Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1203 (2018-2019)
Innlevert: 12.03.2019
Sendt: 12.03.2019
Besvart: 18.03.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): I de siste ukene har det kommet frem i media at de fergeansatte mener at sikkerheten på norske ferger ikke er god nok.
Mener statsråden at fergeanbudene er utformet godt nok med tanke på å sikre passasjerenes trygge ferdsel, og hvis ikke, hva mener statsråden kan gjøres med anbudsutformingen for å ivareta sikkerheten på en så viktig institusjon for samferdsel som fergene er i store deler av landet?

Begrunnelse

Fergene er en viktig del av hverdagen til den store andelen av befolkningen som bruker ferge hver dag for å kunne ta seg fram. Siden det er et tverrsnitt av befolkningen som tar ferge, settes det ekstra krav til sikkerhet slik at alle kan motta nødvendig assistanse i en nødsituasjon.
Ser man på anbudsrutinene knyttet til fergefarten kommer det fram at den største faktoren er pristilbud, en liten del er miljø og det er ingen særskilte krav om sikkerhet i disse. Dette gjør at man i stor grad benytter seg av minimumsbemanning på fergene, uten å ta hensyn til eksempelvis trafikkbildet.
Det er samferdselsdepartementet som har det overordnede ansvaret for anbudsrutinene på riksvegnettet, og dermed også kravene til sikkerhet som stilles i disse. Det fremstår derfor som lite gjennomtenkt at det ikke eksisterer krav til sikkerhet utenom gjeldende minimumskrav hos Sjøfartsdirektoratet.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Den siste tida har det vore ein del merksemd om ei tryggleiksundersøking som Norsk Sjøoffisersforbund har gjennomført mellom ferjetilsette. Samstundes er det dokumentert at det aldri har vore tryggare å reise med norske ferjer enn i dag. Dette går fram av reiarlaga sine månadlege rapporteringar av hendingar i ferjesektoren til Sjøfartsdirektoratet og Statens vegvesen. Dei siste åra har talet på hendingar med ferjer gått kraftig ned, etter ein målretta innsats gjennomført i samarbeid mellom reiarlaga, Sjøfartsdirektoratet og Statens vegvesen.
Det skal stillast høge krav til tryggleik med offentleg transport. Derfor arbeider reiarlaga heile tida med å betre prosedyrar, gjennomføre øvingar og investere i tekniske løysingar som t.d. automatiske system for å sløkkje eld. Nye redningsflåtar er og enklare å handtere enn før, nyare fartøy er også designa for raskare evakuering enn tidlegare.
Reiarlaga er ansvarlege for tryggleiken på ferjene. Dei er følgjeleg ansvarlege for at fartøya har god teknisk tryggleik, rett bemanning og sikker drift. Sjøfartsdirektoratet er staten sitt organ for å utvikle regelverk for tryggleiken til sjøs og for å handheve dette regelverket. Alle krav sett av Sjøfartsdirektoratet til ferjer og drift av desse er inkluderte i Statens vegvesen sine ferjeanbod. Krava blir og følgde opp i drifta. Regelverket fastset mellom anna minimumsbemanning for det maksimale talet på passasjerar som fartøya har lov til å transportere.
Sjøfartsdirektoratet er staten sitt ekspertmiljø på sjøtryggleik, medan Statens vegvesen er staten sitt organ for kjøp av ferjetenester på riksvegnettet. Statens vegvesen har og ansvaret for at desse kjøpa blir gjort på ein god måte. Eg kan ikkje sjå at det er grunnlag for å krevje høgare bemanning på ferjene enn det Sjøfartsdirektoratet vurderer som tilstrekkeleg.