Skriftlig spørsmål fra Trine Skei Grande (V) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:372 (2017-2018)
Innlevert: 27.11.2017
Sendt: 27.11.2017
Besvart: 04.12.2017 av klima- og miljøminister Vidar Helgesen

Trine Skei Grande (V)

Spørsmål

Trine Skei Grande (V): Vil statsråden vurdere å nyansere regelverket for kloakkutslipp slik at dette ikke rammer mindre fartøy og påfører reiselivsnæringen på Svalbard ulemper?

Begrunnelse

Venstre er svært positive til Klima- og miljøministerens initiativ til strengere regler for kloakkutslipp fra skip, som medfører at skip må 12 nautiske mil (nm) fra land før utslipp kan finne sted. Endringen vil imidlertid kunne få noen uheldige utslag dersom ikke regelverket nyanseres noe.
På Svalbard finner man det største volumet av skipstrafikk i Isfjorden. Det finnes ingen punkt inne i denne fjorden som er over 12 nm fra land. Det vil være svært gunstig om de store cruiseskipene ikke kan dumpe kloakk inne i fjorden. Men hvis endringen også rammer de mindre båtene som tilbyr båtturer i indre deler av Isfjorden, slik at de må ta lange ekstraturer utenfor Isfjorden for å slippe ut kloakken, vil dette være en stor belastning for reiselivsnæringen. Det kan på denne bakgrunn være hensiktsmessig å nyansere regelverket og skille mellom ulike fartøygrupper.

Vidar Helgesen (H)

Svar

Vidar Helgesen: Norge sluttet seg til det internasjonale regelverket i MARPOL vedlegg IV om regler for å hindre kloakkforurensning fra skip i 2002. Regelverket ble gjennomført i norsk rett i 2004. Kravene til utslipp av kloakk fremgår i dag av forskrift 30. mai 2012 nr. 488 om miljømessig sikkerhet for skip og flyttbare innretninger (miljøsikkerhetsforskriften) §§ 9 og 10. Etter dagens regelverk skal alle skip som er omfattet av MARPOL vedlegg IV, dvs. større skip (med bruttotonnasje over 400 tonn eller registrert for mer enn 15 personer) i internasjonal fart være utstyrt med kloakkrenseanlegg, desinfiseringsanlegg og/eller oppsamlingstank. Når det gjelder utslipp av kloakk fra skip som nevnt over, gjelder disse reglene per i dag i området fra Lindesnes til svenskegrensen. På denne strekningen kan ubehandlet kloakk bare slippes ut i fart mer enn 12 nautiske mil fra land. For resten av kysten er hovedregelen per i dag at kloakk kan slippes ut minst 300 meter fra nærmeste land.
For skip som ikke er omfattet av MARPOL vedlegg IV, gjelder per i dag en generell grense på 300 meter fra nærmeste land langs hele norskekysten.
Med økende skipstrafikk, og særlig økt cruisetrafikk både i verdensarvfjordene og ellers, samt økende fokus på miljøproblemene knyttet til utslipp av kloakk fra skip, mener jeg at det er behov for endringer i regelverket.
I brev av 9. november 2017 gav jeg derfor Sjøfartsdirektoratet i oppdrag å "arbeide med sikte på å endre kravene for utslipp av kloakk fra skip langs kysten nord og vest for Lindesnes innen utgangen av 2018." Jeg forutsatte videre "at det gjennomføres nødvendige utredninger av tiltaket og at det holdes kontakt med berørte interesser i arbeidet."
Som skissert ovenfor gjelder det per i dag ulike regler for kloakkutslipp fra skip basert på skipets størrelse og hvorvidt det er sertifisert for internasjonal fart. Når Sjøfartsdirektoratet nå skal utarbeide et forslag til hvordan regelverket best kan endres, blir et viktig spørsmål nettopp hvilke skip som skal omfattes av de strengere kravene. Det er en aktuell løsning å differensiere mellom ulike skipstyper/størrelser.
Videre kan det også være aktuelt med differensierte regler for ulike geografiske områder. Svalbard er med sine særegne forhold et område som må vurderes særskilt i denne prosessen.
Som nevnt har jeg videre bedt Sjøfartsdirektoratet holde kontakt med berørte interesser i arbeidet. Forslag til endringer i regelverket skal også sendes på høring på ordinær måte. Innspill både fra reiselivsnæringen generelt og lokale aktører på Svalbard, vil i denne forbindelse være svært nyttige.