Skriftlig spørsmål fra Terje Aasland (A) til næringsministeren

Dokument nr. 15:2239 (2017-2018)
Innlevert: 10.09.2018
Sendt: 11.09.2018
Besvart: 18.09.2018 av næringsminister Torbjørn Røe Isaksen

Terje Aasland (A)

Spørsmål

Terje Aasland (A): Regjeringen vil at Color Line skal kunne flagge Kiel-fergene til NIS og med det erstatte 685 norske sjøfolk med billigere utenlandsk arbeidskraft.
Vil regjeringen opprettholde språkkravet slik at store deler av det utenlandske mannskapet må beherske skandinavisk eller er statsrådens hensikt å endre språkkravet, vil han evt. gjøre andre endringer for å sikre at Color Line skal få «full effekt» og kunne bytte ut nesten 685 ansatte, eller er regjeringens regnestykker feil?

Begrunnelse

Regjeringen vil at Color Line skal kunne flagge Kiel-fergene til NIS og med det erstatte 685 norske sjøfolk med billigere utenlandsk arbeidskraft. Arbeiderpartiet mener endringen både er urettferdig og unødvendig og frykter at den vil starte et kappløp mot bunnen i Norden.
Gang på gang viser det seg også at grunnlaget for beslutningen er mangelfullt og dårlig utredet.
Regjeringen har ved flere anledninger informert Stortinget om at staten vil spare om lag 100 millioner på at Color Line får flagge til NIS, herunder i svar på budsjettspørsmål både fra Arbeiderpartiet og SV. I disse svarene viser regjeringen til forutsetningene i Fartsområdeutvalgets innstilling, herunder at 685 norske ansatte skal erstattes med billigere utenlandsk mannskap.
I Fartsområdeutvalgets innstilling står det at “språkkravet må evt. endres dersom fulle effekter av NIS-registrering skal kunne tas ut”. Men i svar til komiteen 25. april d.å. skriver statsråden at «Når det gjelder språkkravet, har departementet ikke vurdert fartsområdeutvalgets anbefaling dithen at den ble gitt under en forutsetning av at dette kravet fjernes».
Dette fremstår meget uklart: I sikkerhetsbemanningen, som språkkravet gjelder for, inngår mange av de ansatte som kan bli rammet av regjeringens endringer i NIS-forskriften og Color Lines eventuelle omflagging, etter hva jeg forstår. I brev til Norsk Sjømannsforbund av 1. mars skriver statsråden følgende «På de to skipene inngår i sikkerhetsbemanningen 157-181 stillinger innen forpleiningspersonell (catering personell), avhengig av antall passasjerer». Dette betyr etter hva undertegnede kan forstå at det er betydelig færre enn 685 som ikke er omfattet av språkkravet. Det er dermed uklart hvordan Color Line skal kunne «ta ut effekt» dersom statsråden ikke endrer språkkravet. Språkkravet er viktig for sikkerheten i en nødsituasjon og besetningen som er en del av sikkerhetsbemanning må beherske et skandinavisk språk.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Det er viktig for sikkerheten om bord på passasjerskip at sjøfolk i en nødsituasjon kan kommunisere effektivt med passasjerene om bord. På de aktuelle skipene kreves at sjøfolkene som i en nødsituasjon skal rettlede passasjerer behersker et skandinavisk språk og engelsk. Dersom flertallet av passasjerene snakker et annet språk, skal sjøfolkene kunne kommunisere med passasjerene på det relevante språket. Regelverket har i det vesentlige hatt en lignende utforming siden 1993.
Når det gjelder de forventede budsjettvirkningene av at Color Line registrerer Kiel-fergene i NIS, har jeg ikke grunnlag til å forvente ett annet utfall enn det fartsområdeutvalget har gjort. Jeg forutsetter at Color Line ved en omregistrering til NIS påser at språkkravet oppfylles, og at sjøfolkene som i henhold til skipets alarminstruks skal rettlede passasjerer i en nødsituasjon har nødvendig språkkompetanse.
Jeg har også merket meg fartsområdeutvalgets omtale av språkkravet. Utvalget vurderer på generelt grunnlag at språkkravet som gjelder for utenriksferger kan være en hindring "for å utnytte potensialet for å bytte mannskap bosatt i Norge med mannskap fra aktuelle rekrutteringsplan med lavere kostnad", samt at språkkravet eventuelt må endres dersom "fulle effekter av NIS-registrering skal kunne tas ut". Slik jeg oppfatter utvalgets sammenfatning, siktes det med "fulle effekter" til et scenario der hele besetningen skiftes ut med utenlandsk mannskap. Anbefalingen fra flertallet i utvalget er imidlertid en annen, ved at 125 norske stillinger opprettholdes. Utvalget har ikke fremhevet som nødvendig å endre språkkravet for å gjennomføre det anbefalte tiltaket.