Skriftlig spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1469 (2018-2019)
Innlevert: 12.04.2019
Sendt: 23.04.2019
Besvart: 29.04.2019 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): For kunstfag, dans, musikkteater og design er faglig engasjement og praktiske ferdigheter viktigere enn karakterer på vitnemålet. Kunnskapsdepartementet sendte 11. mars et forslag om ny forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning, med blant annet nye bestemmelser om opptak til fagskoleutdanning, på høring.
Hva er bakgrunnen for praktisk og kunstnerisk kompetanse ikke lenger skal være avgjørende, og at det skal stilles strengere krav til opptak til en kunstfaglig utdanning på fagskolenivå enn på høyskolenivå?

Begrunnelse

Det er foreslått at kunstfagskoler skal ta inn elever på bakgrunn av generell studiekompetanse med unntak for 10 % uten, på bakgrunn av opptaksprøve og gode faglige ferdigheter. Ved å innføre dette kravet, risikerer vi at blant annet utenlandske og dårligere faglig kvalifiserte får forrang.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Ny lov om høyerkesfaglig utdanning (fagskoleloven) § 4 første ledd sier at fagskoleutdanning «er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. […]». De nye opptaksreglene skal blant annet bygge opp under dette. Loven fastsetter i § 16 andre ledd en generell regel om at søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret kan tas opp på grunnlag av realkompetanse. Denne regelen gjelder for opptak til alle fagskoleutdanninger, inkludert de kunstfaglige fagskoleutdanningene.
For opptak til kunstfaglige fagskoleutdanninger er det også et unntak fra denne aldersgrensen i § 16 andre ledd. Søkere som fyller spesielle faglige krav bestemt av fagskolen, kan tas opp på grunnlag av realkompetanse og opptaksprøve hvis søkerne er 19 år eller eldre i opptaksåret.
Videre er det hjemlet i loven at departementet kan fastsette forskriftsregler om hvilke kunstfaglige utdanninger som kan omfattes av unntaket fra krav om 23 år for opptak på grunnlag av realkompetanse. Departementet kan også fastsette nærmere faglige krav, herunder en øvre grense for hvor mange som kan tas opp gjennom bruk av unntaksordningen over en bestemt periode. Hvordan denne unntaksregelen skal praktiseres må derfor reguleres nærmere.
Forslaget til forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning som ble sendt på høring 11. mars 2019, foreslår i § 7 en øvre grense for hvor mange søkere som kan tas opp gjennom bruk av unntaksordningen. Denne øvre grensen foreslås på ti prosent, slik at ti prosent av søkerne kan tas opp etter unntaksordningen. Siden dette er en unntaksordning er det naturlig at den øvre grensen foreslås å være lav. Det er viktig at vi fortsatt oppfordrer elever til å fullføre videregående opplæring. Fagskoleutdanning skal være et alternativ til utdanning ved universiteter og høyskoler – ikke et alternativ til grunnopplæringen. Ifølge tilstandsrapporten for fagskolestudenter i 2016 var det omtrent ti prosent av alle fagskolestudenter som ble tatt opp på grunnlag av realkompetanse. Den foreslåtte prosentandelen tilsvarer derfor det som er snittet for sektoren for opptak etter en realkompetansevurdering.
I forskrift om opptak til høgre utdanning (opptaksforskriften) § 3-6 er det gitt hjemmel til at det kan gjøres unntak fra kravet om generell studiekompetanse for opptak til enkelte kunstfag ved universiteter og høyskoler. Dette gjelder for søkere som fyller spesielle faglige krav fastsatt av de institusjonene som er nevnt i § 3-6, og som har i mandat å gi landets beste utdanning i utøvende kunst på sine respektive områder. Studentene som blir tatt opp etter denne bestemmelsen, er talenter som ofte allerede i ung alder presterer på høyt kunstnerisk nivå. Dette er en særskilt ordning for unge med særlig kunstnerisk talent, men uten generell studiekompetanse. Unntaksordningen i høyere utdanning brukes varierende, men stort sett i liten grad.
Unntaksordningen for opptak til kunstfaglige fagskoleutdanninger skal på samme måte forbeholdes spesielt talentfulle søkere, og gjøre at det fremdeles skal være mulig for søkere som utmerker seg utover det vanlige å komme inn på en kunstfaglig høyere yrkesutdanning. Fristen for høringen av forskriften er 7. juni og jeg vil ta en endelig beslutning etter at jeg har vurdert alle høringsinnspillene.