Skriftlig spørsmål fra Trygve Slagsvold Vedum (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1161 (2018-2019)
Innlevert: 06.03.2019
Sendt: 07.03.2019
Besvart: 15.03.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Spørsmål

Trygve Slagsvold Vedum (Sp): Vil statsråden lytte til og sikre at de lokale ønskene i Ringsaker om å unngå bom på sidevei følges opp?

Begrunnelse

I Sundvollen-erklæringen hevder regjeringen at den vil sikre at små veiprosjekter som ikke er knyttet til eksisterende veipakker som hovedregel ikke skal ha bompengefinansiering.
Formannskapet i Ringsaker har vedtatt at man ikke ønsker at det ikke skal være bom på noen sideveier i Ringsaker.
Dersom det kreves inn bompenger på sideveiene i og nær Ringsaker kommune vil dette får store økonomiske konsekvenser for mange familier i Ringsaker. I Ringsaker har man regnet ut at en familie som bor i Ringsaker som begge har jobbene sine i Hamar og kjører hver sin bil til jobb, vil påføres en kostnad på nesten 3000 kroner hver måned i femten år, dvs. en samlet kostnad på om lag en halv million kroner. Slik straffes familier som har kjørt gratis på den samme veien i alle år.
Nye veier hevder at dette er et trafikksikkerhetstiltak. I Ringsaker risikerer man imidlertid å flytte trafikken over til smale og mer fjerntliggende sideveier som passerer barneskoler, og som ikke en gang har tilhørende gang- og sykkelvei.
Ved vedtak om utbygging av E6 ved Stange sørget regjeringen Senterpartiet var en del av for å unngå bompenger på de aktuelle sideveiene.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Som hovudregel meiner regjeringa det ikkje bør være bom på sideveg. Vi gjennomfører reformer som skal kutte kostnader i bompengeprosjekta og som vil gi lågare bompengar for bilistane. Dagens NTP har vesentleg lågare bompengeandel enn den førre NTPen som Senterpartiet la fram.
Dette prosjektet har ein lang historikk.
Finansieringsopplegget for prosjektet E6 Kolomoen – Moelv blei lagt frem i Prop. 131 S (2015–2016). Stortinget vedtok den 14. juni 2016 at prosjektet skulle realiserast basert på vilkåra i proposisjonen. Lokale myndigheter, kommunar og fylkeskommunar, har i sine vedtak lagt opp til innkrevjing på sideveg, noko som også var følgt opp i proposisjonen som blei lagt fram for Stortinget.
Samstundes med handsaminga av Prop. 131 S (2015–2016) og Innst. 396 S (2015–2016) vedtok Stortinget følgjande oppmodingsvedtak:

«Stortinget ber regjeringen gå i dialog med fylkeskommunen som er garantist for lånet, for å vurdere behovet for bom på sidevei på fv. 84 ved Snarud og Rudshøgda.»

Regjeringa svarte på oppmodingsvedtaket i Prop. 131 S (2016–2017). Her går det frem at Akershus og Hedmark fylkeskommunar og Nye Veier AS har konkludert med at risikoen ved å fjerne dei to bommane på fv. 84 er for stor, ved at ein stor del av trafikken vil nytte eit vegnett med lågare trafikktryggleik og det finansielle grunnlaget blir svekka.
Heile komiteen, inkludert Senterpartiet, slutta seg til Samferdselsdepartementet si vurdering om å vidareføre bommane på fv. 84 slik det vart vedtatt i Stortingets handsaming av saka 14. juni 2016.
Så vidt eg kan sjå har det ikkje tilkome ny informasjon som tilseier ei anna vurdering av dette enn det Stortinget slutta seg til i 2016. Dersom slik informasjon på eit tidspunkt skulle kome vil vi naturligvis gjere ei vurdering av dette.