Hallgeir H. Langeland (SV): Stortinget skrev i Innst. S. nr. 216 (1988-89) at boretidsbegrensningene for egg- og larvesonen i Barentshavet er 20. mars til 1. august og at dette gjelder vest for en linje fra Bjørnøya til Nordkapp. Olje- og energidepartementet varslet 15. mars 2005 at Norsk Hydros borevindu for "Eirik Raude" i Barentshavet forlenges med én måned, til 20. april.
Ligger letetillatelse 225 vest for denne linjen og i egg- og larvesonen i Barentshavet, og i så fall, hva er hjemmelsgrunnlaget for å forlenge prøveboringen til 20. april?
Begrunnelse
Olje- og energidepartementet bekjentgjorde 15. mars 2005 at Norsk Hydro sitt borevindu i Barentshavet forlenges med én måned, til 20. april. Dette gjelder boringen med plattformen "Eirik Raude" på utvinningstillatelse 225 i et miljøfølsomt område. Den opprinnelige begrunnelsen for at Hydro skulle avslutte boringen innen 20. mars, er at miljøkonsekvensene av utslipp vil være betydelig større etter denne tiden. I april gyter lodda i området, og en rekke andre fiskelarver og yngel trekker inn denne delen av Barentshavet. Disse er svært sårbare for forurensing fra oljevirksomhet. Utvinningstillatelse 225 ble tildelt med en borebegrensning i oljeførende lag i perioden 20. mars til 1. august. Dette er i tråd med det Stortinget sa i Innst. S. nr. 216 (1988-89):
"Komiteen slutter seg derfor til at det innenfor kystsonen og egg- og larvesonen ikke vil bli boret i oljeførende lag i den sårbare perioden for fiskeegg og larver. Dette gjelder vest for en linje fra Bjørnøya til Nordkapp i perioden 20. mars til 1. august."
Norsk Hydro har imidlertid på vegne av rettighetshaverne i utvinningstillatelse 225 søkt om dispensasjon fra denne borebegrensningen og OED har gitt dispensasjon.
Olje- og energidepartementet redegjør ikke for hvorvidt de på faglig grunnlag mener dette er riktig og hvordan de har kommet fram til beslutningen om å gi utvinningstillatelse 225 i Barentshavet dispensasjon fra borebegrensningen på inntil én måned, fra 20. mars til 20. april 2005, slik at undersøkelsene i den pågående brønnen kan fullføres. Olje- og energidepartementet redegjør heller ikke for hjemmelsgrunnlaget for dispensasjonen eller hvorfor saken ikke har blitt forelagt Stortinget. Det er bekymring for at denne beslutningen, om den ikke endres, vil bidra til å ytterligere redusere åpenhet og faglig etterrettelighet i forbindelse med oljeaktivitet i de sårbare nordområdene og at dette vil skape presedens for å nedprioritere miljøhensyn når det veies opp i mot lisenshavernes isolerte økonomiske interesser.