Skriftlig spørsmål fra Martin Henriksen (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1900 (2018-2019)
Innlevert: 19.06.2019
Sendt: 19.06.2019
Besvart: 24.06.2019 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Martin Henriksen (A)

Spørsmål

Martin Henriksen (A): Hvordan vil regjeringen sørge for at det raskt kommer på plass et system for å sikre nyutdannede lærere veiledning eller mentor, og vil kunnskapsministeren vurdere nye tiltak for å få dette til å skje?

Begrunnelse

OECDs Teaching and Learning International Survey (TALIS) viser at det store flertallet av nyutdannede lærere får for lite faglig oppfølging i overgangen fra utdanning til yrke. Kun en av fire nyutdannede lærere oppgir at de har deltatt i et introduksjonsprogram på skolen, og kun én av seks nyansatte lærere har en veileder eller mentor.
Det er ti år siden veiledningsordning ble opprettet, og over to år siden Stortinget bestemte at alle nyutdanna lærere skulle få veiledning. I TALIS-rapporten kommer det fram at innføringsaktiviteter for nyutdannede lærere i liten grad er satt i system i norsk skole, og at tallene har forverret seg betydelig de siste ti årene. Rapporten slår fast at det har vært en økning fra 51 % i TALIS 2008 til hele 78 % i TALIS 2018 for de som ikke har deltatt i innføringsaktiviteter.
Kunnskapsministeren sier til NTB 19.06 at «Nyutdannede lærere må få bedre oppfølging».

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Regjeringen tar på alvor funnene fra TALIS om at mange nyutdannede lærere får for lite faglig oppfølging i overgangen fra utdanning til yrke. Det er først og fremst den enkelte arbeidsgiver som er ansvarlig for å ivareta de nyutdannede lærerne på en god måte. Vi har likevel satt i gang en rekke tiltak på nasjonalt nivå, for å hjelpe barnehage- og skoleeierne i arbeidet med å lage gode veiledningsordninger lokalt. Sammen med organisasjoner for barnehage, skole og høyere utdanning har vi blitt enige om prinsipper og forpliktelser for veiledning av nyutdannede i barnehage og skole. Anbefalingene fra dette dokumentet følges opp av Utdanningsdirektoratets nettbaserte veileder. Den utdyper mer om kjennetegn på gode veiledningsordninger og eksempler på hvordan veiledning kan gjennomføres lokalt. Vi legger også til rette for et oppdatert videreutdanningstilbud for veiledere, slik at støtten nyutdannede får i barnehagen og skolen skal være godt kvalifisert.
Vi tildeler i 2019 om lag 60 millioner kroner slik at flere lærere i grunnskolen kan få veiledning for skoleåret 2019-2020. Vi tildeler også stimuleringsmidler via universitet og høgskoler med lærerutdanning for å arbeide med informasjon om veiledning, motivasjon og nettverksbygging lokalt.
Når det gjelder TALIS-rapportens funn om hvor mange som har en veileder eller mentor, så deler jeg representantens bekymring. Samtidig må vi sette undersøkelsen inn i en norsk kontekst, og tolke tallene med noe varsomhet. Vi må for det første ta høyde for at uttrykk som introduksjonsprogram og innføringsaktiviteter kan ha blitt lest av respondenter som spørsmål om noe annet, eller mer, enn den veiledningen de eventuelt har fått. I tråd med Stortingets vedtak fra 2017, gir våre nasjonale rammer rom for lokal tilpasning. Det betyr at det ikke ligger noen føringer fra nasjonalt hold om hvorvidt hver enkelt nyutdannet lærer skal ha sin egen veileder eller mentor. Veiledning kan for eksempel foregå i grupper eller på samlinger.
I TALIS-undersøkelsen er en nyutdannet lærer definert som en lærer med fem års erfaring eller mindre. I vårt tidligere tallgrunnlag, og i enigheten med partene, regner vi bare lærere i inntil de to første årene etter endt grunnutdanning som nyutdannede nytilsatte. En kan derfor ikke forvente at alle de norske lærerne som OECD har inkludert i sin undersøkelse fortsatt får veiledning satt i system. I Rambølls undersøkelser fra bl.a. 2016, er for øvrig nyutdannede fra både grunnskole og videregående opplæring inkludert. I TALIS er det bare lærere fra ungdomstrinnet som er spurt.
Vi er nå mange parter som har forpliktet oss til å arbeide for at alle nyutdannede nytilsatte skal få veiledning. Jeg er opptatt av at de tiltakene vi har satt i gang i løpet av det siste året må få lov til å virke. Vi kommer til å følge dem tett gjennom evaluering og andre erfaringer underveis. Dette skal danne grunnlaget for vurderinger om eventuelle nye tiltak, og de vurderingene vil jeg gjøre sammen med partene, slikt vi har forpliktet oss til.