Skriftlig spørsmål fra Torstein Tvedt Solberg (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:71 (2018-2019)
Innlevert: 08.10.2018
Sendt: 09.10.2018
Besvart: 16.10.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Torstein Tvedt Solberg (A)

Spørsmål

Torstein Tvedt Solberg (A): Vi ber om en oversikt over hvem, eventuelt hvilke miljøer, organisasjoner eller instanser, som i sin dialog med regjeringen har etterspurt forslaget om å flytte mobberen i videregående skole?

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Alle barn har rett til å ha det trygt og godt på skolen, og det er skolens oppgave å sette inn tiltak som sikrer dette. Det er mange ulike tiltak som i utgangspunktet kan være aktuelle. Å flytte en elev som plager andre eller gjør skolemiljøet utrygt for medelever, skal aldri være den første og enkle utvei. Det er kun i de ekstraordinære tilfellene det er aktuelt å pålegge en elev å bytte skole.
I grunnskolen (1.–10. trinn) kan kommunen pålegge en elev å bytte skole når hensynet til medelevene tilsier det, jf. opplæringsloven § 8-1 siste ledd. Regjeringen har fått innspill fra flere aktører om at det er behov for en hjemmel i opplæringsloven til å kunne pålegge elever skolebytte også i videregående skole. Både Oslo kommune og Foreldrenettverket mot mobbing i skolen har etterspurt en slik lovendring overfor Kunnskapsdepartementet. Også flere fylkeskommuner og andre organisasjoner innenfor opplæringssektoren har uttrykt behov for et slikt virkemiddel.
Oslo kommune skriver om dette behovet i brev til Kunnskapsdepartementet 24. oktober 2017:
Videre er det i opplæringslova ingen hjemmel for å tvangsflytte elever på videregående skole, for eksempel for å bryte opp en gjeng. I praksis må vi da varsle bortvisning for resten av skoleåret og foreslå for eleven et frivillig bytte av skole for ikke å bli bortvist. Dette forutsetter imidlertid at vilkårene for bortvisning for resten av skoleåret er til stede. Det er behov for en hjemmel for å tvangsflytte elever på videregående skole også for de tilfeller hvor vilkårene for bortvisning for resten av skoleåret ikke er tilstede.
Forslaget som er sendt på høring går ut på at skolebytte bare skal kunne pålegges i tilfeller der oppførselen til eleven i alvorlig grad går ut over tryggheten eller læringen til en eller flere medelever. Det er en forutsetning at mindre inngripende tiltak ikke kan gi medelevene et trygt og godt skolemiljø. I dag har ikke fylkeskommunen muligheten til å pålegge skolebytte. I slike alvorlige saker vil fylkeskommunen i dag kunne vedta å bortvise eleven for resten av skoleåret i medhold av opplæringsloven § 9 A-11. Dette er en svært inngripende reaksjon som i mange tilfeller vil kunne ha mer alvorlige konsekvenser for eleven enn pålagt skolebytte, fordi det stenger eleven ute fra opplæring og det sosiale fellesskapet på en skole. I et slikt perspektiv kan pålegg om skolebytte være et bedre alternativ.