Næringskomiteens innstilling S nr. 323 (2016-2017).
Det vil ikke være hensiktsmessig at den omleggingen fra gruppeinndeling basert på hjemmelslengder til en gruppeinndeling basert på faktisk lengde som varsles i kvotemeldingen, skal baseres på fartøyets lengde på en viss skjæringsdato. Hensikten med omleggingen er å samle fartøyene i reelle lengdegrupper, og at alle i gruppen får samme rammevilkår.
Spørsmålet er dermed om forslaget i meldingen skal forskutteres, ved at man fra en viss dato ikke lenger tillater at det foretas fartøyutskiftinger eller -forlengelser innenfor rammen av det som følger av instruksen, altså at man ikke lenger kan "flytte opp en gruppe".
Rent teknisk kunne dette gjennomføres ved en endring av instruksen, slik at departementet instruerer om at søknad om utskifting skal avslås dersom det handler om utskifting av fartøy med faktisk lengde og hjemmelslengde til erstatningsfartøy med annen faktisk lengde. Samtidig vil det måtte gjøres endringer i deltakerforskriften som sikrer at fartøy ikke kan forlenges tilsvarende. Dette bør i så fall utformes slik at det likevel ikke rammer dem som allerede har gjort bindende disposisjoner for eksempel ved å kontrahere nytt fartøy.
Intensjonen med forslaget i kvotemeldingen er å forenkle kvotesystemet ved å avvikle prinsippet om regulering etter hjemmelslengde. Som det er beskrevet i meldingen, er regjeringen opptatt av at overgangen til faktisk lengde innebærer å forholde seg til dagens situasjon. Det er dermed ikke tenkt at overgangen til ny gruppeinndeling i seg selv skal stimulere til tilpasning i forkant av at de nye prinsippene som er varslet i kvotemeldingen innføres.
Jeg tar derfor sikte på å iverksette slike endringer som omtalt ovenfor.
Jeg viser for øvrig til mitt svar på spørsmål nr. 1985 stilt av representanten Fylkesnes.