Skriftlige spørsmål og svar

Liste over skriftlige besvarelser. Skriftlige spørsmål er en kort spørsmålsform, og er ikke gjenstand for debatt i Stortinget.

Avgrens utvalget

Finn spørsmål til skriftlig besvarelse etter

Stensland, Sveinung (1 - 20 av 206)
  • Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til næringsministeren

    Dokument nr. 15:2365 (2024-2025)

    Innlevert: 30.05.2025

    Sendt: 30.05.2025

    Besvart: 06.06.2025 av næringsminister Cecilie Myrseth

    Næringsministeren uttalte i Dagsnytt 18 den 28. mai at en cruiseavgift kan skape konkurranse mellom havnene om hvor cruisepassasjerene velger å gå i land. Kan det bes om at statsråden utdyper hvorfor konkurransehensyn vurderes som en utfordring i forbindelse med cruiseavgift, men ikke når det gjelder en overnattingsskatt som kan påvirke konkurransen mellom hoteller i ulike kommuner?
  • Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til næringsministeren

    Dokument nr. 15:2364 (2024-2025)

    Innlevert: 30.05.2025

    Sendt: 30.05.2025

    Besvart: 06.06.2025 av næringsminister Cecilie Myrseth

    Kan det bes om at næringsministeren redegjør for sin påstand om at en dagsbesøksavgift på cruise ikke vil hjelpe kommuner som Tromsø og i Lofoten?
  • Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til fiskeri- og havministeren

    Dokument nr. 15:2295 (2024-2025)

    Innlevert: 23.05.2025

    Sendt: 23.05.2025

    Besvart: 02.06.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

    Kan statsråden bekrefte eller avkrefte at cruiseskip som bruker norsk havn som snuhavn vil omfattes av forslagene til endring i allmenngjøringsloven, hvor jeg ber om en konkret avklaring på dette samt svar på eksempelet nevnt i begrunnelsen?
  • Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til fiskeri- og havministeren

    Dokument nr. 15:2294 (2024-2025)

    Innlevert: 23.05.2025

    Sendt: 23.05.2025

    Besvart: 02.06.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

    Jeg viser til statsrådens svar på mitt spørsmål dokument nr. 15:2197 som kan tolkes slik at de foreslåtte endringene i allmenngjøringsloven vil gjelde om norske havner brukes som snuhavner og således medføre at færre rederier vil bruke norske havner slik. Har regjeringen vurdert konsekvensene av at forslaget om norske lønnsvilkår vil kunne gjøre norske havner mindre attraktive som snuhavner for cruiseskip?
  • Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til fiskeri- og havministeren

    Dokument nr. 15:2197 (2024-2025)

    Innlevert: 14.05.2025

    Sendt: 14.05.2025

    Besvart: 21.05.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

    Er cruiseskip som opererer med norske havner som start- og endepunkt for cruiseseilas (såkalt turnaround) omfattet av de foreslåtte endringene i allmenngjøringsloven, og hvordan har departementet vurdert de potensielle utilsiktede konsekvensene dette kan få for norske cruisehavner?
  • Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til fiskeri- og havministeren

    Dokument nr. 15:2159 (2024-2025)

    Innlevert: 09.05.2025

    Sendt: 12.05.2025

    Besvart: 19.05.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

    Kan statsråden bekrefte at det i forbindelse med Prop 88L har blitt foretatt en vurdering av om det internasjonale regelverket for havnestatskontroll i det hele tatt åpner for å kontrollere overholdelsen av et nasjonalt krav om norske lønnsvilkår på et utenlandske skip?
  • Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til fiskeri- og havministeren

    Dokument nr. 15:2157 (2024-2025)

    Innlevert: 09.05.2025

    Sendt: 09.05.2025

    Besvart: 16.05.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

    Hvordan kan statsråden forsvare at Stortinget er bedt om å ta stilling til Prop. 88 L om innføring av norske lønnsvilkår for skip på norsk sokkel, når proposisjonen utelater vesentlig informasjon om at staten ifølge Menon Economics' rapport vil tape flere hundre millioner kroner årlig i petroleumsinntekter (estimat i rapporten er 486 millioner kroner), og vil statsråden nå sørge for at Stortinget får et fullstendig beslutningsgrunnlag der disse økonomiske konsekvensene for statens inntekter er inkludert?
  • Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til fiskeri- og havministeren

    Dokument nr. 15:2065 (2024-2025)

    Innlevert: 29.04.2025

    Sendt: 30.04.2025

    Besvart: 08.05.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

    Hvordan kan statsråden forsvare å fremme et lovforslag der Sjøfartsdirektoratet tydelig påpeker at man per i dag mangler ressurser og nødvendige verktøy for effektivt tilsyn, og der det vil være systematiske forskjeller i kontrollmulighetene mellom norske og utenlandske skip?
  • Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til fiskeri- og havministeren

    Dokument nr. 15:2063 (2024-2025)

    Innlevert: 29.04.2025

    Sendt: 30.04.2025

    Besvart: 08.05.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

    Hvorfor velger statsråden å overse de tydelige advarslene fra Sjøfartsdirektoratet om at den foreslåtte endringen i allmenngjøringsloven utgjør et brudd med flaggstatsprinsippet og kan svekke Norge som flaggstat?
  • Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til fiskeri- og havministeren

    Dokument nr. 15:2022 (2024-2025)

    Innlevert: 24.04.2025

    Sendt: 25.04.2025

    Besvart: 05.05.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

    Regjeringen foreslår i Prop. 88 L å innføre norsk lønn for alle som arbeider på skip på norsk sokkel. En tidligere juridisk vurdering har påpekt at det kan gjøre at nettolønnsordningen for norske sjøfolk ikke kan videreføres innen EØS-avtalen. Partene i arbeidslivet er klare på at ordningen er avgjørende for å ivareta konkurransekraften til norske sjøfolk og at et bortfall vil være dramatisk. Har regjeringen avklart dette og kan den garantere at nettolønnsordningen ikke er truet av forslaget?
  • Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til næringsministeren

    Dokument nr. 15:2017 (2024-2025)

    Innlevert: 24.04.2025

    Sendt: 24.04.2025

    Rette vedkommende: Fiskeri- og havministeren

    Besvart: 02.05.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

    Regjeringens forslag i Prop. 88 L vil indirekte innebære økte kostnader for den norske staten, all den tid operatører på norsk sokkel som er omfattet av petroleumsskatteloven, kan skrive av 78 % av sine utgifter fra virksomheten der. Har regjeringen et estimat over hva dette vil koste for Norge, og hva det vil tilsvare opp mot gjennomsnittslønn for de utenlandske sjøfolk som etter lovforslaget nå vil få norsk lønn?
  • Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til klima- og miljøministeren

    Dokument nr. 15:1975 (2024-2025)

    Innlevert: 15.04.2025

    Sendt: 22.04.2025

    Rette vedkommende: Fiskeri- og havministeren

    Besvart: 29.04.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

    Regjeringens forslag i Prop. 88 L innebærer en kostnadsøkning og ulempe for norsk sjøtransport. Dette vil gjøre det mindre attraktivt å benytte sjøtransport og få mer transport på vei. Hvordan vil regjeringen oppfylle Stortingets godsoverføringsambisjoner, når sjøtransporten gjøres mindre konkurransedyktig mot landtransport, og har regjeringen vurdert hvilken konsekvens dette vil gi i form av økte utslipp?
  • Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til fiskeri- og havministeren

    Dokument nr. 15:1974 (2024-2025)

    Innlevert: 15.04.2025

    Sendt: 22.04.2025

    Besvart: 28.04.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

    I Prop. 88 L står det at "«kostnadsøkningene (…) er nødvendige», altså økningene i kostnader for de som er avhengige av transport ved hjelp av skip er en villet kostnadsbyrde for norske bedrifter. Har regjeringen kartlagt hvilken reell konsekvens forslaget kan ha for norske industribedrifter langs kysten, særlig nord for Trondheim, før den har konkludert med at en slik økning for norske bedrifter er nødvendig?
  • Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til fiskeri- og havministeren

    Dokument nr. 15:1939 (2024-2025)

    Innlevert: 10.04.2025

    Sendt: 11.04.2025

    Besvart: 28.04.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

    Hvordan vil regjeringen gå frem for å få ESAs vurdering av regjeringens nye forslag til norsk lønn i norske farvann og sørge for at den blir oversendt Stortinget før de eventuelt kan vedta forslaget?
  • Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til fiskeri- og havministeren

    Dokument nr. 15:1938 (2024-2025)

    Innlevert: 10.04.2025

    Sendt: 11.04.2025

    Besvart: 28.04.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

    Holmefjordutvalget presiserte at lovfesting av krav om norsk lønn og styrking av tilskuddsordningen «henger nøye sammen og vil ikke ha tilsiktet effekt dersom de innføres hver for seg" og åpnet for at reglene ikke skulle gjelde for skip med et internasjonalt operasjonsmønster og som unntaksvis tar laster mellom norske havner. Hvorfor ser regjeringen bort fra flere av anbefalingene til det partssammensatte Holmefjordutvalget?
  • Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til næringsministeren

    Dokument nr. 15:1843 (2024-2025)

    Innlevert: 03.04.2025

    Sendt: 04.04.2025

    Besvart: 11.04.2025 av næringsminister Cecilie Myrseth

    I Dagsnytt 18 den 26. mars 2025 uttalte statsråden at en dagsavgift ved innkjøring i Lofoten er det samme som å privatisere hele Lofoten. Kan statsråden utdype hvordan en dagsbesøksavgift inn i et område der inntekten går til kommunen(e) innebærer en privatisering av det samme området, og kan det bes om at statsråden redegjør for hvordan dette eventuelt skiller seg fra andre typer avgifter som er knyttet til kjøring i utvalgte områder, slik som bomringer, rushtidsavgifter og lignende?
  • Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til næringsministeren

    Dokument nr. 15:1639 (2024-2025)

    Innlevert: 17.03.2025

    Sendt: 18.03.2025

    Rette vedkommende: Fiskeri- og havministeren

    Besvart: 25.03.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

    Hvordan vil statsråden legge til rette for at Norge kan ta en ledende rolle i utviklingen av tarenæringen som en industri, og vurderer statsråden konkrete tiltak for å styrke verdikjeden fra høsting til produksjon av alginat, i så fall hvilke?
  • Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til fiskeri- og havministeren

    Dokument nr. 15:1552 (2024-2025)

    Innlevert: 10.03.2025

    Sendt: 10.03.2025

    Rette vedkommende: Finansministeren

    Besvart: 17.03.2025 av finansminister Jens Stoltenberg

    Vil fiskeri- og havministeren vurdere å inkludere tang- og tarehøstere i sjømannsfradraget, og hvilke konkrete tiltak kan departementet iverksette for å sikre likebehandling av denne yrkesgruppen sammenlignet med andre sjøfolk?
  • Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til finansministeren

    Dokument nr. 15:1526 (2024-2025)

    Innlevert: 07.03.2025

    Sendt: 10.03.2025

    Besvart: 20.03.2025 av finansminister Jens Stoltenberg

    Hva vil det anslagsvise provenytapet av å øke omsetningsgrensen for elev-, ungdoms- og studentbedrifter være (Ta utgangspunkt i omsetningsgrense på hhv. 150 000 kroner, 180 000 kroner og 200 000 kroner)?
  • Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til helse- og omsorgsministeren

    Dokument nr. 15:1507 (2024-2025)

    Innlevert: 07.03.2025

    Sendt: 07.03.2025

    Besvart: 13.03.2025 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

    Mener helseministeren at "fast-track"- ordningen er frivillig, basert på den foreliggende informasjonen?