Skriftlig spørsmål fra Terje Aasland (A) til næringsministeren

Dokument nr. 15:1240 (2017-2018)
Innlevert: 23.03.2018
Sendt: 23.03.2018
Besvart: 05.04.2018 av næringsminister Torbjørn Røe Isaksen

Terje Aasland (A)

Spørsmål

Terje Aasland (A): Hvor mange skip har flagget til NIS de siste to årene, hvor mange har flagget fra NOR til NIS, og hvor mange norske sjøfolk er nå sysselsatt på skipene som har flagget fra NOR til NIS og hvor mange er sjøfolk er sysselsatt på disse skipene totalt?

Begrunnelse

De siste årene har flere skip flagget til Norsk Internasjonalt Skipsregister. Mange av disse har tidligere vært registrert i Norsk Ordinært Skipsregister, men etter at fartområdebegrensningene for konstruksjonsskip i NIS ble opphevet i mars 2016 har flere av disse flagget til NIS.
Siden NIS-skipene også har rett til tilskudd til sysselsetting av arbeidstakere til sjøs, antar vi at disse tallene kan legges til grunn for å gi en oversikt over hvor mange sjøfolk som totalt sett er sysselsatt på disse skipene og hvor mange norske sjøfolk som inngår i totalen.
Vi antar at det ikke finnes data på nasjonalitet, så vi ber om at "norske sjøfolk" forstås som sjøfolk bosatt i Norge. Ber altså om oversikt per skip.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Regjeringen gjennomførte i 2016 en oppmykning i fartsområdebegrensningene for NIS lasteskip og NIS konstruksjonsskip og gjennomførte en betydelig styrking av tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk. Endringene var en oppfølging av det partssammensatte Fartsområdeutvalget og et ledd i å styrke konkurranseevnen til norsk skipsfart.
NIS teller i dag 611 skip. Siden endringene i fartsområdebestemmelsene for skip i NIS trådte i kraft 1.1.2016, har antallet skip i registeret økt med 76. I samme periode har totalt 43 skip flagget fra NOR til NIS – hvorav 37 fortsatt er registrert i NIS i dag, og 19 skip har flagget fra NIS til NOR. Dette gir en netto omflagging fra NOR til NIS på 18 skip for perioden.
Omflagging mellom skipsregistre er normalt i rederinæringen og et stort antall skip flagger hvert år mellom ulike registre – både mellom norske og utenlandske registre og mellom de norske registrene. Skipsregistrene har anslått at 60 skip har flagget til NIS fra andre registre som en direkte følge av endringene i fartsområde. Blant disse 60 finnes ingen av skipene som flagget fra NOR til NIS i perioden, men kun skip flagget til NIS fra utenlandske registre. De 43 skipene flagget fra NOR til NIS og de 19 skipene flagget fra NIS til NOR i perioden er altså som mer rutinemessige omflagginger å regne, og knyttes ikke direkte til endringene i fartsområde.
NFD har ikke opplysninger om hvor mange norske sjøfolk som har arbeid om bord på de skipene som har flagget fra NOR til NIS i perioden. Departementet kan imidlertid opplyse om at det ved utgangen av 2017 var ca. 30 skip i tilskuddsmodellen for NIS konstruksjonsskip under tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk. Denne modellen ble etablert samtidig med endringene i fartsområdebestemmelsene. Til sammen ble det utbetalt tilskudd for mer enn 700 norske sjøfolk som var sysselsatt på disse skipene i 2017. Antallet norske sjøfolk i denne tilskuddsmodellen har stadig økt siden den ble etablert i 2016. Det samlede antallet nordmenn som er omfattet av tilskuddsordningen og har arbeid på NIS-skip har også økt, fra ca. 270 i 2015 til over 1300 i 2017. Nær 9 av 10 ansatte som det har blitt utbetalt tilskudd for og som jobber på skip i NIS er altså nordmenn.