Skriftlige spørsmål og svar

Liste over skriftlige besvarelser. Skriftlige spørsmål er en kort spørsmålsform, og er ikke gjenstand for debatt i Stortinget.

Avgrens utvalget

Finn spørsmål til skriftlig besvarelse etter

Sanner, Jan Tore (1 - 20 av 176)
  • Skriftlig spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:1742 (2023-2024)

    Innlevert: 12.04.2024

    Sendt: 12.04.2024

    Til behandling

    I stortingets spontanspørretime 10. april 2024 svarte statsråden følgende på spørsmål om økende fravær og regjeringens langvarige seminar om fraværsgrensen i videregående skole: «La det være helt klart: Vi har ikke gjort endringer i fraværsreglene. Representanten kan ta det helt med ro, vi har fraværsregler og skal ha fraværsregler. Men med nettopp de reglene som representanten Sanner viste til, har fraværet igjen økt.» Jeg ber om oversikt over fraværet i videregående skole i 2015, 2019, 2022 og 2023 nasjonalt og per fylke.
  • Skriftlig spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:1373 (2023-2024)

    Innlevert: 27.02.2024

    Sendt: 28.02.2024

    Besvart: 07.03.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

    Stortinget har vedtatt at alle barn får tilbud om 12 timer gratis SFO på flere trinn i barneskolen. Noen kommuner finansierer skolefritidsordning i regi av f.eks. idretten i tillegg til sine egne tilbud. Setter den nye opplæringsloven, forskrifter eller andre retningslinjer begrensninger i å kunne bruke de statlig finansierte gratistimene i SFO-tilbud i regi av f.eks. idrettsforeninger?
  • Skriftlig spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:1214 (2023-2024)

    Innlevert: 11.02.2024

    Sendt: 12.02.2024

    Besvart: 19.02.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

    Stortinget har i 2024-budsjettet bevilget 127 millioner kroner til en tilskuddsordning for å fremme en mer praktisk og variert læring i skolen. I UDIR sin søkeportal står det at; «målgruppen er elever og lærere på 5.–10. trinn i offentlig grunnskole.» Innebærer dette at regjeringen bevisst ekskluderer friskoler fra å søke, eller kunne få del i denne satsingen, og kan statsråden redegjøre for hva som eventuelt er begrunnelsen for denne diskrimineringen av elever ved friskoler?
  • Skriftlig spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:1005 (2023-2024)

    Innlevert: 23.01.2024

    Sendt: 24.01.2024

    Besvart: 01.02.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

    Elevundersøkelsen vist en markant økning i andelen elever som opplever mobbing i grunnskolen. Gjennom Oppfølgingsordningen skal kommuner med skoler som har dårlig læringsmiljø kunne få støtte og veiledning over tid. Hvordan har departementet benyttet denne ordningen, og hvilken strategi har statsråden nå for å bruke Oppfølgingsordningen i arbeidet med å løfte læringsmiljøet i kommuner og skoler som sliter med høye mobbetall?
  • Skriftlig spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til arbeids- og inkluderingsministeren

    Dokument nr. 15:369 (2023-2024)

    Innlevert: 08.11.2023

    Sendt: 09.11.2023

    Besvart: 14.11.2023 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

    I Riksrevisjonens rapport om forståelig kommunikasjon i vedtaksbrev fra Statens pensjonskasse og Nav, pekes det på at «Nav skriver ikke vedtaksbrevene sine i klarspråk». Fra 2024 skulle Juridisk fakultet ved UiO finansiere et Nav-spesifikt program i Klart språk. Som følge av at regjeringen har sagt opp avtalen med UiO om juridisk klarspråk er det nå fare for at dette programmet ikke starter opp. Vil statsråden sikre at samarbeidet mellom UiO og Nav om klart juridisk språk får tilstrekkelige midler til at det kan starte opp?
  • Skriftlig spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:169 (2023-2024)

    Innlevert: 19.10.2023

    Sendt: 19.10.2023

    Rette vedkommende: Forsknings- og høyere utdanningsministeren

    Besvart: 27.10.2023 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch

    Kan jeg be om en oversikt over rettsakter som er EØS-relevante på hele Kunnskapsdepartements område og som venter på å bli tatt inn i EØS-avtalen, inkludert når de ble vedtatt i EU?
  • Skriftlig spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:3059 (2022-2023)

    Innlevert: 31.08.2023

    Sendt: 01.09.2023

    Besvart: 11.09.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

    Nok voksne med rett kompetanse i barnehagen er avgjørende for et best mulig tilbud til barna, med gode rammer for lek og utvikling. Regjeringen har sagt at de vil jobbe for at 60 prosent av de ansatte skal være barnehagelærere, men peker på få konkrete tiltak. Samtidig ser vi at andelen barnehagelærere har sunket det siste året og at søkertallene har stupt siden 2021. Hva vil statsråden konkret gjøre for å nå målene om flere barnehagelærere, oppfyllelse av pedagognormen og sikre en tilstrekkelig bemanning?
  • Skriftlig spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:3052 (2022-2023)

    Innlevert: 31.08.2023

    Sendt: 31.08.2023

    Besvart: 08.09.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

    Hvordan vil statsråden fremover sikre at alle timer som er gitt til spesialundervisning faktisk blir gjennomført, og mener statsråden at det er en god nok oversikt og et godt nok system for å sikre dette blant skoleledere, skoleeier og statsforvalter i dag?
  • Skriftlig spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til statsministeren

    Dokument nr. 15:2798 (2022-2023)

    Innlevert: 05.08.2023

    Sendt: 07.08.2023

    Rette vedkommende: Kunnskapsministeren

    Besvart: 15.08.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

    Hvorfor sprer statsministeren usannheter om Høyres skolepolitikk?
  • Skriftlig spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til utenriksministeren

    Dokument nr. 15:2460 (2022-2023)

    Innlevert: 06.06.2023

    Sendt: 06.06.2023

    Besvart: 12.06.2023 av utenriksminister Anniken Huitfeldt

    EU innfører nå sanksjoner mot ni personer som er involvert i fengslingen og behandlingen i fengsel av den kjente russiske opposisjonspolitikeren Vladimir Kara-Murza. Jeg viser til svar på skriftlig spørsmål nr. 1 761 (2022–2023) og på spørsmål i den ordinære spørretimen 26.04.2023 om målrettede sanksjoner mot hovedaktører i forfølgelsen av Vladimir Kara-Murza. Vil utenriksministeren nå legge til rette for at Norge følger EU med sanksjoner mot de samme personene?
  • Skriftlig spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:2093 (2022-2023)

    Innlevert: 28.04.2023

    Sendt: 02.05.2023

    Besvart: 10.05.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

    Er statsråden nå enig i at det snarest mulig bør innføres en nasjonal fraværsoversikt på alle trinn og sikres en felles forståelse og begrepsavklaring, slik at vi kan vite hvordan det står til med fraværet i norsk skole og sette inn riktige tiltak tidlig nok?
  • Skriftlig spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til finansministeren

    Dokument nr. 15:1840 (2022-2023)

    Innlevert: 27.03.2023

    Sendt: 28.03.2023

    Besvart: 13.04.2023 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

    I TV 2 (25. mars) hevder Hadia Tajik at: «Arven etter åtte år med Erna Solberg som statsminister er at norsk økonomi er blitt mer oljeavhengig.» I Nasjonalbudsjettet for 2022 slås det imidlertid fast at Norsk økonomi er blitt mindre oljeavhengig de siste årene. Basert på Finansdepartementets kriterier for «oljeavhengighet», mener statsråden at oljeavhengigheten gikk opp eller ned i perioden 2013 – 2021?
  • Skriftlig spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

    Dokument nr. 15:1814 (2022-2023)

    Innlevert: 24.03.2023

    Sendt: 27.03.2023

    Besvart: 17.04.2023 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe

    Finanseringen av Senter for ekstremismeforskning (C-REX) ved Universitetet i Oslo tar slutt 31. januar 2026. Uten videre finansiering vil nedbyggingen av senteret starte opp. Vi trenger mer, ikke mindre kunnskap om høreekstremisme. Vil statsråden bidra til at senteret sikres mulighet for å kunne videreutvikles i årene som kommer?
  • Skriftlig spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til utenriksministeren

    Dokument nr. 15:1761 (2022-2023)

    Innlevert: 21.03.2023

    Sendt: 21.03.2023

    Besvart: 28.03.2023 av utenriksminister Anniken Huitfeldt

    Den kjente russiske opposisjonspolitikeren Vladimir Kara-Murza har svært dårlig helse etter at han ble forgiftet i 2015 og 2017, og står nå tiltalt for «landsforræderi» i en pågående rettssak. Hvordan vurderer utenriksministeren situasjonen for Vladimir Kara-Murza, og vil hun ta initiativ til å innføre målrettede sanksjoner mot hovedaktører i forfølgelsen og eventuelt andre tiltak som kan bidra til at Kara-Murza slipper ut av fengsel og får nødvendig behandling?
  • Skriftlig spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:1699 (2022-2023)

    Innlevert: 16.03.2023

    Sendt: 16.03.2023

    Besvart: 23.03.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

    Er statsråden bekymret for hva mangelen på frivillige sensorer vil kunne ha å si for årets eksamensgjennomføring, og hvilke initiativ vil statsråden ta, eventuelt i samarbeid med kommunal sektor, for å sikre en god og forsvarlig gjennomføring av eksamen våren 2023?
  • Skriftlig spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:1637 (2022-2023)

    Innlevert: 10.03.2023

    Sendt: 13.03.2023

    Besvart: 20.03.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

    Kan kunnskapsministeren redegjøre for om regjeringen er fornøyd med utviklingen i søking på videreutdanning for lærere i grunnskolen og videregående skole i fagene norsk, matematikk og engelsk, og dele den fulle oversikten over årets søkertall til tilbud gitt gjennom Kompetanse for Kvalitet?
  • Skriftlig spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:1381 (2022-2023)

    Innlevert: 15.02.2023

    Sendt: 16.02.2023

    Besvart: 27.02.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

    I Hurdalsplattformen står det at: «En av regjeringens viktigste prosjekter er en tillitsreform i offentlig sektor.» Hvilke konkrete initiativ har statsråden tatt innenfor sitt ansvarsområde, og hvilke konkrete resultater kan statsråden vise til etter snart halvannet år i regjering?
  • Skriftlig spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:3050 (2021-2022)

    Innlevert: 30.09.2022

    Sendt: 30.09.2022

    Besvart: 11.10.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

    Jeg viser til svar på spørsmål til skriftlig besvarelse nr. 2980 (2021-2022). Statsråden leverer et sterkt og begrunnet forsvar for nasjonale prøver, men velger å kun vise til Utdanningsdirektoratets vurdering av spørsmålet om streikerammede elever skal kunne gjennomføre nasjonale prøver med en utsatt frist. Kan statsråden redegjøre for andelen streikerammede elever som har gjennomført de ulike nasjonale prøvene?
  • Skriftlig spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:2980 (2021-2022)

    Innlevert: 23.09.2022

    Sendt: 23.09.2022

    Besvart: 30.09.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

    I følge NTB sier Utdanningsdirektoratet at de ikke vil utvide fristen for gjennomføring av nasjonale prøver fordi de ikke vil «gjøre tilpasninger som kan påvirke streiken» Er statsråden enig i at det vil påvirke streiken dersom det åpnes for at skoler kan gjennomføre nasjonale prøver når streiken er over, og mener statsråden at det bør åpnes for at streikerammede skoler skal kunne få gjennomført høstens nasjonale prøver når streiken er over?
  • Skriftlig spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:2975 (2021-2022)

    Innlevert: 22.09.2022

    Sendt: 23.09.2022

    Besvart: 03.10.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

    Viser til svar på spørsmål (dok. 15:2924 (2021-2022)) Svaret er ikke betryggende. Jeg har følgende oppfølgingsspørsmål: Hvilke vurderinger er gjort når det gjelder sårbare elevers krav på oppfølging under streiken, er statsråden trygg på at det er gjort nok for å ta vare på disse elevene, og kan statsråden redegjøre for hvordan regjeringen aktivt har fulgt opp, og vil følge opp, kommunene i deres arbeid med å håndtere konsekvensene av streiken og kompensere for tapt læring når streiken er avsluttet?