Skriftlig spørsmål fra Marit Arnstad (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1199 (2018-2019)
Innlevert: 12.03.2019
Sendt: 12.03.2019
Besvart: 18.03.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Marit Arnstad (Sp)

Spørsmål

Marit Arnstad (Sp): Avinor har valgt det spanske selskapet Saerco til å levere tårntjenester på flyplassene i Kristiansand og Ålesund. Saercos gründer, Ildefonso de Miguel, er under etterforskning i Spania for mulig korrupsjon.
Går statsråden god for at Avinor har fulgt opp egne krav til etisk standard og mål om antikorrupsjonsarbeid når Avinor har inngått forretningsforbindelse med Saerco?

Begrunnelse

Den 14.2.2019 ble det av Avinor annonsert i media at det spanske selskapet Saerco vant konkurransen om å levere flysikringstjenester på Kjevik/Kristiansand og Vigra/Ålesund.
Saercos gründer, Ildefonso de Miguel, er under etterforskning i Spania for mulig korrupsjon. Han er anklaget for korrupsjon over flere perioder i sin næringsvirksomhet – helt tilbake til 2003. de Miguel har et betydelig nettverk i både politikken og næringsliv i Spania.
Avinor hevder at den tidligere eieren har trukket seg ut av selskapet og at han ikke har direkte relasjoner til bedriften. Han har overført sine eierandeler til sin bror eller sine sønner. Broren arbeider ifølge Dagens Næringsliv i selskapet fortsatt.
Det kan ikke være overraskende at mange mener at de Miguel fortsatt har relasjoner til selskapet, og at vedkommende i prinsippet kan drive selskapet uten å formelt sitte med ansvaret eller kobles direkte til selskapets formelle eierside.
Avinors egne etiske retningslinjer sier følgende:

"Avinor har nulltoleranse for korrupsjon. Korrupsjon undergraver lovlig forretningsaktivitet, fører til konkurransevridning, ødelegger omdømme og utsetter selskaper og enkeltpersoner for risiko.
Avinor har sterkt fokus på arbeidet med anti-korrupsjon. Vi er imot alle former for korrupsjon, og vil arbeide aktivt for å redusere risiko for at korrupsjon forekommer i Avinor eller i prosjekter Avinor er involvert i. Vi skal ikke tilby, gi, godta eller motta, direkte eller indirekte, bestikkelser eller andre utilbørlige fordeler for forretningsmessig eller privat vinning, verken for oss selv eller andre."

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Eg har 13. mars fått ei utgreiing frå Avinor om konkurranseutsettinga av tårn- og innflygingstenester ved Ålesund og Kristiansand lufthamn. Avinor viser til omfattande vurderingar når det gjeld påstandar om korrupsjon, mellom anna dette:

"Som en del av anskaffelsesprosessen kom det frem opplysninger fra spanske media om at en tidligere leder og eier i Saerco kan ha vært innblandet i en korrupsjonssak i Spania tilbake i perioden 2003-2009. Med kjennskap til denne informasjonen besluttet Avinor å gjøre nærmere undersøkelser av selskapet, og dets eiere/sentrale ledelse, for å avklare om det er forhold ved selskapet som gjorde at selskapet måtte eller kunne avvises fra konkurransen.
Avinor har gått grundig til verks for å undersøke påstandene. Selskapet selv og et eksternt, spansk advokatfirma engasjert av Avinor, har verifisert at denne personen ikke lenger innehar en stilling i selskapet, eller selv er direkte eller indirekte eier av selskapet. Avinor har dokumentasjon på at denne personen verken er ansatt etter april 2017, eller er direkte eller indirekte eier i selskapet etter januar 2018.
Administrasjonen og styret i Avinor AS har, gitt ovenstående dokumentasjon og juridiske vurderinger, ikke funnet rettslig grunnlag for å avvise Saerco fra konkurransen. Ved vurdering av avvisningsreglene i forsyningsforskriften har Avinor vært bistått av advokatfirmaet Synch v/advokat Dragsten og professor dr. juris Lasse Simonsen (professor ved Universitetet i Oslo). Ingen av disse har funnet rettslig grunnlag for å avvise Saerco.
Det foreligger ingen opplysninger eller etterprøvbar dokumentasjon på at selskapet, noen av dets ledende ansatte, eller eiere/eierselskaper er tiltalt eller dømt for straffbare forhold. Det foreligger derfor ingen avvisningsplikt.
Etter administrasjonens og styrets vurdering var det heller ikke adgang til å avvise Saerco fra konkurransen. Ved vurderingen ble følgende vektlagt:

Avinor som oppdragsgiver må for å kunne avvise en tilbyder under etterforskning/tiltale kunne dokumentere alvorlige feil selskapet hefter for/kan identifiseres med de siste 3 år. Det foreligger ingen dokumenterbare alvorlige feil Saerco hefter for, eller som selskapet kan identifiseres med etter februar 2016.
Saerco har tilbakevist at selskapet, dets ledelse samt dets eierselskaper, er eller har vært, under etterforskning. Selskapet tilbakeviser videre at det har vært gjennomført raid av offentlige myndigheter rettet mot Saerco. Selskapet opplyser i tillegg at det heller ikke har vært tatt beslag i Saercos eiendeler.
Eierposisjoner i Saerco og dets eierselskaper er oppgitt av selskapet selv og bekreftes i rapport fra det spanske advokatfirmaet Perez Llorca av 5. februar 2019, etter gjennomført revisjon i selskapets lokaler. Det fremkommer så vel fra Saerco selv som i rapporten fra Perez Llorca at Ildefonso De Miguel, som angivelig har vært arrestert og er under etterforskning, ikke lenger har eierandeler i verken Saerco eller dets eierselskaper.
Siden Ildefonso De Miguel ikke lenger verken har eierandeler direkte eller indirekte i Saerco, eller har et ansettelsesforhold i Saerco, har ikke Saerco redegjort nærmere for om Ildefonso De Miguel er under etterforskning, og i så fall for hva. Det spanske advokatfirmaet Perez Llorca har fremholdt at det under spansk lovgiving er taushetsplikt både for politiet og for de som er under etterforskning. Det er dermed ingen måte for Avinor eller andre offentlige oppdragsgivere å få fremskaffet dokumentasjon på om selskaper og enkeltpersoner er under etterforskning.
Administrasjonens og styrets vurdering som følge av ovenstående er at beviskravet ikke er oppfylt, det foreligger ingen objektiv dokumentasjon på noen begåtte alvorlige feil fra Saerco, dets sentrale ledelse, eller eierselskaper de siste 3 år."
Avinor har opplyst at dei innhenta vurderingar både frå revisjonsfirmaet KPMG og det spanske advokatfirmaet Perez Llorca for å få best mogleg bakgrunnsinformasjon om Saerco. Perez Lorca har i sin rapport notert at Saerco ikkje har eit tilstrekkeleg compliance-program for å motverke korrupsjon og økonomiske mislegheiter. Selskapet har oppgjeve at dei vil starte dette arbeidet med ekstern juridisk hjelp i mars 2019, og har bekrefta at planen er å ha eit compliance-program på plass innan utløpet av 2019. Avinor har opplyst at ei forplikting om dette skal inngå i kontrakten med Saerco.
Avinor har vidare opplyst at Saerco har akseptert ein klausul i kontrakten med Avinor om at Avinor einsidig kan seie opp kontrakten dersom Saerco blir tiltalt for korrupsjon eller anna uetisk forretningsførsel. Basert på desse opplysningane legg eg til grunn at Avinor oppfyller dei forventningar staten har når det gjeld antikorrupsjonsarbeid.