Skriftlig spørsmål fra Hårek Elvenes (H) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:107 (2017-2018)
Innlevert: 23.10.2017
Sendt: 23.10.2017
Besvart: 30.10.2017 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Hårek Elvenes (H)

Spørsmål

Hårek Elvenes (H): Forutsatt at Bell 412-helikoptrene på Bardufoss overføres til Rygge iht. Forsvarssjefens fagmilitære råd og Stortingets vedtak, hva vil kostnaden være ved å erstatte dagens helikoptre på Bardufoss med ny tilsvarende helikopterkapasitet?

Begrunnelse

Rapport fra 22. juli-kommisjonen anbefalte at rask og effektiv helikopterstøtte til politiet i forbindelse med terrorbekjempelse på norsk jord bør bli en dimensjonerende oppgave for Forsvaret. Stortinget vedtok ved behandlingen av Innst. 62 S (2016-2017) å flytte Luftforsvarets Bell 412-helikopte til Rygge for å etablere en dedikert helikopterkapasitet til støtte for spesialsstyrkene. Tiltaket styrker også evnen til å bistå politiet på Østlandet og beredskapstroppen.

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Jeg viser til brev fra Stortingets president av 23. oktober 2017 med spørsmål fra stortingsrepresentant Hårek Elvenes, om hva kostnaden vil være ved å erstatte dagens helikoptre på Bardufoss med ny tilsvarende helikopterkapasitet, forutsatt at Bell 412 helikoptrene overføres til Rygge som vedtatt av Stortinget. Dagens løsning med delt lokalisering gir ikke en optimal utnyttelse av kapasiteten og gir hverken fullverdig støtte til Hæren eller spesialstyrkene. Regjeringen prioriterer å øke spesialstyrkenes operative evne ved å samle Luftforsvarets Bell 412-helikoptre på Rygge, som en dedikert helikopterkapasitet til støtte for spesialstyrkene. Luftforsvarets Bell 412-helikoptre er ikke godt egnet for å understøtte Hærens behov blant annet på grunn av begrenset løftekapasitet. Dagens konsept for Hæren er ikke basert på en dedikert helikopterkapasitet. Den foreslåtte konverteringen av 2. bataljon til en tyngre oppsatt mekanisert avdeling, bidrar til at behovet for løftekapasitet til Hæren reduseres ytterligere. En eventuell etablering av en dedikert og tilfredsstillende helikopterkapasitet på Bardufoss til støtte for Hæren, vil innebære en vesentlig investering dersom den skal gi en relevant løftekapasitet. I forsvarssjefens helikopterstudie fra 2014 ble det anslått et behov for 15 middels tunge helikoptre, med en investeringskostnad på om lag 8 mrd. kroner, for å ha kapasitet til å løfte et kompani med våpen og utstyr. Innfasing av ytterligere et helikoptersystem vil være svært krevende i en tid hvor Luftforsvaret skal etablere helikopterkapasitet for spesialstyrkene på Rygge, innfase NH 90 til Marinen og Kystvakten, innfase nye redningshelikoptre, nye kampfly, nye maritime patruljefly, nytt avansert luftvern og nye sensorer for luftromsovervåkning. Flere parallelle helikoptermiljøer vil, i tillegg til betydelig økte investerings- og driftskostnader, kreve flere teknikere og flygere enn det man har i strukturen i dag. Det er svært begrenset kapasitet for å utdanne nye mannskaper og utdanningen tar flere år. Det er derfor ikke realistisk å få på plass et nødvendig antall mannskaper før etter minst ti år. Ut fra en vurdering av de driftsmessige konsekvensene, både for økonomi, personell og kompetanse, er innføring av dedikerte helikopterkapasiteter til støtte for både Hæren og spesialstyrkene ikke vurdert som et realistisk og bærekraftig alternativ. På bakgrunn av de fagmilitære anbefalingene prioriterer regjeringen andre kapasiteter, som artilleri, luftvern, stridsvogn og langtrekkende våpensystemer til Hæren. Landmaktens behov for helikopterstøtte søkes dekket ved å utnytte Forsvarets helikopterflåte samt ved innleie og rekvisisjon av sivile helikoptre.