Skriftlige spørsmål og svar

Liste over skriftlige besvarelser. Skriftlige spørsmål er en kort spørsmålsform, og er ikke gjenstand for debatt i Stortinget.

Avgrens utvalget

Finn spørsmål til skriftlig besvarelse etter

Helleland, Trond (1 - 20 av 86)
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:197 (2024-2025)

    Innlevert: 23.10.2024

    Sendt: 24.10.2024

    Besvart: 30.10.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Hvor mange, og ev. hvilke togselskap viste interesse for å drifte hele eller deler av togtilbudet som i dag inngår i Trafikkpakke 1 Sør, da Jernbanedirektoratet gikk ut med en RFI (Request for information) i januar i år?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:184 (2024-2025)

    Innlevert: 23.10.2024

    Sendt: 23.10.2024

    Besvart: 30.10.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Viser til at regjeringen direktetildeler Trafikkpakke 1 til Vy fra 2027. Hva er forventet årlig vederlag til Vy for den nye midlertidige avtalen, og hvilken pris ville staten betalt dersom man forlenget dagens avtale med Go-Ahead?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:75 (2024-2025)

    Innlevert: 09.10.2024

    Sendt: 09.10.2024

    Besvart: 15.10.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Deler statsråden ESA sin bekymring om at Bane NORs rolle som fiberoperatør har vært i strid med EØS-avtalen og statsstøtteregelverket, og hvilke grep vil statsråden eventuelt for å sikre at eventuelle brudd på statsstøtteregelverket opphører?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2902 (2023-2024)

    Innlevert: 24.09.2024

    Sendt: 24.09.2024

    Besvart: 01.10.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Viser til statsrådens svar på skriftlig spørsmål 2750 om donasjonen av tog til Ukraina som ikke var praktisk gjennomførbar. Kan det bes om å få oversendt en tidslinje for den planlagte donasjonen fra første henvendelse om muligheten for bistand til jernbane i Ukraina, dialog underveis, når man skjønte at det ikke var praktisk mulig, til avslag?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2853 (2023-2024)

    Innlevert: 19.09.2024

    Sendt: 20.09.2024

    Besvart: 25.09.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Viser til beslutningen om å slå sammen Flytoget med Vy. Hvilke kostnader anslår man fusjonen vil medføre i 2024 og 2025?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2803 (2023-2024)

    Innlevert: 13.09.2024

    Sendt: 16.09.2024

    Besvart: 20.09.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Regjeringen har varslet at de vil nedsette en arbeidsgruppe for å utrede/vurdere tiltak for økt trafikksikkerhet, deriblant forbud mot bruk av mobiltelefon i kjøretøy, inndragning av kjøretøy ved kraftig fartsovertredelse, forbud mot varsling av trafikkontroller m.m. Kan statsråden gi en status for arbeidsgruppen dersom den er opprettet, hvem deltar, hva er mandatet, og hvilken tidsramme jobber arbeidsgruppen innenfor?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2343 (2023-2024)

    Innlevert: 19.06.2024

    Sendt: 19.06.2024

    Besvart: 24.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Det er nesten daglig problemer med jernbanen. Innstillinger og signalfeil skulle bli historie når nytt signalsystem (ERTMS) er på plass, men forsinkelsene baller på seg og nå er ifølge Bane Nor alt oppe i luften og nye planer må legges. Signalsystemet på Oslo S er utdatert, det skal kunne levetidsforlenges til ERTMS er på plass i 2034 etter gjeldende plan, men hva skjer når ERTMS ikke blir klart i 2034, og når utløper forventet teknisk levetid for dagens signalanlegg på Oslo S?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2155 (2023-2024)

    Innlevert: 29.05.2024

    Sendt: 30.05.2024

    Besvart: 04.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Viser til at det i RNB 2024 står at senere fremdrift og revidert nasjonal signalplan for ERTMS medfører lavere utgifter i 2024 enn tidligere anslått. Samtidig uttaler Bane Nor til Tog24 at det må legges helt nye planer. Hva er status for ERTMS-prosjektet, hva er forventet årstall for ferdigstilling av prosjektet, hvilke kostnadsøkninger vil forsinkelsene medføre, og legges fortsatt kostnadsrammen på 37,436 mrd. kroner til grunn for prosjektet?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1774 (2023-2024)

    Innlevert: 16.04.2024

    Sendt: 16.04.2024

    Besvart: 23.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Hvilke krav stilles til Vys avvikshåndtering når de etter planen overtar Flytogets ruter senest i 2028, og hvordan har statsråden tenkt å sikre at det oppleves trygt for flyreisende å reise med Vy når de skal rekke et fly?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1505 (2023-2024)

    Innlevert: 10.03.2024

    Sendt: 11.03.2024

    Besvart: 18.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Når Ring 1 stenger vil man ikke lenger kunne krysse Ring 1 som gående, på samme måte som i dag. Statens vegvesen jobber med løsninger for å krysse Ring 1, det ser imidlertid ut som at det vil bli utfordrende for syklende og mennesker med funksjonsvariasjon. Er det vurdert alternativer som kan åpne delstrekninger for gående og syklende gjennom etappevis stenging av veianlegget?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1311 (2023-2024)

    Innlevert: 21.02.2024

    Sendt: 22.02.2024

    Besvart: 29.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Hvilke konsekvenser mener statsråden det vil få dersom ESA konkluderer med at den samlede direktetildelingen av Østlandet 1 og 2 er i strid med EØS-avtalen, og kan statsråden gi Stortinget en grundig oppdatering på hvordan dialogen med ESA har vært om denne saken de siste månedene, inkludert møter og svar som gis til ESA nå i februar?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:957 (2023-2024)

    Innlevert: 18.01.2024

    Sendt: 19.01.2024

    Besvart: 23.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Hvilke problemstillinger er Drosjeutvalget bedt om å se nærmere på i sin delutredning II?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:743 (2023-2024)

    Innlevert: 18.12.2023

    Sendt: 18.12.2023

    Besvart: 03.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Har statsråden hatt dialog med ESA om forslaget om sentraltilknytningsplikt for å sikre at det er forenlig med EØS-retten (Det bes om at statsråden klargjør for prosessen med å sikre at forslaget man har landet på i Prop. 39 L (2023-2024) er i tråd med EØS-retten)?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:677 (2023-2024)

    Innlevert: 12.12.2023

    Sendt: 12.12.2023

    Besvart: 15.12.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Avtalen med Vy gjør at dagens flytog-ruter til Gardemoen har 65 % lavere kapasitet, flere forsinkelser og innstillinger, og får lenger reisetid. Mener samferdselsministeren at dette er å «opprettholde tilbudet» til Oslo Lufthavn, i tråd med lovnader fra statsbudsjettet?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:442 (2023-2024)

    Innlevert: 15.11.2023

    Sendt: 15.11.2023

    Besvart: 21.11.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Begrunnelsen for å legge ned tilbringertjenesten til OSL (Flytoget) fra senest 2028, var kapasitetsmangelen. Det viser seg imidlertid at dette er basert på gamle tall fra før 2017 og et før-pandemisk reisemønster som i dag er utdatert. Vil statsråden med bakgrunn i dette sørge for oppdaterte trafikktall og gjøre en ny vurdering av nedleggelsen av Flytoget?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:195 (2023-2024)

    Innlevert: 20.10.2023

    Sendt: 23.10.2023

    Besvart: 30.10.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Jeg viser til statsrådens svar på spørsmål 2586 og 2697, om stopp i planleggingsarbeid og arbeid med finansieringsanalyser for kommende bomprosjekt i påvente av ny NTP. Er statsråden enig i at det er størrelsen på bompengebelastingen for trafikantene og ikke kostnadsutviklingen i prosjektene som skal avgjøre hvor mye størrelsen på «annen finansiering» (bompengene) skal utgjøre i prosjektene, og at dette er viktig å få avklart før NTP ferdigstilles?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:194 (2023-2024)

    Innlevert: 20.10.2023

    Sendt: 23.10.2023

    Besvart: 25.10.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Kan jeg be om en oversikt over rettsakter som er EØS-relevante på Samferdselsdepartements område og som venter på å bli tatt inn i EØS-avtalen, inkludert når de ble vedtatt i EU?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:3261 (2022-2023)

    Innlevert: 27.09.2023

    Sendt: 27.09.2023

    Besvart: 04.10.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Viser til regjeringens endringer i veinormalene. Ber om en oversikt over alle store prosjekter i NTP 2022-2033 med ÅDT og ev. konsekvenser av ny veinormal for det enkelte prosjekt?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:3032 (2022-2023)

    Innlevert: 29.08.2023

    Sendt: 29.08.2023

    Besvart: 06.09.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    På Dagsnytt 18 28. august virket det ikke på statssekretæren som at det fantes beredskapsplaner for en krise der jernbanebrua over Lågen kunne falle ned. Hva slags beredskapsplaner har Bane NOR for sin jernbaneinfrastruktur, og hva gjør statsråden nå for å sikre seg at beredskapsplanene i samferdselssektoren er gode nok før neste naturhendelse?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2966 (2022-2023)

    Innlevert: 23.08.2023

    Sendt: 23.08.2023

    Besvart: 29.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Når man skjønte at ekstremværet ville komme, hvilke initiativ tok statsråden for å forsikre seg om at infrastruktureierne var godt nok forberedt, at de hadde undersøkt og hadde kontroll på egen infrastruktur?