Skriftlig spørsmål fra Torstein Tvedt Solberg (A) til digitaliseringsministeren

Dokument nr. 15:902 (2018-2019)
Innlevert: 05.02.2019
Sendt: 06.02.2019
Besvart: 14.02.2019 av digitaliseringsminister Nikolai Astrup

Torstein Tvedt Solberg (A)

Spørsmål

Torstein Tvedt Solberg (A): Hvilke ansvar, budsjett og styringsrett over andre departement vil den nye digitaliseringsministeren ha i regjeringen, og hvordan er dette annerledes fra tidligere statsråder med lignende ansvar?

Begrunnelse

Det er spennende at vi har fått en digitaliseringsminister, Norge har tidligere hatt både administrasjons-, moderniserings- og fornyings-ministre med ulike ansvarsområder og budsjettansvar i regjeringen. Statsministeren har valgt å plassere den nye digitaliseringsministeren under kommunaldepartementet, og dermed uten eget departement. En av utfordringene for statsråden blir derfor muligheten til å kreve handling på tvers av departementer og under budsjetter han ikke styrer selv. Posten er nyopprettet, og det er store forventninger til hva en skal levere. Jeg er derfor spent på hvilke verktøy statsråden er gitt av statsministeren for å løse oppgaven, og statsrådens egne tanker og ambisjoner for posten.

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Opprettelse av en egen post som digitaliseringsminister markerer betydningen digitaliseringen har fått i dagens samfunn. Digitaliseringen av Norge, og verden rundt oss, går raskt og vil få betydning for alle deler av samfunnet. Min ambisjon som digitaliseringsminister er å bidra til at Norge kan høste så mange fordeler som mulig av den digitale revolusjonen som er i gang, samtidig som vi håndterer utfordringer knyttet til for eksempel samfunnssikkerhet, endringer i arbeidslivet og personvern på en god måte. Ny teknologi innenfor for eksempel automatisering, robotisering, tingenes internett og kunstig intelligens gir store muligheter for å tilby bedre og mer målrettede offentlige tjenester, øke verdiskapingen og skape nye jobber i næringslivet og en mer effektiv forvaltning. Hvis vi skal utløse potensialet i nye teknologier og digitale virkemidler, ikke minst mulighetene for å løse oppgaver på helt nye måter, vil det kreve en offensiv, koordinert og helhetlig tilnærming til digitaliseringspolitikken. Dette er kjernen i mitt oppdrag.
Jeg har fått flere verktøy for å ivareta samordningsbehovet i digitaliseringspolitikken. Jeg skal samordne den nasjonale IT-politikken, herunder politikk for digitalisering av offentlig sektor. Jeg skal styre ekompolitikken – politikken for elektronisk kommunikasjon, en av samfunnets viktigste infrastrukturer og et fundament for digitalisering både i næringsliv og offentlig sektor. Jeg skal styre den næringsrettede digitaliseringspolitikken, og utøve ansvaret for den næringsrettede IKT-forskningen. Jeg skal også ha ansvar for oppfølgingen av Digital21-prosessen, der næringslivet nylig har kommet med flere anbefalinger om hvordan norsk næringsliv best skal utnytte mulighetene til ny vekst i en mer digital fremtid. For å styrke muligheten for en koordinert utvikling av gode og mer avanserte digitale tjenester i offentlig sektor, har jeg fått overført ansvaret for Altinn-plattformen i Brønnøysundregistrene.
Jeg har ansvar for Direktoratet for forvaltning og IKT – Difi, der flere av forvaltningens digitale fellesløsninger (f.eks. ID porten) drives og skal videreutvikles i årene fremover. Direktoratet har også ansvar for anskaffelser – og IKT-anskaffelser vil være et sentralt verktøy for både økt innovasjon i offentlig sektor, og innovasjon og næringsutvikling i privat sektor. Jeg har ansvaret for Nasjonal kommunikasjonsmyndighet – Nkom, som har en sentral tilsyns- og utviklingsrolle overfor tilbydere av elektronisk kommunikasjon.
Jeg vil ha ansvaret for over 1,2 mrd. NOK i budsjettmidler knyttet til mitt ansvar i 2019-budsjettet, samt flere hundre dyktige og kompetente medarbeidere – både i departementet og i de direktoratene jeg vil ha direkte styringsansvar for. Dette mener jeg gir et godt utgangspunkt til å kunne drive en målrettet, samordnet og ambisiøs digitaliseringspolitikk for Norge. Jeg har allerede satt i gang arbeidet med en nasjonal strategi for kunstig intelligens. I løpet første halvår 2019 vil jeg legge frem en strategi for digitalisering av offentlig sektor, samt legge frem forslag til oppfølging av Digital21-prosessen. Jeg har besluttet å etablere en markedsplass for kjøp av skytjenester i offentlig sektor. Jeg har også jobbet med prinsipper for en ny auksjon av frekvenser, som skal sikre grunnlaget for utrulling av 5G-nettet – som blir bæreren av det såkalte tingenes internett, som få stor betydning for mange deler av samfunnet i årene fremover. Jeg har store ambisjoner for hvordan Norge skal dra nytte av digitalisering – gjennom å bidra til å utvikle et konkurransedyktig, digitalisert næringsliv, legge til rette for digital transformasjon i offentlig sektor, og sørge for at digitaliseringen ivaretar personvernet, er inkluderende og sikker. For politikkområder som krever handling på tvers av departementer, er regjeringen det viktigste samordningsorganet. Statsministeren leder selv regjeringens digitaliseringsutvalg. Jeg vil imidlertid ha en viktig rolle i å hente ut gevinster på tvers av de ulike departementenes portefølje. Regjeringen har en offensiv og ambisiøs IKT-politikk, med flere statsråder som viser stor interesse og ønsker om samarbeid med meg på dette viktige området. Mitt brede ansvar, med tilhørende virkemidler, gir meg et godt utgangspunkt for jobben som digitaliseringsminister – som en av de første i sitt slag i Europa og verden.