Skriftlig spørsmål fra Terje Aasland (A) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:1655 (2017-2018)
Innlevert: 24.05.2018
Sendt: 25.05.2018
Besvart: 31.05.2018 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Terje Aasland (A)

Spørsmål

Terje Aasland (A): Mener statsråden det er god oppfølging av det overordnede målet for planen om å skape en mer balansert lokalisering av statlige arbeidsplasser i hele landet slik det fremkommer i «Plan for lokalisering av statlige arbeidsplasser» som var ett utrykt vedlegg til Meld. St. 18 (2016-2017) Berekraftige byar og sterke distrikt?

Begrunnelse

I Telemarks Avisa 27.04 og 02.05 står det at Skien kommune nå står i fare for å miste ytterligere 84 statlige arbeidsplasser.
Dette gjelder helt konkret Navs kontaktsenter i Skien og Navs hjelpemiddelsentral i Telemark, lokalisert i Skien. Kommunal - og moderniseringsdepartementet har så sent som i februar 2017 utarbeidet «Plan for lokalisering av statlige arbeidsplasser». Plan en har som mål å «skape en balansert lokalisering av statlige arbeidsplasser i hele landet ». Planen inneholder en del fakta, og i tabell 4 opplyses det at
Tønsberg pr. 2015 har 5,8 % andel statsansatte, mens tilsvarende tall for Grenland er 4,0 %.
Det har også etter 2015 vært omorganisering av statlige arbeidsplasser, bl.a. slik at hovedkontoret for tidligere Telemark politidistrikt, lokalisert i Skien, nå er en del av Sør - Øst politidistrikt lokalisert i Tønsberg.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Det overordnede målet for "Plan for lokalisering av statlige arbeidsplasser", utarbeidet av Kommunal- og moderniseringsdepartementet, er å skape en mer balansert lokalisering av statlige arbeidsplasser i hele landet. Samtidig skal det sikres god kvalitet i de statlige tjenestene, effektiv bruk av fellesskapets ressurser og en forsvarlig omstilling for dem som berøres. Regjeringen vil legge til rette for at det kan utvikles attraktive regioner og sentra for folk og næringsliv i hele landet. Lokalisering av statlige arbeidsplasser på ulike steder i landet vil bidra til dette. Regjeringen arbeider også med å fornye, forenkle og forbedre offentlig sektor. Et viktig spørsmål er om eksisterende lokalisering av statlige virksomheter er optimal sett i lys av de resultater som ønskes oppnådd. Dessuten må lokaliseringen av statlige virksomheter legge til rette for gode statlige tjenester, og at virksomhetene er i stand til å løse sine samfunnsoppdrag.
Planen har ikke som mål at andelen av statsansatte skal være lik i alle regioner, eller at det ikke skal være mulig å revurdere lokaliseringen av statlige virksomheter og arbeidsplasser. Målet må være gode og mest mulig likeverdige statlige tjenester i hele landet og en hensiktsmessig lokalisering av statlige arbeidsplasser.
Siden spørsmålet i stor grad er begrunnet utfra den framtidige lokalisering av statlige arbeidsplasser knyttet til NAV Kontaktsenter Telemark og NAV Hjelpemiddelsentral Telemark, har jeg innhentet informasjon fra Arbeids- og velferdsdirektoratet. Jeg vil understreke at arbeids- og velferdsdirektøren er gitt myndighet gjennom NAV-loven til å bestemme organisering av etaten. Direktøren bestemmer hvordan oppgavene skal organiseres, hvor de ulike enhetene skal lokaliseres og fordelingen av ressurser mellom de ulike enhetene.
Arbeids- og velferdsdirektoratet opplyser at det så langt ikke er tatt stilling til framtidig organisering av NAV Hjelpemiddelsentral Telemark, eventuelt sammen med NAV Hjelpemiddelsentral Vestfold.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har videre opplyst at ledelsen ved NAV Kontaktsenter har fått i oppdrag å utrede framtidig organisering av virksomheten. NAV Kontaktsenter består i dag av i alt 20 enheter på landsbasis. For å styrke tjenestene til brukerne og styrke evnen til å møte endringer som vil komme som følge av økt digitalisering, utredes mulighetene for å slå sammen kontaktsentre. Dette vil bl.a. kunne gi de enkelte sentra sterkere og bredere kompetanse og kunne yte bedre tjenester til brukerne.
Direktoratet har orientert meg om at det også utredes ulike alternativer for framtidig organisering og lokalisering av NAV Kontaktsenter Telemark i Skien og NAV Kontaktsenter Vestfold i Tønsberg. Det er opprettet en lokal arbeidsgruppe, som består av tillitsvalgte fra de ulike arbeidstakerorganisasjonene, verneombud og ledere som ser på de ulike alternativene. Det er forventet at en beslutning vil bli tatt i løpet av høsten.
Utredningsarbeidet må sees i sammenheng med vedtatt ny regionstruktur for arbeids- og tjenestelinjen i Arbeids- og velferdsetaten, som i all hovedsak gjenspeiler inndelingen av folkevalgte regioner som er vedtatt av Stortinget. Jeg minner om at det i den forbindelse er besluttet at Arbeids- og velferdsetatens regionkontor for Vestfold og Telemark skal legges til Skien.
Arbeids- og velferdsetaten arbeider for at digitalisering og organisasjonsutvikling skal kunne frigjøre ressurser slik at de lokale NAV kontorene kan styrkes. Dette gir mulighet for å sikre brukerne gode tjenester. Ikke minst betyr det at de lokale NAV kontorene får mer tid til brukere som har behov for mer omfattende bistand og oppfølging for å komme i arbeid. For å lykkes med dette vil det være nødvending å vurdere om etaten er hensiktsmessig organisert. Jeg er sikker på at mulige endringer i organiseringen av Arbeids- og velferdsetaten vil skje gjennom forhandlinger med de de tillitsvalgte på riktig nivå og i tråd med hovedavtalen.
Som følge av at etaten skal tilby et likeverdig tjenestetilbud til brukerne uavhengig av bosted, vil etaten fortsatt måtte ha en desentralisert organisasjonsstruktur. Dette vil også omfatte enheter som hjelpemiddelsentraler og kontaktsenter. Jeg er sikker på at Arbeids- og velferdsdirektøren i nødvendig grad vil ta hensyn til de ulike målsettingene i "Plan for lokalisering av statlige arbeidsplasser" i arbeidet med framtidig organisering av Arbeids- og velferdsetaten, og at dette er arbeidet er i henhold til retningslinjene for lokalisering av statlige arbeidsplasser og statlig tjenesteproduksjon.