Skriftlig spørsmål fra Cecilie Myrseth (A) til fiskeriministeren

Dokument nr. 15:1685 (2018-2019)
Innlevert: 22.05.2019
Sendt: 23.05.2019
Rette vedkommende: Olje- og energiministeren
Besvart: 30.05.2019 av olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg

Cecilie Myrseth (A)

Spørsmål

Cecilie Myrseth (A): Hvordan stiller statsråden seg til at seismisk virksomhet ikke planlegges i tråd med reglene i petroleumsloven (og veilederen utarbeidet av departementet for dette formålet), slik at dette har potensiale til å skade det viktige blåkveitefisket på Trænabanken som begynner i disse dager?

Begrunnelse

Viser til brev fra Norges fiskarlag til Oljedirektoratet, hvor det er tatt opp behandlingen av undersøkelsen EMGS ønsker å ha på Trænabanken under blåkveitefisket i mai.

Kjell-Børge Freiberg (FrP)

Svar

Kjell-Børge Freiberg: Olje- og gassnæringen er Norges største og viktigste næring. Virksomheten gir lønnsomme arbeidsplasser over hele landet og har siden starten bidratt til næringsutvikling, teknologiutvikling og samfunnsutvikling som har kommet hele landet til gode. Den forutsigbare og stabile petroleumspolitikken som over lang tid er ført i Norge har gitt svært gode resultater.
Kunnskap om ressursgrunnlaget på norsk sokkel er en avgjørende forutsetning for god og forsvarlig ressursforvaltning. Seismikk er et nødvendig virkemiddel for å kartlegge petroleumsressursene. Innsamling av seismikk er derfor avgjørende for å sikre god ressursforvaltning, høy verdiskaping og store statlige inntekter fra våre petroleumsressurser. Uten mulighet til å innsamle ny seismikk, vil store verdier gå tapt.
Petroleumsnæringen og fiskerinæringen er to viktige næringer for Norge. Helt siden 1960-tallet har god sameksistens vært vektlagt og begge næringer er i dag sterke. Sameksistens innebærer at begge næringer tilpasser seg hverandre. Seismikkinnsamling kan i enkelte tilfeller medføre arealkonflikt mellom petroleums- og fiskerinæringen.
Petroleumsloven § 10-1, andre ledd sier at "Petroleumsvirksomheten må ikke unødvendig eller i urimelig grad vanskeliggjøre eller hindre skipsfart, fiske, luftfart eller annen virksomhet, eller volde skade eller fare for skade på rørledninger, kabler eller andre undersjøiske innretninger." Seismikkaktiviteten og forholdet til andre næringer er også videre regulert i Forskrift om ressursforvaltning i petroleumsvirksomheten (ressursforskriften), kapittel 2.
Myndighetene har over tid gjennomført flere endringer i regelverket for å oppnå enda bedre sameksistensen på havet. Det er innført krav om sporing av seismikkfartøy, krav om fiskerikyndig om bord på seismikkfartøy, og også tids- og områdebegrensninger for innsamling av seismiske data. Videre har berørte departementer utgitt en veileder for sameksistens mellom fiskerinæringen og petroleumsindustrien ved seismiske undersøkelser. Norsk olje og gass har utgitt retningslinjer for det samme. Likevel ser vi at seismikkundersøkelser til tider vil kunne påføre fiskerne ulemper. Petroleumsloven har derfor særlige regler om erstatning til norske fiskere for ev. økonomisk tap som følger av bl.a. seismikkinnsamlinger.
Aktørene som driver petroleumsvirksomhet må ta hensyn til andre næringer og brukere av havet når de planlegger sin aktivitet. Med hensyn til fiskerinæringen betyr dette at rettighetshaver i forkant av en seismisk undersøkelse må ta stilling til om undersøkelsen kunne vært foretatt på et annet sted, til en annen tid eller på annen måte som ville vært bedre for fiskerne, uten at dette vil ha for vesentlige konsekvenser praktisk eller økonomisk for rettighetshaver. Dersom rettighetshaver ikke har inkludert slike hensyn og vurderinger i sin planlegging, kan det være vanskelig å vurdere om undersøkelsen i unødvendig grad vanskeliggjør eller hindrer andre næringsinteresser. Det er derfor viktig at rettighetshaver synliggjør og dokumenterer at de har tatt slike hensyn i sin planlegging. Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet vil kunne bistå rettighetshaver med relevant informasjon, og tidlig kontakt med disse fra selskapenes side er anbefalt.
Dersom en aktør ikke overholder reglene i Petroleumsloven § 10-1, vil det kunne gi grunnlag for myndighetene å gripe inn og stanse virksomheten. I de tilfeller det oppstår situasjoner hvor Oljedirektoratet og Fiskeridirektoratet er uenige om en undersøkelse bør gjennomføres som innmeldt eller ikke, foreligger det retningslinjer for å sikre en helhetlig vurdering av slike saker, samt en rask avklaring. Retningslinjene legger til rette for at sakene løftes i direktoratene, og dersom det heller ikke der oppnås enighet, skal Oljedirektoratet løfte saken til OED for avgjørelse i samråd med Nærings – og fiskeridepartementet (NFD). NFD og OED legger til grunn at direktoratene gjør sitt beste for å avklare uenighet på direktoratsnivå, og at det bare unntaksvis er behov for å løfte sakene til departementsnivå.
Vilkår og begrensninger for utvinningstillatelser er knyttet til spesifikke geografiske områder og vil fremgå i utlysningen av konsesjonsrundene. Stortinget har gjennom forvaltningsplanene tatt stilling til områdespesifikke vilkår på deler av sokkelen. Slike vilkår for når seismiske undersøkelser kan gjennomføres oppstilles i den enkelte utvinningstillatelse. I vilkårene i utvinningstillatelsene er det et generelt påbud om å hensynta fiskerivirksomheten. Det fremgår blant annet at "Ved planleggingen av seismiske aktiviteter skal rettighetshaverne ta særlig hensyn til fiskeriaktivitetene og til forekomst av kritiske stadier av marine organismer når programmene utformes."
I spørsmålet fra representant Myrseth refereres det til en spesifikk undersøkelse selskapet EMGS har meldt inn på Trænabanken under blåkveitefisket. Undersøkelsen er en elektromagnetisk (EM) innsamling som benytter seg av annen teknologi enn seismikk. Dette er elektromagnetisk signal som sendes ut, og det medfører ingen lydbølger under innsamling utover de som lages av båtens egne bevegelser.
Jeg har blitt informert av Oljedirektoratet om at den innmeldte undersøkelsen fra EMGS fortsatt er til behandling i henhold til alminnelig saksgang og retningslinjer beskrevet over. Etter dialog med Oljedirektoratet og Norges Fiskarlag og etter fraråding fra Fiskeridirektoratet, har EMGS sendt inn en endringsmelding der de legger om den planlagte undersøkelsen for å unngå at den kommer i konflikt med blåkveitefisket.
Denne saken er et eksempel på at vi har gode rutiner for behandling av saker som gjelder sameksistens mellom petroleums- og fiskerinæringen på norsk sokkel. Når det oppstår arealkonflikter mellom de to næringene, blir dette i de fleste tilfeller løst av de berørte aktørene på havet.
Jeg vil avslutte med å si at utnyttelsen av petroleumsressursene våre er bærekraftig og skjer innenfor forsvarlige rammer. Vi har lange og gode tradisjoner for kunnskapsbasert forvaltning av våre havområder gjennom omfattende og systematiske prosesser, hvor kunnskap om miljø og næringsvirksomhet legges til grunn for de avveiinger som gjøres. Slik vil det også være fremover.