Kjersti Toppe (Sp): Mener helseministeren at outsourcing er den riktige måten å organisere renholdstjenestene ved sykehus på, og hva forventer Helse Møre og Romsdal HF å spare på outsourcing nå som det stilles krav om virksomhetsoverdragelse?
Begrunnelse
Spørsmålsstilleren er av den overbevisning at renholdstjenester henger tett sammen med kjerneoppgavene til et sykehus, og at renholdet derfor bør utføres i sykehusenes egenregi. Den 27. mars 2019 vedtok styret i Helse Møre og Romsdal HF å outsource renholdstjenestene ved sykehusene i Molde og Kristiansund. Vedtaket har en åpenbar økonomisk motivasjon, da det i prosjektrapporten heter at outsourcing forventes å gi en økonomisk innsparing tilsvarende ti årsverk.
Spørsmålsstilleren har vanskelig for å tro at en slik innsparing er mulig uten at det enten går på bekostning av kvaliteten på renholdstjenestene eller svekker de ansattes vilkår. Risiko- og sårbarhetsanalysen (ROS-analysen) «Outsourcing av renhold i Molde og Kristiansund» bekrefter denne bekymringen. Analysen konkluderer med at vedtaket er heftet med uakseptabel risiko knyttet til både kvalitet, pasientsikkerhet, rekruttering, bemanning og tilgjengelighet av tjenestene. Den påpeker blant annet en uakseptabel risiko for at tiltaket vil svekke smittevernet ved de to sykehusene, hvor mulige konsekvenser er økt smitte, lengre liggetid, økte kostnader, sykefravær blant ansatte og dårligere omdømme. Analysen påpeker videre at beredskapen settes i fare, og at man risikerer å stå uten tilgjengelige rene rom dersom renholdstjenesten blir mindre tilgjengelig på kvelds- og nattestid, og i helger og på helligdager. ROS-analysen konkluderer for øvrig med at det er en uakseptabel risiko for at sykehuset mister sentrale kompetansepersoner innen smittevern og renhold, og at assistentoppgaver som i dag utføres av renholdspersonalet legges på pleiepersonell eller skaper et nytt behov for oppbemanning. Flere av bekymringene som påpekes i ROS-analysen er basert på erfaringer fra sykehusene i Volda og Ålesund, som kjøper inn renholdstjenester fra en ekstern bedrift.
10. april 2019 kom en kontrabeskjed fra administrasjonen i helseforetaket om at outsourcingen likevel skulle skje gjennom virksomhetsoverdragelse (Romsdals Budstikke). Dette innebærer at ansatte trolig får beholde jobben og mange av dagens vilkår og rettigheter, og var etter spørsmålsstillerens vurdering en klok beslutning. Ettersom beslutningen begrenser helseforetakets mulighet til å spare penger ved å svekke de ansattes arbeidsvilkår, kan man imidlertid spørre seg om det ikke hadde vært mest fornuftig å ta skrittet fullt ut og forkaste hele vedtaket om outsourcing av renholdstjenestene.
Organiseringen av renhold i sykehus har store konsekvenser for både smittevern og beredskap, noe som tilsier at det ikke kan sidestilles med renholdstjenester i en hvilken som helst annen virksomhet. Den generelle tendensen i sykehussektoren, er den motsatte av det som nå er vedtatt i Møre og Romsdal: Både ved Radiumhospitalet, sykehuset i Bodø og sykehuset i Harstad går man bort fra outsourcing av renholdstjenestene. Likevel har regjeringen gitt et økonomisk insentiv til å outsource denne typen tjenester gjennom ordningen med nøytral merverdiavgift. På den bakgrunnen hadde det vært nyttig å få en avklaring fra helseministeren om han mener outsourcing er en fornuftig måte å organisere renholdstjenestene i sykehusene på.