Skriftlig spørsmål fra Grunde Almeland (V) til justis-, beredskaps- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:502 (2018-2019)
Innlevert: 03.12.2018
Sendt: 03.12.2018
Besvart: 10.12.2018 av justis-, beredskaps- og innvandringsminister Tor Mikkel Wara

Grunde Almeland (V)

Spørsmål

Grunde Almeland (V): Er statsråden enig i at Pride-parader er å regne som politiske markeringer hvor menneskerettigheter og ytringsfrihet står sentralt, og vil i så fall statsråden påse at politiet vurderer paradene likt over hele landet?

Begrunnelse

I 2018 har vi med glede sett at det er blitt arrangert flere Pride-parader rundt om i hele landet enn noen gang tidligere. Det er et stort fremskritt for oss som samfunn at enda flere våger og ønsker å ytre seg, utfordre bakstreverske holdninger og kjempe for skeives rettigheter.
Undertegnede mener paradene i høyeste grad er politiske markeringer. Nettopp av den grunn er også paradene særlig utsatt og sårbare for trusler og angrep. Derfor må det gjøres tiltak for å beskytte paradene. Dette gjelder alt fra å planlegge hvilke ruter man skal gå, til tilsyn og beskyttelse fra politiet.
Samtidig ser vi at etter hvert som tilslutningen til paradene øker, øker også politiets kostnader med å gjennomføre tilsyn. Politiet i Oslo, Trondheim og Kristiansand har ikke fakturert da de anser at dette er politiske markeringer som ikke skal faktureres for. I Bergen har man valgt å fakturere arrangøren, med henvisning til at arrangementet er et rent underholdningsarrangement, jf. Politiloven § 25.
For de paradene som blir pålagt kostnadene ved et slikt polititilsyn kan konsekvensene bli at paradene ikke kan gjennomføres eller deltakelsen må aktivt begrenses. Det kan ikke være slik at denne kostnaden skal begrense innbyggeres rett til å ytre seg og demonstrere, en rett som er forankret i Grunnloven § 100.

Tor Mikkel Wara (FrP)

Svar

Tor Mikkel Wara: Politiloven § 25 åpner for at politiet kan kreve dekning av utgifter når det av ordensmessige grunner er påkrevd med særlig polititilsyn ved allment tilgjengelige sammenkomster eller tilstelninger. Dette kan for eksempel være offentlig dans, fester, konserter, festivaler, forestillinger, idrettsstevner og lignende. Adgangen er begrenset til utgifter til særskilt politioppsyn som utføres i umiddelbar tilknytning til arrangementet og som tidsmessig står i direkte forbindelse med avviklingen av arrangementet. Det kan kun kreves refusjon for utgifter for polititilsyn ut over det normale, som ikke kan dekkes innenfor ordinær tjeneste. Fastsettelsen av politioppsynets omfang skjer normalt i dialog med arrangøren.
Det kan ikke kreves refusjon for utgifter til særlig polititilsyn ved arrangementer som representerer en direkte bruk av demonstrasjons- og forsamlingsfriheten, for eksempel demonstrasjonstog og politiske møter. Jeg legger til grunn at politiet i det enkelte tilfelle vurderer arrangementets karakter og om nødvendig polititilsyn kan dekkes opp med mannskaper på ordinær tjeneste.
Jeg har for øvrig fått opplyst fra Politidirektoratet at Vest politidistrikt har fattet nytt vedtak i saken, og at kravet om refusjon i den aktuelle saken er bortfalt. Vest politidistrikt har vist til at paraden i Bergen sentrum i juni i år er behandlet etter politiloven § 11, som gjelder benyttelse av offentlig sted til demonstrasjon, opptog, møte, stand eller lignende.