Hallgeir H. Langeland (SV): Prisen på diesel tvinger nå fiskebåteierne til å gå over på tungolje. På én tur kan båtene spare over 100 000 kr, og i en tid med kamp om fisken er det naturlig at eierne ser på alle muligheter for å få ned kostnadene. Ulempene med overgang til tungolje er store, og får alvorlige konsekvenser for miljøet.
Hva vil statsråden gjøre for å hindre at fiskeflåten nå bygges om og vi får miljøbomber langs hele norskekysten, og hva vil han eventuelt gjøre på sikt for å få båter og skip over på gass?
Begrunnelse
Eigersund som er utpekt som nødhavn for havarister, vil nå oppleve et større press. Nødhavnene var opprinnelig ment for tankskip, men sjansene for at det blir behov for nødhavna øker når fiskeflåten også blir en del av flåten som går på tungolje. Det er samtidig paradoksalt at det for tiden jobbes med å totalforby tankbåter uten dobbeltskrog som frakter tungolje, samtidig som fiskeflåten som består av skip med enkeltskrog nå er i gang med ombygging til nettopp tungolje. Sjansen for lekkasje er som kjent stor i båter uten dobbeltskrog.
Det haster, en båt er allerede bygget om. Vi trenger handling nå.