Skriftlig spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:219 (2017-2018)
Innlevert: 09.11.2017
Sendt: 10.11.2017
Besvart: 17.11.2017 av kunnskapsminister Henrik Asheim

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): En rekke skoler, blant annet Nord-Gudbrandsdalen videregående skole, benytter video- og fjernundervisning i enkelte fag for å opprettholde utdanningstilbudet, og gi elever i distriktene økte valgmuligheter enn elevgrunnlaget ved den enkelte skole gir rom for. I et oppslag i NRK 31.10.2017, uttaler departementet at dette kan være i strid med opplæringsloven.
Vil statsråden eventuelt endre opplæringsloven slik at skoler ikke risikerer å måtte redusere utdanningstilbudet?

Begrunnelse

NRK avdekket 31.10.2017 at Nord-Gudbrandsdalen videregående bruker video- og fjernundervisning i enkelte fag for å opprettholde utdanningstilbudet sitt, og at departementet var usikker på om dette var lovlig. I enkelte tilfeller kan dette være et viktig supplement når elevmassen varierer, og det er store avstander. Samtidig må det ikke gå utover faglig kvalitet, klassemiljø og elevenes utbytte av undervisningen. Da må Kunnskapsdepartementet ha oversikt over hvor utstrakt bruk det er, og sikre at forskningen kan underbygge hensiktsmessig bruk av digitale læringsmidler. En ny tolkning av opplæringsloven vil kunne svekke utdanningstilbudet ved mange skoler.

Henrik Asheim (H)

Svar

Henrik Asheim: Det er ikke forbudt å benytte undervisning per videolink eller andre typer fjernundervisning i begrensede deler av opplæringen i fag i VGO. Fjernundervisning skal imidlertid ikke være den eneste formen for undervisning elevene møter. Det er bare i forbindelse med videregående opplæring særskilt organisert for voksne og opplæring i samisk eller finsk at lovgiver har gitt skoleeier rett til å oppfylle hele elevens rett til opplæring via fjernundervisning.
Begrensningene i adgangen til fjernundervisning skal sikre elevene tett faglig oppfølging, tilpasset opplæring og dessuten tilstrekkelig sosial tilhørighet til sin gruppe og skole.
Jeg kjenner til at noen videregående skoler tilbyr elevene ulike typer fjernundervisning i enkelte fag. Dette kan være et gode for elevene og skolene. Samtidig vil jeg understreke at denne typen organisering av opplæringen ikke må komme i veien for elevenes øvrige rettigheter etter regelverket. Blant annet står elevenes rett til spesialundervisning og vurdering fast. Jeg forutsetter at alle elevenes rettigheter sikres ved de skolene som velger å tilby fjernundervisning i visse fag.