Skriftlige spørsmål og svar

Liste over skriftlige besvarelser. Skriftlige spørsmål er en kort spørsmålsform, og er ikke gjenstand for debatt i Stortinget.

Avgrens utvalget

Finn spørsmål til skriftlig besvarelse etter

Fagerås, Mona (1 - 20 av 267)
  • Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til finansministeren

    Dokument nr. 15:227 (2024-2025)

    Innlevert: 25.10.2024

    Sendt: 28.10.2024

    Besvart: 04.11.2024 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

    Hvilke vurderinger har Finansdepartementet gjort av behovet for ESA-godkjenning av reduksjon i trafikkforsikringsavgift for personbiler og varebiler med forbrenningsmotor foreslått i statsbudsjettet for 2025?
  • Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:38 (2024-2025)

    Innlevert: 04.10.2024

    Sendt: 07.10.2024

    Besvart: 15.10.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Hva gjør regjeringen for å bedre kapasitetsutnyttelsen og tilbudet til togpendlere på jernbanestrekningene i Oslo-området på kort sikt, og hva gjør regjeringen for å kunne ta i bruk ledig kapasitet på Flytoget før 2028, gitt den prekære situasjonen som nå er for togtilbudet?
  • Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til helse- og omsorgsministeren

    Dokument nr. 15:2874 (2023-2024)

    Innlevert: 20.09.2024

    Sendt: 23.09.2024

    Besvart: 27.09.2024 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

    Mens regjeringen jobber for å finne ut hva den faglige standarden og innholdet i ambulansetjenesten skal være opplever befolkningen i Lofoten igjen stor utrygghet fordi vi er i ferd med å miste ambulansepersonell og beredskap. Når kommer regjeringens bebudede melding, og vil denne meldingen kunne sette stopper for Nordlandssykehusets ønske om å ta fra en hel region viktig beredskap?
  • Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til helse- og omsorgsministeren

    Dokument nr. 15:2873 (2023-2024)

    Innlevert: 20.09.2024

    Sendt: 23.09.2024

    Besvart: 30.09.2024 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

    Hvordan vil statsråden sørge for at prosessen med å sikre en god ambulansetjeneste i Lofoten blir god og sikre trygghet for et godt tilbud i regionen?
  • Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til kommunal- og distriktsministeren

    Dokument nr. 15:2797 (2023-2024)

    Innlevert: 13.09.2024

    Sendt: 16.09.2024

    Besvart: 24.09.2024 av kommunal- og distriktsminister Erling Sande

    Kan statsråden bekrefte at forskriftsforslag om krav om at det skal etableres solceller og/eller lokalprodusert energi på alle nye næringsbygg over 500 m² utenfor LNF-område, sendes på høring i forkant av, eller samtidig med fremlegg av forslag til Statsbudsjett 2025, hvor regjeringen samlet skal redegjøre for tiltak og virkemidler for å nå 8 TWh solkraft innen 2030?
  • Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2171 (2023-2024)

    Innlevert: 31.05.2024

    Sendt: 31.05.2024

    Besvart: 06.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Har statsråden vurdert løsninger for de andre bruene som ble stengt etter ulykken med Tretten bru, hvem mener ministeren har ansvaret for disse bruene og vil regjeringen likebehandle finansieringen av de fylkeskommunale og kommunale bruene som ble stengt som følge av brukollapsen på Tretten?
  • Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2156 (2023-2024)

    Innlevert: 29.05.2024

    Sendt: 30.05.2024

    Besvart: 05.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Forslag til NTP har ikke satt av noen penger til effektpakke for kombigods Trondheim – Bodø før tidligst 2031 – 2036 til tross for at Nordlandsbanen er erklært overbelastet som følge av dobling av godstrafikken og at første kryssingsspor er ferdig planlagt i 2025. Hvordan tenkes det da å møte næringslivets ønsker om å flytte mer gods fra E6 (og Rv3) til Nordlandsbanen de neste årene?
  • Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1806 (2023-2024)

    Innlevert: 19.04.2024

    Sendt: 19.04.2024

    Besvart: 25.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Hva er status når det gjelder utrullingen av det utvidede nasjonale TT-ordningen, hvilke fylker gjenstår og hva er kostnaden av å innlemme ett fylke i ordningen?
  • Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1805 (2023-2024)

    Innlevert: 19.04.2024

    Sendt: 19.04.2024

    Besvart: 25.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Viser til spørsmål datert 03.04.24 om Ofotbanen. Hva er kostnaden av å etablere ett krysningsspor på Søsterbekk på Ofotbanen?
  • Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1710 (2023-2024)

    Innlevert: 09.04.2024

    Sendt: 10.04.2024

    Besvart: 12.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    I regjeringens forslag til NTP 2025-36 videreføres midler til mindre byområder uten byvekstavtale. Regjeringen skriver at "flere byer kan være aktuelle for tilskudd i planperioden hvis de oppfyller kriteriene, som bl.a. er knyttet til at byområdet må forplikte seg til å følge opp nullvekstmålet og ha en bypakke som er behandlet i Stortinget". Hvilke nye byområder kan være aktuelle kandidater til denne ordningen i perioden, og hvor mye vil det koste å innlemme flere byområder per område?
  • Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1709 (2023-2024)

    Innlevert: 09.04.2024

    Sendt: 10.04.2024

    Besvart: 15.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Regjeringen ønsker å tilgjengeliggjøre flere jernbanestasjoner på veien mot universell utforming i NTP 2025-36. Blant stasjonene regjeringen vil prioritere er Oslo S, Nationaltheatret, Skøyen, Asker, Lillestrøm, Moss, Hamar, Ås, Jessheim, Hauketo, Haugenstua, Røyken, Bergen, Kolbotn, Brakerøya, Drammen og Horten. Planlegges det tilgjengeliggjøring eller universell utforming av Oslo S i perioden, og hvor mye midler settes av til dette formålet?
  • Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1681 (2023-2024)

    Innlevert: 05.04.2024

    Sendt: 08.04.2024

    Besvart: 15.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Kan ministeren gi en oversikt over hvilke prosjekter av typen mindre investeringstiltak og fornying samt drift og vedlikehold på jernbane som regjeringen legger opp til i deres forslag til Nasjonal transportplan 2025-2036, og kan ministeren tydeliggjøre hvilke slike tiltak regjeringen legger opp til på Sørlandsbanen?
  • Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1654 (2023-2024)

    Innlevert: 03.04.2024

    Sendt: 04.04.2024

    Besvart: 12.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    I regjeringens forslag til NTP ligger det ikke inne midler til å de tre anbefalte krysningssporene på Ofotbanen. Hva vil det koste å gjennomføre utbygging av disse krysningssporene i hhv. 1. og 2. seksårsperiode i NTP 2025-2036?
  • Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1394 (2023-2024)

    Innlevert: 29.02.2024

    Sendt: 29.02.2024

    Besvart: 06.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    I Statens Vegvesens innspill til NTP fra oktober i fjor, ligger det inne penger til å forlenge inngåtte byvekstavtaler etter 2029, og hva vil dette koste om det ikke ligger inne, ligger det inne midler til å forlenge tilskuddsordningen for mindre byområder i hele perioden, og hva vil dette koste om det ikke ligger inne?
  • Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1375 (2023-2024)

    Innlevert: 28.02.2024

    Sendt: 28.02.2024

    Besvart: 04.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Hvor mye bompengefinansiering vil fellesprosjektet Arna-Stanghelle kreve i kommende 12-årige NTP-periode om det prioriteres?
  • Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1316 (2023-2024)

    Innlevert: 22.02.2024

    Sendt: 22.02.2024

    Besvart: 29.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Hva er neste skritt for realiseringen av Nord-Norgebanen, og hva vil det koste å begynne realiseringen i den kommende NTP-perioden (2025-2036)?
  • Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1315 (2023-2024)

    Innlevert: 22.02.2024

    Sendt: 22.02.2024

    Besvart: 29.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Viser til spørsmål nylig stilt til statsråden vedrørende 70 pst. statlig støtte til store kollektivprosjekter/tilskudd til byområder. Hva vil være kostnad for 80 pst. statlig støtte til store kollektivprosjekter, enten over post 63 eller post 66 og 63, fordelt utover neste 12-årige NTP-periode?
  • Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1241 (2023-2024)

    Innlevert: 14.02.2024

    Sendt: 14.02.2024

    Besvart: 22.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Selskapet Nye Veier har siden oppstarten i 2015 bygget over 120 km med vei. Hvor mye areal har dette beslaglagt per år av hhv. skog, dyrka mark, beite og myr?
  • Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1240 (2023-2024)

    Innlevert: 14.02.2024

    Sendt: 14.02.2024

    Besvart: 22.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    I jernbanedirektoratets og Bane Nors innspill til NTP er vedlikehold inkorporert i bunnplanken og satt til samme sum i alle rammer. Kan samferdselsministeren gi et prisanslag på vedlikehold som går utover bunnplanken, og hvor mye må settes av år for år for å begynne å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på jernbanen?
  • Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1186 (2023-2024)

    Innlevert: 08.02.2024

    Sendt: 09.02.2024

    Besvart: 16.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    I Transportetatenes innspill til NTP kommer det frem at Bane Nor mener det er realistisk å få til universell utforming av togstasjoner med mange reisende innenfor fornuftige økonomiske rammer. Hva er kostnaden av en fullstendig universell utforming av Oslo S, som inkluderer universell utforming av plattformene for adgang for av og påstigning for alle, og som ikke begrenser tilgjengelighetsløsningene til en bestemt gruppe, og er det mulig å få til i neste NTP-periode (12 år)?