Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til justis-, beredskaps- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:1861 (2017-2018)
Innlevert: 18.06.2018
Sendt: 18.06.2018
Besvart: 22.06.2018 av justis-, beredskaps- og innvandringsminister Tor Mikkel Wara

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Er det i tråd med instruks å stenge 02800 for innkommende samtaler ved stor pågang og mange oppdrag, hvor mange ganger har dette skjedd siste tre år, samlet og fordelt på månedlige tall og tall for den enkelte operasjonssentral, og hva kommer statsråden til å foreta seg overfor Øst politidistrikt etter hendelsen 15. juni der 02800 for et område på ca. 700 000 innbyggere ble stengt for innkommende samtaler i nærmere to timer?

Begrunnelse

Øst Politidistrikt meldte fredag 15. juni kl. 21.22 via Twitter at operasjonssentralen ikke ville besvare henvendelser på 02800 i en tidsperiode på nesten to timer. Dette grunnet stor pågang av telefoner/oppdrag, kombinert med lav bemanning. Folk skal kunne ha trygghet for at man får kontakt med politiet uansett når på døgnet de ringer. Det er spesielt alvorlig når politiets begrunnelse er stor pågang av telefoner/oppdrag kombinert med lav bemanning. Operasjonsleder Aas opplyser ovenfor Romerikes Blad 15. juni at sykdom er årsaken til problemene og at "Da vi i tillegg har festligheter både i Lillestrøm og i Østfold så er det mange oppdrag som vi må håndtere og prioritere. Da blir det unødvendig at folk skal sitte i 30-40 minutter på 02800 og ikke få svar."
Sommeren er fest og festivaltid. Byfesten på Lillestrøm er en årlig begivenhet som man erfaringsmessig vet kan forårsake ekstra hendelser. Da er det ekstra viktig at politiet er tilgjengelig per telefon. I stedet stengte de altså 02 800 for hele Romerike, Follo og Østfold fredag kveld.
Sykdom blant ansatte kan ikke sette ut av spill operasjonssentralen for 700 000 innbyggere i Akershus og Østfold. Faren er at 112 blir overbelastet, samtidig som mange alvorlige hendelser ikke blir meldt til politiet. I verste fall kan liv og helse bli satt på spill og økonomiske verdier kan gå tapt. Politiet har brukt som begrunnelse for nedlegging og sentralisering av de tre gamle operasjonssentralene til én felles operasjonssentral at man skulle få bedre kapasitet og tilgjengelighet. Likevel opplever man nå at en sentral for 700 000 mennesker fredag kveld ikke var bemannet til å håndtere omfanget av oppgaver. Det er dessverre ikke første gang at politiet ikke svarer på 02 800, og hendelsen fredag kveld etterlater også spørsmål om dette er et forsøk på å pynte på politiets statistikk over besvarte henvendelser når man ber folk la være å ringe politiet. Tidligere i vår tok undertegnede problemet med det økende antallet ubesvarte anrop til 02 800 ved operasjonssentralen i Ski opp med justisministeren i Stortingets spørretime. Da ble jeg avfeid med at dette bare var innkjøringsproblemer ved den nye sentralen. Nå har den nye sentralen vært i drift i mer enn tre måneder og problemene ser ut til å øke. Det fremstår også som et stort paradoks at hendelsen skjer dagen etter at justisminister Wara varslet Stortinget om at politipatruljer i deler av Oslo har fått tillatelse til bære våpen på grunn av trusselbildet. Folk i Lørenskog og Oppegård fikk altså fredag kveld beskjed fra politiet at de bare kunne glemme å komme i kontakt med politiet på 02 800, samtidig som de et døgn tidligere fikk vite at politiet noen kilometer unna skal bære våpen på grunn av trusselsituasjonen. Dette bidrar til å skape utrygghet blant folk.

Tor Mikkel Wara (FrP)

Svar

Tor Mikkel Wara: Innledningsvis er det viktig for meg å presisere at 02800 ikke er et nødnummer for politiet; nødnummeret 112 var ikke berørt av denne hendelsen.
Jeg viser til mitt svar av 14. mai i år til representanten på skriftlig spørsmål nr. 1514 om bemanning på operasjonssentralene, og hvor det fremkommer at innenfor de rammene som er gitt, så ligger ressursdisponering og bemanning innenfor politimesterens ansvarsområde. Dette omfatter også sentralbord og operasjonssentral.
Jeg viser videre til mitt svar til representanten i Stortingets spørretime 2. mai 2018 hvor jeg gjorde rede for at Øst politidistrikt har gjennomført flere tiltak som vil øke kapasiteten på sentralbordet og ved operasjonssentralen. Som jeg skrev i mitt svar til representanten av 14. mai i år så har vi ikke mulighet å sammenligne tall med de gamle sentralene.