Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1352 (2017-2018)
Innlevert: 16.04.2018
Sendt: 16.04.2018
Besvart: 19.04.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): 9. april 2018 uttalte Jernbanedirektoratet at «Follobanen åpner også for kvarters intervall for de fullstoppende lokaltogene på Østfoldbanen». Kapasitetsanalyse på Ski stasjon fra 2016 viser at det er svært krevende å få til så hyppige avganger før det bygges planskilt avgreining Østre linje sør for Ski. Dette er ikke planlagt før 2027.
Kan statsråden garantere at det lar seg gjøre med kvartersavganger når Follobanen åpner og vise hvordan det lar seg gjøre før planskilt bygges?

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Når det nye dobbeltsporet mellom Oslo og Ski tas i bruk, flyttes store deler av togtrafikken fra dagens bane til den nye tunnelen. Dette frigjør kapasitet på den eksisterende banen mellom Oslo og Ski og gir mulighet for flere fullstoppende lokaltog (linje L2). Jernbanedirektoratet opplyser at målet er å få til fire tog i timen i hver retning i grunnrute. Før den planskilte avgreiningen til Østre linje er ferdigstilt vil det imidlertid være kapasitetsbegrensninger på Ski stasjon, og hovedutfordringen er at tog til og fra Mysen må krysse sporene til Østfoldbanen for å kunne trafikkere Follobanen.
Jernbanedirektoratet arbeider med å få på plass rutemodeller for Østfoldtogtrafikken etter at Follobanen er ferdig. I dette arbeidet ser man på om det er mulig å få til at togene til og fra Østre linje trafikkerer Follobanen samtidig som tilbudet på linje L2 forsterkes. Hvis det viser seg at dette ikke lar seg gjøre, må det ses på en løsning der tog til og fra Mysen fortsetter å gå via Østfoldbanen mellom Ski og Oslo fram til den planskilte avgreiningen er på plass. I Jernbanedirektoratets forslag til handlingsprogram er etableringen av planskilt avgrening til Østre linje prioritert tidlig i planperioden.
Jernbanedirektoratet har opplyst at de vil komme tilbake med resultatene av arbeidet med rutemodeller for Østfoldbanen så snart det foreligger. Arbeidet er planlagt ferdigstilt i løpet av juni 2018.