Skriftlig spørsmål fra Willfred Nordlund (Sp) til justis- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:1186 (2018-2019)
Innlevert: 10.03.2019
Sendt: 11.03.2019
Besvart: 18.03.2019 av justis- og innvandringsminister Tor Mikkel Wara

Willfred Nordlund (Sp)

Spørsmål

Willfred Nordlund (Sp): Hva mener justisministeren er minste krav til innhold og kapasiteter for å kalles et lensmannskontor, og hva tror regjeringen etaten og publikum legger til grunn?

Tor Mikkel Wara (FrP)

Svar

Tor Mikkel Wara: Lensmannskontorer og politistasjoner er tjenestesteder der publikum kan henvende seg ved personlig oppmøte og der det lokale politiet har oppmøte- og kontorsted. Jeg vil understreke at det er politimesterens ansvar å disponere ressursene på en mest mulig effektiv måte innenfor de rammene som er gitt, slik at innbyggerne føler seg trygge og opplever at de har en god polititjeneste. Jeg registrerer at POD gjennom sitt disponeringsskriv for 2019 har styrket politidistriktene.
Gjennom Stortingets behandling av Innst. 306 S (2014-2015), jf. Prop. 61 LS (2014-2015), ble det vedtatt at politiet skulle ha mer enn 210 tjenestesteder og at minst 90 prosent av innbyggerne i hvert politidistrikt skulle ha maksimalt 45 minutters kjøretid til nærmeste tjenestested. På tjenestestedene skal politiet ta imot anmeldelser, søknader og andre henvendelser og gi veiledning om politiets tjenestetilbud. Politiet har fulgt opp dette vedtaket gjennom den nye organiseringen av politiet lokalt. Det er også stilt krav om at tjenestestedene skal ha åpent flere dager i uken og at publikum skal få tilbud om åpningstid utover vanlig kontortid minst én dag per uke. Videre skal innholdet i det lokale tjenestetilbudet være gjenstand for dialog mellom kommunene og det lokale politiet, både hva gjelder selve lensmannskontoret og den samlede polititjenesten som ytes i kommunene.
Minimumskravene som nå er stilt til et lensmannskontor, løfter minstenivået fra før reformen. Av de ca. 340 tjenestestedene ved inngangen til 2015, hadde nær 40 prosent under fem tilknyttede tjenestepersoner. For flere tjenestesteder var det ingen eller kun én tjenesteperson som hadde fast oppmøte. Også med hensyn til åpningstider var det store forskjeller, og flere lensmannskontorer hadde ingen eller kun én dag fast åpningstid i uka, samtidig som flere måtte stenge ved ferieavvikling.
Ikke alle oppgaver kan løses med politiets lokale bemanning. Kriminalitetsutviklingen, blant annet at kriminaliteten flyttes over i det digitale rom, og kravene til straffesaksbehandling stiller langt høyere krav til politiets kompetanse enn tidligere. Antall saker som krever spesialisert kompetanse og/eller sammensetning av flere typer kompetanse er økende.