Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til landbruks- og matministeren

Dokument nr. 15:961 (2018-2019)
Innlevert: 13.02.2019
Sendt: 13.02.2019
Besvart: 19.02.2019 av landbruks- og matminister Olaug Vervik Bollestad

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Vil det være i tråd med dagens konsesjonslov, samt Granavoldenplattformens vektlegging av «en eiendomspolitikk for å sikre den selveiende bonden» som en bærebjelke i landbrukspolitikken og at regjeringen vil «styrke den selveiende bonden ved praktisering av jord- og konsesjonsloven», å omgjøre konsesjonsbelagte landbrukseiendommer fra enkeltpersonsforetak til AS på grunn av primært skattemessige forhold, og vil statsråden ta initiativ til lovendringer for å styrke det personlige eierskapet i landbruket?

Begrunnelse

Omsetning av landbrukseiendom reguleres av konsesjonsloven fra 2003. Omsetning av landbrukseiendom som det er hevdet odelsrett til, reguleres av odelsloven fra 1974. Begge lovene bidrar til å begrense utbredelsen av aksjeselskapsformen i landbruket. Ifølge konsesjonslovens § 9 kan det gis konsesjon til selskaper med begrenset ansvar, men det framgår samtidig tydelig av forarbeidende til loven, Ot.prp.nr.79 (2002-2003), at «Landbruksdepartementet mener en bør videreføre dagens praksis som innebærer et ønske om at landbrukseiendommer i størst mulig grad eies av fysiske personer som i størst mulig grad selv bebor og driver sine eiendommer». Høyesterett har også slått tydelig fast at det i seg selv kan tale mot innvilgelse av søknad om konsesjon til erverv av landbrukseiendom at søkeren er et aksjeselskap.
15. juni 2018 søkte Fritzøe skoger om omdanning fra enkeltpersonforetak til aksjeselskap. Eiendommene består hovedsakelig av skog. Totalt gjelder søknaden ca. 615 000 dekar, som ligger i 5 forskjellige kommuner i Vestfold, Telemark og Buskerud. Søknaden skal etter avtale mellom de berørte kommunene behandles av Siljan kommune etter at det er innhentet uttalelse fra de øvrige berørte kommunene. En omdanning fra enkeltpersonforetak til aksjeselskap vil øke faren for at hele eller deler av eiendommen i neste omgang blir forsøkt solgt videre til norske eller utenlandske kapitalinteresser. Selv om det i vedtektene til AS-et nedfelles begrensninger på omsetning av aksjer i selskapet, så vil tillatelse til en omdanning fra enkeltpersonsforetak til AS gjøre det mer usikkert om man i fremtiden vil klare å hindre nettopp dette. Det er sterke utenlandske kapitalinteresser, blant annet fra Kina, som ser til Norge, og en eiendom av denne størrelse, beliggenhet og kvaliteter for øvrig vil kunne fremstå som et svært interessant objekt både rent finansielt og strategisk.
EU har gjennom en årrekke lagt press på Norge gjennom EØS-avtalen for å liberalisere eiendomspolitikken i landbruket, noe som igjen vil kunne forsterkes dersom vektleggingen av samfunnsnytten av det personlige eierskapet tones ned og det reelt sett legges til rette for AS som eierform i større grad enn i dag. Dersom det åpnes for å omdanne Fritzøe skoger til aksjeselskap, vil det kunne utløse en snøballeffekt og konsesjonslovens intensjon vil bli undergravd.
Høyre og FRP har over lengre tid jobbet målrettet for å liberalisere eiendomspolitikken i landbruket, men har blitt stoppet av flertallet på Stortinget. Sundvolden-plattformens formuleringer om å oppheve konsesjonsloven og bruk av aksjeselskap som selskapsform i landbruket, samt Jeløya-plattformens formuleringer om liberalisering av konsesjonsloven og avvikling av konsesjonsplikt og boplikt på skogeiendommer, er ikke tatt med videre i Granavolden-plattformen.
I Granavolden-plattformen vektlegges derimot «en eiendomspolitikk for å sikre den selveiende bonden» som en av bærebjelkene i landbrukspolitikken og at regjeringen vil «styrke den selveiende bonden ved praktisering av jord- og konsesjonsloven». Dersom saken om omdanning av Fritzøe skoger fra enkeltpersonsforetak til aksjeselskap kommer til avgjørelse hos regjeringen, vil det bli en prøvestein på hvorvidt disse formuleringene i Granavolden-plattformen har et reelt innhold, eller om det Høyre og FRPs mål om å undergrave konsesjonslovgivningen og selge ut Norge bit for bit som er styrende for regjeringens politikk også på dette området.

Olaug Vervik Bollestad (KrF)

Svar

Olaug Vervik Bollestad: Andelen landbrukseiendommer som eies i selskaper med begrenset ansvar er lav i Norge. SSBs tall for 2018 viser at 93 % av eiendommene var i personlig eie, mens 7 % av eiendommene var eid enten av et upersonlig selskap, et dødsbo eller eier var "uoppgitt".
I forarbeidene til konsesjonsloven er det vist til at det er et landbrukspolitisk mål at landbrukseiendommer i utgangspunktet bør eies av fysiske personer. I rundskriv M-3/2017 om konsesjon, priskontroll og boplikt er det uttalt at det ved praktiseringen av loven kan legges vekt på erfaringene som bygger på at det er ønskelig med en bruksstruktur der landbrukseiendom i størst mulig grad bør eies av fysiske personer som selv bebor og driver eiendommen. Denne eierformen har vist seg å være stabil og rasjonell.
Konsesjonsloven § 9 inneholder samtidig en bestemmelse som åpner for å gi konsesjon til et aksjeselskap som erverver landbrukseiendom.
I forarbeidene til loven er det i tilknytning til bestemmelsen framhevet at det er behov for en bestemmelse som legger til rette for fleksible løsninger i de tilfellene der aksjeselskap som eier byr på fordeler i forhold til den tradisjonelle eierformen. Det er påpekt at bestemmelsen ikke bør være til hinder for å imøtekomme konkrete og individuelle behov selskap med begrenset ansvar har for å erverve landbrukseiendom. Lovens mulighet til å gi konsesjon til aksjeselskap er reflektert gjennom kommunenes praksis etter konsesjonsloven. I 2017 avgjorde kommunene 2 723 "vanlige" søknader om konsesjon. I 58 saker var søkeren et aksjeselskap. Kommunene innvilget konsesjon i 48 av disse sakene, og avslo søknaden i 10 saker.
Målet om å opprettholde personlig eierskap til landbrukseiendommer er også reflektert i Granavolden-plattformen der samarbeidspartiene legger til grunn at vi vil "Styrke den selveiende bonden ved praktisering av jord- og konsesjonsloven." Det ligger i dette at jeg vil arbeide for å opprettholde en eierstruktur der landbrukseiendommene i utgangspunktet eies av fysiske personer.