Skriftlig spørsmål fra Torstein Tvedt Solberg (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:2042 (2017-2018)
Innlevert: 09.08.2018
Sendt: 10.08.2018
Besvart: 20.08.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Torstein Tvedt Solberg (A)

Spørsmål

Torstein Tvedt Solberg (A): Hvilke vurderinger gjør statsråden seg, og hvilke tiltak er iverksatt, i etterkant av dommen i lagmannsretten fra 2017 der Akademiet fikk medhold i ankesaken mot Kunnskapsdepartementet?

Begrunnelse

Akademiet Drammen AS og Akademiet Ålesund AS fikk medhold i de vesentligste deler av sin klage mot Utdanningsdirektoratet og Kunnskapsdepartementet sitt tilsyn av skolene i 2011 og gyldigheten av to vedtak om tilbakebetaling av statstilskudd brukt i strid med utbytteforbudet i friskoleloven. Da Borgarting lagmannsrett 4. september 2017 avsa dom i ankesak ble det i dommen konkludert med at ”Departementet bør overveie å fastsette nærmere retningslinjer for transaksjoner med nærstående og vurdering av markedspris. Dette kan bidra til å øke forutberegneligheten for skolene.” Jeg ber statsråden redegjøre for sine vurderinger av dommen og det videre arbeidet som har blitt gjort i departementet i etterkant av dommen.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Borgarting lagmannsrett avsa høsten 2017 dom i ankesak om gyldigheten av to vedtak om tilbakebetaling av statstilskudd brukt i strid med utbytteforbudet i friskoleloven. Det følger av dommen (LB-2016-70621) at staten fikk medhold i de generelle rettslige spørsmål, og dermed sakens mest prinsipielle sider. Lagmannsretten var blant annet enig med staten i at bestemmelsen i friskoleloven § 6-3 om at statstilskuddet og skolepengene i sin helhet skal komme elevene til gode, innebærer at myndighetene må kunne sammenligne innleie av arbeidskraft med ansettelse, og overprøve skolenes vurdering av om innleien er markedsmessig. Etter konkrete vurderinger kjente likevel lagmannsretten de to vedtakene ugyldige på enkelte punkter. For flere av postene kom lagmannsretten til at det er eller kan være grunnlag for tilbakebetaling, men at tilbakebetalingskravet var beregnet for høyt.
Som oppfølging av dommen har departementet foretatt fornyet forvaltningsmessig behandling av de punkter som ble kjent ugyldige. Jeg viser i denne sammenheng til at departementet 8. juni 2018 har sendt forhåndsvarsler til Akademiet Drammen AS og Akademiet videregående skole Ålesund AS om nye vedtak. I samsvar med premissene i dommen er de opprinnelige tilbakebetalingskravene på enkelte av punktene endret, mens kravene på andre punkter er frafalt. De to skolene har nå frist til å uttale seg til forhåndsvarslene, før departementet vil treffe endelige vedtak i sakene.
I dommen fra Borgarting lagmannsrett heter det i en bemerkning fra retten: «Etter lagmannsrettens syn bør departementet overveie å fastsette nærmere retningslinjer for transaksjoner med nærstående og vurderingen av markedspris, herunder for sammenligningen mellom innleie og ansettelse. Dette kan bidra til å øke forutberegneligheten for skolene og gjøre det enklere for tilsynsmyndighetene å føre kontroll med regelverket. Det vil også kunne lette domstolenes etterprøving av avgjørelsene.»
Jeg har satt i gang et arbeid med å utarbeide retningslinjer for friskolenes handel og vurderingen av markedspris i tråd med anbefalingen fra lagmannsretten. Siktemålet med retningslinjene vil være å tydeliggjøre de relevante deler av regelverket og veilede friskolene. Det legges opp til å orientere friskolenes organisasjoner underveis i arbeidet med retningslinjene og gi disse mulighet til å uttale seg. Jeg tar sikte på at retningslinjene kan publiseres tidlig i 2019.