Skriftlig spørsmål fra Åsmund Aukrust (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1476 (2018-2019)
Innlevert: 12.04.2019
Sendt: 23.04.2019
Rette vedkommende: Digitaliseringsministeren
Besvart: 07.05.2019 av digitaliseringsminister Nikolai Astrup

Åsmund Aukrust (A)

Spørsmål

Åsmund Aukrust (A): Inne i Bærumsmarka er mobildekningen så dårlig at folk knapt har dekning på mobilen. Telenor har varslet at de vil slutte å rette opp feil på kobbernettet fra 01.05.19 for folk inne i Bærumsmarka, som vil gjøre at folk vil kunne risikere å miste tilgangen helt. Tilgang til telefonnett er en helt grunnleggende infrastruktur.
Hvordan vil statsråden sikre tilgang til nett for folk som bor og jobber i Bærumsmarka?

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Kobbernettet har inntil for noen år siden vært hovednettet for fasttelefoni og bredbånd. Som et ledd i moderniseringen av fastnettet, har Telenor bestemt at kobbernettet skal fases helt ut innen utløpet av 2022. Dette er et stort teknologiskifte, som får konsekvenser for telefoni- og bredbåndstilbudet. Myndighetene følger utviklingen nøye.
Telenor har i henhold til avtale mellom Telenor og Staten v/ Samferdselsdepartementet leveringsplikt på offentlig telefontjeneste og digitalt elektronisk kommunikasjonsnett på ethvert sted med fast helårlig bosetting eller næringsvirksomhet, jf. ekomforskriften § 5-1.
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) er ansvarlig for å føre tilsyn med at Telenor overholder sine forpliktelser etter avtalen om leveringspliktige tjenester. Dette innebærer at Nkom skal påse at Telenor leverer en offentlig telefontjeneste innenfor normalt leveringsområde, dersom det ikke finnes tilsvarende tilbud fra andre aktører i det aktuelle området. Leveringsplikten er ikke knyttet opp mot kobbernettet, og Telenor kan levere telefontjenesten både via mobil løsning eller som bredbåndstelefonitjeneste via fiber eller kabel-TV.
Nkom behandler henvendelser og klager fra sluttkunder om grensene for leveringsplikten, for eksempel om det er leveringsplikt, eller eventuelt også om kunden selv må dekke hele eller deler av kostnadene for å få etablert eller opprettholdt telefontjenesten. Spørsmål om fritak fra leveringsplikten behandles av Nkom i første instans, med Samferdselsdepartementet som klageinstans (Kommunal- og moderniseringsdepartementet vil overta ansvaret som klageinstans når ansvaret for elektronisk kommunikasjon overføres fra Samferdselsdepartementet til Kommunal- og moderniseringsdepartementet).
Telenor har ikke leveringsplikt på bredbånd, men det er likevel viktig at kundene som i dag har bredbånd over kobbernettet, og som ikke har et annet alternativ i markedet, bistås godt av Telenor. Departementet og Nkom er i dialog med Telenor om saken, og jeg har selv tatt opp saken i møte med Telenors ledelse. Der understreket jeg at interessene til de kundene som blir berørt, må ivaretas på en god måte.
Departementet har kontaktet Telenor og stilt spørsmål vedrørende konsekvenser for kunder i Bærumsmarka. I svaret understreker selskapet at kobbernettet på generelt grunnlag fortsatt vil bli vedlikeholdt etter 1. mai 2019 for alle kunder som ikke har alternativer på 4G-nettverket eller fiber/HFC fra Telenor eller en annen tilbyder. Dette gjelder både bredbånd og telefoni via kobbernettet.
Når det gjelder Bærumsmarka konkret, opplyser Telenor at majoriteten av husstandene og bedriftene ifølge selskapets data og modeller har god eller meget god mobildekning, men at det likevel ikke kan utelukkes at et fåtall kunder ikke har god nok mobildekning til at selskapets erstatningsprodukter kan benyttes. Ved en feilsituasjon hvor erstatningsproduktene ikke kan benyttes, vil Telenor fortsette vedlikeholdet av kobbernettet frem til en alternativ løsning er på plass.
Telenor informerer om at 134 privatkunder i Bærumsmarka og tilgrensede områder har fått informasjonsbrev om stans i feilretting på kobbernettet fra 1. mai. Ifølge Telenors deknings-kart vil 4 av disse kundene trenge en ekstra antenne for å kunne utnytte mobilsignalene for å få erstatningsproduktene. Telenor vil bekoste både uteantenne og montering for kunder som trenger dette. I tillegg er det én kunde på den aktuelle sentralen som ikke har fått brev, da det der antageligvis ikke er mulig å få gode nok mobilsignaler – selv ved bruk av antenne. Skulle det være slik at det er flere som ikke har god mobildekning, vil Telenor fortsette å vedlikeholde forbindelsen inntil alternative løsninger er på plass.